Föryngring

Förbättra torvmark

19 inlägg 14845 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förbättra torvmark

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197418 Nej jag letade efter bilder från sommaren men hittade inga. Du får vänta till nästa sommar.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Förbättra torvmark

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270941 Blev det några bilder 2013?

Avatar Fallback

Re: Förbättra torvmark

aalg  
#278153 Ja, det vore intressant med mera info om hur det gått och bilder är ju alltid intressant :)

Användarvisningsbild

Re: Förbättra torvmark

rokon  
#278155 Rubriken är förbättra torvmark, jag tänker länka till ett Examensarbeten 2005-7 Skogstillväxten ca 20 år efter plantering på Flakmossen "dikningens och gödslingens betydelse vid beskogning på en avslutad torvtäkt i Värmland"
Jag tror den kan vara till stor hjälp då den visar på vilken nytta PK-gödning har på torvmark då ju den avslutade torvtäkten i alla fall har ca 40 cm torv kvar. Även lämpligt avstånd mellan diken kan man läsa ut av resultaten. Kväve behövs ej tillföras då det som regel finns tillräckligt av det på torvmarker, därför rekommenderas PK-gödning som redan nämnts i tråden.
PDF-fil (på svenska) att ladda ned på sidan http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000667/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).