Föryngring

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

66 inlägg 42646 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

uffejohan  
#747550 Tjusigt!! Hur länge bedömer du att du behöver Trico-spruta och vad blir då totala kostnaden per hektar för detta innan du slutar spruta? Arbetstid oräknat.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747567 Jag räknar med att spruta tills tallen når ca 3m. Det bör vara om ca två år. 7-8års behandling. Jag brukar köpa 2-3 (2.5dunkar Trico/år á1200:-. 2ha
3000:-/år ggr 7 el 8 21000-24000/2
10500-12000:-/ha. Billigare än hägn i mitt fall i alla fall. Lite jobb ja, men det var nog jobbigat 1:a året när man skulle leta plantor och trampa gräs. Skulle jag gjort något annorlunda skulle jag fläckmarberett i stället.
Mindre gräs mindre björkuppslag. Tror jag hade sparat en del jobb på det och plantorna hade fått mer ljus från början och kanske varit lite större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

morco  
#747582 Har själv planterat lite tall senaste åren och i princip ända sedan jag köpte min skog för 10 år sedan köpt någon dunk trico varje år och gått över samtliga planteringar. Har då sprutat den självföryngrade tallen som slagit rot, enbart gran planterat av tidigare ägare men på detta sätt fått upp en hel del tall, sedan varit mycket stygg mot granen med röjsågen och vips blir det ändå en barrblandskog.

Nu har jag förra året planterat 3500 tallplant så kommande år får det väl sprutas lite mer.

Jag använder mig även en hel del av frystejp, mina erfarenheter är att det är skyddar till 100%, smidigast under de åren man har toppskotten från midjehöjd upp till ett par meter. Viktigt att det är frystejp och inte vanlig maskeringstejp, sätter tejpen klister mot klister strax under toppskottet och lämnar 10-15 cm vimpel, klistret på tejpen hugger ordentligt och jag ser ibland 3 års tejpning sitta kvar på stammen.

Tidigare ägare framhärdade att det var helt omöjligt att få upp tallen men jag menar att det är fullt möjligt om man som jag lägger en arbetsdag i slutet av Augusti och springer över 5-6 ha planteringar med ryggspruta, har även alltid en sekatör hängandes i selen, den kan man gör mycket gott med i en plantering!

Den tall jag ändå får förstörd är till största delen fejningskador av rådjur/ hjort och då verkar ett sprutat toppskott inte spela någon roll....

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747596 I år får vi jaga bocken i fejningstider, förhoppningsvis gör det visst resultat.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747696 Kanske kanske inte. Jag är mer oroad att den förändringen kommer att leda till att "fel" bockar skjuts. I våra delar (Södra) befarar jag en ökad jaktturism med sämre selektiv avskjutning som följd. Pratar man med engagerade jägare verkar det inte vara många som är särskilt förtjusta i förslaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747709 Engagerade jägares största problem är om grannen skulle råka skjuta den bocken de gått och kollat på. Värst är om det är en granne de är osams med.

Jagar själv, har älghund och är engagerad i älgförvaltningen men är mycket luttrad över kulturen kring jakten. Det ska alltid vara fler arter, mer vilt, större vilt och gud nåde den som skulle ifrågasätta det.
Rådjursstammen har inte kommit tillbaka ner till de nivåerna som gällde före rävskabben, nu får vi längre jakttid hoppas att det innebär en reducering. Om förvaltningen sköts klokt innebär det att bocken jagas på våren och att fler kid jagas på hösten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).