Föryngring

Föryngringsförslag

33 inlägg 17532 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Föryngringsförslag

alias  
#434343
sundelius skrev:Nu har jag beställt 1250 st behandlade stora pluggplusett. Blir nog bra
@alias och alla andra intresserade, idag hämtades den sista slatten björkmassa som legat kvar sen i oktober :roll: .
Så nu kan du få facit på volymerna, något mer du undrar så är det bara att fråga.
Grantimmer 138
Barrmassa 70
Björkmassa 14
Barrkubb 9
Brännved 9
Allt i m3fub


Tack @Sundelius!

Jag roade mig med att räkna lite på dina siffror i tråden (hoppas att jag räknade rätt - annars hittar väl alltid någon vänlig själ felen och upplyser en om dem, så man kan korrigera dem).

Totalt ca 240 m³fub => 288 m³sk/0,9 ha => 322 m³sk/ha
320 m³sk/ha / 55 år = 5,81 m³sk/ha/år i medelproduktion (+ utgallrad volym)

Om man förutsätter att all brännved var rötskadad gran så blir det 226 m³fub gran totalt. Det skulle ge följande sortimentsutbyte:
Grantimmer: 138/226 = 61%
Barmmassaved: 70/226 = 31 %
Barrkubb: 9/226 = 4 %
Brännved: 9/226 = 4%

Det jag tycker är bland det mest intressanta att grubbla över, för att själv kunna skatta nettot i en avverkning, är hur mängden normaltimmer och kubb/klentimmer varierar med medelstammen och rötandel.
Naturligtvis finns det ju fler parametrar som påverkar, såsom hur hård längdstyrningen är på de sågbara sortimenten och stamformen på skogen m.m.

Har du någon uppgift om medelstammen på granvolymen?

Utifrån siffrorna och bilderna så drar jag slutsatsen att detta bestånd varit skött enligt konstens alla regler från början.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 30 jan 2017, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

sundelius  
#434371 Tyvärr alias, när jag gick in på mina sidor så fick jag inte fram medelstam.
Får nog det när jag får slutredovisning, ska försöka komma ihåg att ge dig det.
Det var en hel del övrigt löv i brännveden. Däremot sjönk timmerandelen och barrmassaveden ökade från vad som var anmält så antagligen så såg skotarföraren en del röta i det som skördarföraren matat in som timmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsförslag

sundelius  
#453260 Idag blev jag färdig med planteringen.
1000st Plugg+1 fick jag ner, det var väldigt mycket sten förutom riset som jag är van att brottas med. Blev därför 250 plant över som jag kunde komplettera med på andra ställe. Mina rikedom på sten gjorde att det var en dryg plantering men nu är det klart \:d/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).