OAS-forests skrev:
Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
Värmlänning skrev:OAS-forests skrev:
Brukar vara styggt mot vinkelväxeln de där![]()
saekb skrev:Jag har provat med Terracut. Den slets ner ganska snabbt kanske redan efter 200-300 fläckar. Min mark består av morän med ganska mycket småsten och gruspartiklar i ytan. Ska man klara fler fläckar bör man nog markbereda enbart i det organiska ytskiktet alltså satsa på att enbart få bort barr och rotskiktet. Kommer man ner i mineraljorden slits Terracuten ganska snabbt. Det är min erfarenhet. Nu har jag beställt fläckmarkberedning med jordbrukstraktor. Kostnaden är 500 kr/tim. Han som kör tror att kostnaden blir ca 3000 kr för 1,3 ha. Ytor där det är mycket sten kör han inte. Dessa ytor har jag tänkt plantera med barrotsplantor till våren. Jag har tänkt sätta Tricobehandlade täckrotsplantor av tall i aug-september.
OAS-forests skrev:Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
Tror att den heter TerraCut. Jag köpte den för 15 år sedan då jag markberedde ett hygge på 2 ha, tycker inte det syns att den slitits nämnvärt av det. Har kört tre tankar idag med den, gick över förväntan trots värmen. Bedömer att man hinner 300 fläckar i timmen. Ska plantera två-årig conniflexbehandlade gran i morgon.
Niking skrev:OAS-forests skrev:Niking skrev:Vad är det för aggregat som du har monterat där?
/Niklas
Tror att den heter TerraCut. Jag köpte den för 15 år sedan då jag markberedde ett hygge på 2 ha, tycker inte det syns att den slitits nämnvärt av det. Har kört tre tankar idag med den, gick över förväntan trots värmen. Bedömer att man hinner 300 fläckar i timmen. Ska plantera två-årig conniflexbehandlade gran i morgon.
Det är en annan modell än den vanliga Terracut som säljs på t.ex. Skogma.
/Niklas
Värmlänning skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=14830
Denna tråd borde döda de flesta "påfund" med röjsåg
OAS-forests skrev:Kollade på den som finns hos Skogma, ser att det är helt olika modeller. Minns att den var ganska dyr, kostade motsvarande maskinmarkberedning av 1 hektar, jag resonerade såsom att om jag kör två hektar så har jag tjänat in denNu är det ju länge sedan men troligen är det annat stål i den som Skogma säljer idag.