Föryngring

Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

17 inlägg 9767 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#412535 På min väg till och från min stuga. Valde jag en liten omväg, bara för att få förändring. Vägen passerar ganska höglänta områden med fläckvisa Contorta planteringar. Men döm om min förvåning när jag såg en art av gran, som jag inte trodde odlades här i Sverige. Om det är den art jag misstänker att det är, skall den likt Contortan, inte kunna föröka sig i Sverige. Enligt bilderna så gör den det i högsta grad. Jag har ju själv försöks odlat inom begränsat område. Men hur vanligt är det att man söker andra, mer produktiva arter som markägare. För att försöka öka virkesproduktionen på sina marker ?
I detta fall är det lite svårt att bedöma artens tillväxt. Men som jämförelse finns omgivande skog. Och om de är likåldriga, är denna art mer snabbväxande än sina grannar. Hur ser vi på införandet av nya arter i vårt svenska skogsbruk ? Är allt tillåtet för att uppnå maximal ekonomisk tillväxt ? I detta fall, kommer denna art att kunna föröka sig i ett par decennier till, innan det blir dags för åtgärder. Vad händer då med den svenska faunan i området då det redan finns Contorta i området ? Kan det vara så att i en föränderlig miljö, är det bara en tidsfråga innan vi har andra arter här på mer naturlig väg ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412544 Det där är väl svartgran.
Nu är ju inte jag sån där aktivist vill jag säga, men svenska faunan, vad är det? Vad är ett ogräs? Vi människor sprider ju allt möjligt med en rasande fart över klotet. Det finns inget "ursprungligt" kvar knappt. Globaliseringen har nått din sommarstuga till och med. Människoraser, ohyra, skadeinsekter, virus. Allt blandas explosionsartat. Det går så fort. Det har till och med emmigrerat svenskar till Brasilien långt tillbaka.

Men även goda saker sprids, därför finns det så många munnar som mättas hyfsat väl på planeten.
Medans jag skriver detta kanske mitt konto töms av en hackare i USA, Borlänge, Ryssland eller Korea. Pengarna och girigheten påverkar klotet så starkt. Allt sker snabbt. Fysiska ting som saker och folk flyttas också snabbt runt, för vi brassar på med olja.

Svartgran ser ser det ut som.
Nån gjorde reklam för en planta som skulle ge mer klirr i kassan om 100 år. Och då hamnade de där.

Det här blev min svammlande snabbkommentar.

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412581 Bergsgran/klippgran är min gissning. Det är hur som en ädelgran.

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#412614 Jag misstänker också att det är Bergsgran (Abies Lasiocarpa). Svartgranen har kortare barr o minsta kottarna. Dessa barr var mellan 30-45 mm. O kottarna betydligt större. Men det är sagt att denna art inte skall reproducera sig i Sverige. Men det gör den alldeles uppenbart. Den verkar ju även växa rätt bra. Nu kan man ju följa den för vart år när man vet vart den står.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

fretchi  
#412620 Nä, men contortan skulle ju inte heller reproducera sig sade dem... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412642 Man blandar ihop att contortan inte kan föröka sig och att den har kottar som först öppnar sig vid över en viss grad som bara inträffar vid skogsbrand. Den har även kottar som öppnar sig som vilket barrträd som helst. :shock:

Avatar Fallback

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

axwell  
#412812 Vad kan det här vara för barrträd :?:
Just nu 3 m högt, 2,5 m brett, silkeslena barr som är 3-5 cm långa, blankslät stam med samma typ av barr.
Kan inte känna någon doft som från provinsens barrträd, ev. från någon kotte som kan ha kommit från en närbelägen fd. naturbruksskola/träpatron Kempe.
Några tysktalande kallar trädet för "Tannenbaum" men det ser jag som ett samlingsnamn.


1476472860_dscn1472.jpg
1476472739_dscn1471.jpg
1476472652_dscn1470.jpg
1476472560_dscn1469.jpg
1476472428_dscn1476.jpg

Avatar Fallback

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Chainsaw Charlie  
#412825 Douglasgran?

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412827
Chainsaw Charlie skrev:Douglasgran?

Helt rätt! Det är Douglas gran. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#415498 Har just avslutat omplanteringen av lite småplantor som jag hittat på "vägen". Var gång vägrens klippningen sker, stryker ju dessa med. Så lite välvillig omtanke om de små liven, så att de ej behöver sluta sina dagar i ett dike vid endast 2 års ålder. Eller leva ett liv som krympling, nåt eller några år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Göt  
#415503 Älgfoderodlare hur gör du för att ta reda på vägkantsgranarna ?

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#415509 Gräver upp dem ! Oftast med grep, så luckrar jag jorden runt för att få med så mycket rötter som möjligt. Är det finare jordar går det med grävspade. Sen får de stå i vatten några dagar till någon vecka innan plantering i kruka eller i skogen. Beroende på årstid. Självföryngrade träd har en bra förmåga att ta sig. Jag har ett område med ett hundratal tallar o granar som växte på ett gammalt timrat ladugolv. Golvplankorna var beväxta med mossa o hade förmodligen också en del multnad hö i botten. Den stod på 2 lager stock så det fanns ingen möjlighet att träden skulle nå ner till marken. I mossan på detta golv, tog jag upp dessa hundratalet plantor o satte dem på skuggsidan av en skog på åkermark. Även om det har varit kraftigt med gräsväxt på marken har alla utom 3 överlevt. Så i år tog jag några nya plantor o fyllde ut med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#496664 Har i veckan fått hem ett par nya sändningar med frö från USA. Det är från provenienser som skall tåla vårt klimat. De skall ingå i Arboretumet men kommer ju att förhoppningsvis också ge en studiemöjlighet på om de kan ha bra eller bättre tilväxtmöjligheter än våra egna inhemska träd. Den ena arten kommer från Wyoming strax söder om Yellowstone NP. Den andra från mellersta Quebec i Canada. När dessa inte kommer att ingå i någon skogsproduktion, kan man ju ändå undra när vi ev. kommer att se fler främmande arter från andra kontinenter som ett svar på de klimatförändringar som sker. Om vår svenska Gran inte tål den förväntade temperaturhöjningen o får en klart sämre tilväxt ? Hur kommer vi att lösa problemet med att kunna öka råvarutillgången i en bioekonomisk framtid om våra egna arter svarar på miljöförändringarna med sämre tillväxt ?.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

erpa  
#510692
Älgfoderodlare skrev:Har i veckan fått hem ett par nya sändningar med frö från USA. Det är från provenienser som skall tåla vårt klimat. De skall ingå i Arboretumet men kommer ju att förhoppningsvis också ge en studiemöjlighet på om de kan ha bra eller bättre tilväxtmöjligheter än våra egna inhemska träd. Den ena arten kommer från Wyoming strax söder om Yellowstone NP. Den andra från mellersta Quebec i Canada. När dessa inte kommer att ingå i någon skogsproduktion, kan man ju ändå undra när vi ev. kommer att se fler främmande arter från andra kontinenter som ett svar på de klimatförändringar som sker. Om vår svenska Gran inte tål den förväntade temperaturhöjningen o får en klart sämre tilväxt ? Hur kommer vi att lösa problemet med att kunna öka råvarutillgången i en bioekonomisk framtid om våra egna arter svarar på miljöförändringarna med sämre tillväxt ?.


Älgfoderodlare: På vilken hemsida beställde du dessa? Och vilka arter beställde du?

Användarvisningsbild

Re: Nyetablering av förmodat invasiva arter av barrträd !

Älgfoderodlare  
#536559
erpa skrev:
Älgfoderodlare skrev:Har i veckan fått hem ett par nya sändningar med frö från USA. Det är från provenienser som skall tåla vårt klimat. De skall ingå i Arboretumet men kommer ju att förhoppningsvis också ge en studiemöjlighet på om de kan ha bra eller bättre tilväxtmöjligheter än våra egna inhemska träd. Den ena arten kommer från Wyoming strax söder om Yellowstone NP. Den andra från mellersta Quebec i Canada. När dessa inte kommer att ingå i någon skogsproduktion, kan man ju ändå undra när vi ev. kommer att se fler främmande arter från andra kontinenter som ett svar på de klimatförändringar som sker. Om vår svenska Gran inte tål den förväntade temperaturhöjningen o får en klart sämre tilväxt ? Hur kommer vi att lösa problemet med att kunna öka råvarutillgången i en bioekonomisk framtid om våra egna arter svarar på miljöförändringarna med sämre tillväxt ?.


Älgfoderodlare: På vilken hemsida beställde du dessa? Och vilka arter beställde du?


Ursäkta "erpa", har inte sett ditt inlägg tidigare. Jag köper fröna på ebay USA eller Canada beroende på vilken art det är.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).