Föryngring

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

66 inlägg 42341 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440127 I detta fallet ser boniteten ut att vara T28-T30 så allt är gjort rätt även om jag själv inte skulle göra hyggesvila. Då plantorna är planterade i höstas så syns inte om det finns mycket baggar på hygget vilket det borde finnas pga lokalen östra Sverge och varm lokal.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#440327 Du är skarpsynt @Tåndemåla. Kan du förklara hur du ser att det är en T30? ^:)^ ^:)^
Nu har jag inte gjort något val angående hyggesvila. Jag önskade (rotpost) att avverkningen skulle göras vintertid för att riset skulle få "barra" över sommaren med plantering till hösten. Det blev avverkning under en sensommar +20grader varmt 😡.
Risskotningen skulle göras sensommaren efter (lovades det) men gjordes först till våren därpå. Då skulle även markberedning göras och riset flisas. Nu blev ju inte detta heller gjort som utlovat utan riset flisades i sommar av en annan entreprenör som kom 1vecka efter jag ringt dom. och även markberedning. Så risskotning, flisning och markberedning gjordes pga jag tröttnade o ringa o tjata utan ombesörjde det med andra entreprenörer.
Det roliga var att den 1:a entreprenören ringde när jag plantade hygget och frågade om de skulle komma o skota riset :lol: :lol:
Kommer man o anlita såna tomtar fler gånger? Nej tror inte det, men de skickar Julkort varje år och för ett tag sen ringde de o undrade om jag hade något virke o sälja. Samma entreprenör fällde över grannens hägn till korna på två ställen samt högg 15 ostämplade träd inne i kohagen samt välte ut 40fub massatrave ut i vägen. Duktiga......
Inget av detta har de ersatt eller kommit med något förslag på kompensation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440336 Jag vet var i landet marken finns!
Jag ser på sista bilden från i november att gran växer hyggligt!
Jag ser att marken består av mull jord något onedbruten. Vilket ger lite fuktig mark men granen ser bra ut! Planterad tall då ger dessa si motsvarande hade varit G32 i första plan och sedan en G28 vilket granen verkar ge under tid. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Robertberg  
#451870 Gårdagens ATL, är det en granne till dig seb?

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#451874 Kan man säga, inte granne men i närområdet. Han har fört denna kamp länge. Verkar prata för döva öron. Vi har absolut inte mycket älg här, men visst äts det lite tall. Men gå ut o gör lite rådjurs inventeringar. Det har vi gott om........

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Älgfoderodlare  
#456696 Har börjat plantera Jordärtskocka i "mini viltåkrar" om några kvadratmeter. Gräver små diken som jag fyller med plantjord o sätter Jordärtskocka i. Hoppas att detta ytterligare skall ge ett ökat foderutbyte för att lämna tallen ifred. Har gjort ett 10-tal av dessa på vårt senaste hygge. Planerar ca. 20 st. på ca. 1,5 ha. Även fast övrigt bete verkar vara tillräckligt för att hålla älgen borta från tallen. Så gör det ju inget att det finns mer än nog av annat att mumsa på. För varje oskadad tall det sparar, är det värt varje timme av arbete. Och inte är man i behov av något Gym heller.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#457380 Igår var jag ute och tittade på mina plantor i den öken som just nu råder i landet. Torkan verkar de klara bra och inget som jag egentligen är så orolig över. Utav ca 40 inspekterade plantor på olika ställen kan man konstatera att ca 3-4 har fått små gnag av snytbagge. För att minimera gift i marken valde jag att inte behandla mot snytbagge i år men vädret är ju till deras fördel. Jag får nog hålla dem under uppsikt. 1 planta va helt dör och uppäten runt hela stammen. Om detta är mycket eller lite angrepp vet jag ej men vad jag kunde se var det relativt lite ätit och jag kunde inte se några baggar på de plantor jag kollade. Övrig omsorg som plantorna har fått är att de plantor som är planterade där jag vet att gräs och sly uppslag kommer att växa fort har fått en lite träpinne med orange märkfärg på. För att lättare hitta plantan och trampa ner gräset i sommar. Annars så ser det fint ut bilder kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#469178 Lite uppdateringar ang. tallplanteringen.
Jag har under de senaste veckorna trampat gräs, sly och hallon runt mina plantor. Jag ser att plant överlevnaden minska radikalt på de ytor där grothögarna har legat. Något jag börjat fundera över är det här med markberedning. På detta och även ett annat hygge så exploderar all växtlighet i fårorna efter harven. Vilket resulterar i denna grästrampning. Som för övrigt är helt nödvändig om inte bara för att gräset inte ska kväva plantan utan även för att kunna viltbehandla innan plantorna nått tillräcklig höjd.
På ett annat hygge jag har så markberedde jag med "Garpa greppet" för er som inte vet så är det två rader med harvpinnar som man skruvar fast på gripen. På detta hygge är plantorna (gran) jättefina, knappt ingen sly och hallon och aldrig viltbehandlade, men ändå de finaste plantering jag har. Exakt samma plantor på ett annat hygge (ca 150m därifrån) är viltbetade trots behandling och uppslaget av sly och löv är nu denna sommar enormt. Lägger med lite bilder på hur det ser ut på tallplanteringen. Kan tillstå att det är rejält tidsödande att leta upp 2500-3000plantor/ha när det ser ut så här......Blir nog aldrig mer harvning på mina marker.....
Markberedningen med garpagreppet var något tidsödande Ca 1Ha 2500punkter på 8-10 timmar samt att jag är rädd att man sliter på kranen ganska rejält. Nu sitter jag och klurar på om man kan bygga någon fjäderbelastad delad harv med två monterade gripar med garpagreppet 1,8m från varandra så man kan få två punkter samtidigt samt raka rader med planteringspunkter. Lägger man sen till glasfiberspröt som markerar 1,8m bakåt och i sidan så får man ett bra och överskådligt verktyg för att kunna utföra sin egen markberedening som jag tror blir bättre, i alla fall i röjning och grästrampningssynpunkt. Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

källefall8  
#469344 Blir ingen harvning nån mer gång hos mig heller, dels pga det som Seb beskriver men oxå att plantorna oftast hamnar i mineraljorden istället för i den näringsrika humusen. Jag har kört inversberedning med grävarn på ngr hyggen, större arbetsinsats men plantorna växer väldigt fint - varmt i jorden, dubbelt lager humus, plantor står ej i vatten samt markberedningens fördelar mot snytbaggen.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#522930 Tiden går och trots en enormt torr sommar tycker jag att tallarna kommer bra. De flesta har klarat sig bra och växt fint. Fördelen med torr sommar är att sly och annat har vuxit mindre och behållit fukten någorlunda bra i marken. I år hittades "alla" plantor utan trampning.
Merparten ca 75% ser ut som den fina plantan på bilden (ca 40-60cm) medans i ytterkanter har en del plantor betats trots viltskydd. Men här tror jag faktiskt att hararna är skyldiga. Nu är de på nytt behandlade med Trico. Hinner jag ska jag behandla med fårull i de ytterkanter som drabbats mest. Just för stunden känns det som sly och dåliga planteringspunkter (i grothögar) har skördat fler plantor än viltet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522968 Konstaterar samma sak här. Lövet är tilltryckt och tallen är kanonfin.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#580086 Har till och från inventerat planteringen. Det ser riktigt fint ut än så länge. Inte ett enda betat toppskott än så länge (sprutat varje år med Trico). Tallarna har klarat sig bra och bortgången är inget jag har räknat på men helt ok enl. Mig. När jag räknade förra året så kom jag upp i ca 500plantor av ca 6000 som jag inte hittade eller är döda. Många av dessa finns naturliga förklaringar. Störst bortgång är det i björnbär och i de stora plättar där grotvältorna legat. Djupt med barr och torrt har gjort att många plantor har fått dåliga förutsättningar. Snitt höjden på plantorna är ca 90-100cm. Givetvis finns det lägre på 60cm och vissa riktigt höga på 110-130cm. Har för mig att detta planterades hösten 2016 så det verkar vara bra tillväxt än så länge, kanske för bra?? Framförallt ser de riktigt kraftiga och fina ut enl. Mig. Snart är det dags för årets Trico behandling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Avslutat-02  
#580087 Ser ju fina ut.

Jag har alltid hållit lövträden borta vid tallföryngringar för de brukar locka älg och rådjur.

Men jag har ju ingen vetenskaplig forskning eller grund om detta utan bara upplevelser.

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

isteskog  
#580126 Ser fint ut, Seb! Jag är hård på vårtbjörken i tallplanteringarna. Rönn och annat löv spar jag om det inte konkurrerar med tallen.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Torbjörn Johnsen  
#580129 Fina tallskott Seb! Tallen verkar generellt ha mått bra i värmen. Både i fjol och i år. Jag tycker mig se långa toppskott och fin grön färg i de tallbestånd man ser efter vägarna här i Götaland. Hoppas du lyckas freda dem några år till från viltet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).