Föryngring

Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

27 inlägg 8591 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Hema  
#407409 Tycker det går att få en liten röd tråd att kedjestångsågen är att föredra framför röjsågen för att man lättare kan lämna kvar fördelsaktigare betesträd. ?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

r93  
#407416 Jag håller med föregående talare!
Älgen måste ha klumpat ihop sig något jävulskt nu!

Sent åttiotal sköts det 17 älgar här hemma, förra året sköt vi ingen, det har aldrig hänt innan....

Detta borde betyda att vi inte har någon skog kvar eftersom det måste varit mer älg än mygg här, men vi har trots allt fina tallbestånd.

Hur har ni det i Gudrunland? Det pratas mycket om att älgstammen har/kommer att skena pga de stora hyggena.

Är det någon som vet varför det blev så otroligt mycket älg under åttiotalet?
Jag har frågat mängder med folk men inte fått något vettigt svar.

Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Seb macahan  
#407417 Är ni alla enhälligt eniga om att älgen är den stora boven i dramat? Jag tror och har även hyggliga åskådningar sett rådjuren gå rätt hårt åt tall också. Nästa fråga är upplever ni betesskador även när man viltbehandlat.
Jag är ganska nyfiken, då jag precis planterat tall, ligger på 2500-2800plantor/ha. Detta är på lite experiment nivå då väldigt få planterar tall här. Tanken var först o bygga hägn men jag har bestämt mig för o spruta i stället. Vissa delar tänker jag inte spruta o ska experimentera med dofter och skrämmor, nån tanke om o plantera väldigt viltbegärligt mellan plantorna. Det ska i alla fall bli intressant o följa. Jag tänkte även sätta upp lite kameror för o göra någon bedömning vilka djur som rör sig i planteringen.

Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Hema  
#407419
Seb macahan skrev:Är ni alla enhälligt eniga om att älgen är den stora boven i dramat? Jag tror och har även hyggliga åskådningar sett rådjuren gå rätt hårt åt tall också. Nästa fråga är upplever ni betesskador även när man viltbehandlat.
Jag är ganska nyfiken, då jag precis planterat tall, ligger på 2500-2800plantor/ha. Detta är på lite experiment nivå då väldigt få planterar tall här. Tanken var först o bygga hägn men jag har bestämt mig för o spruta i stället. Vissa delar tänker jag inte spruta o ska experimentera med dofter och skrämmor, nån tanke om o plantera väldigt viltbegärligt mellan plantorna. Det ska i alla fall bli intressant o följa. Jag tänkte även sätta upp lite kameror för o göra någon bedömning vilka djur som rör sig i planteringen.

Nästan värt en tråd? :)

Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Seb macahan  
#407428 Jag är inte blyg för det. Vill ni ha en tråd om denna planterings liv och leverne delar jag gärna med mig. Det är lite i studie syfte som den är uppkommen. Och för att "alla" säger att det inte går.

Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

T Landström  
#407430
r93 skrev:Jag håller med föregående talare!
Älgen måste ha klumpat ihop sig något jävulskt nu!

Sent åttiotal sköts det 17 älgar här hemma, förra året sköt vi ingen, det har aldrig hänt innan....

Detta borde betyda att vi inte har någon skog kvar eftersom det måste varit mer älg än mygg här, men vi har trots allt fina tallbestånd.

Hur har ni det i Gudrunland? Det pratas mycket om att älgstammen har/kommer att skena pga de stora hyggena.

Är det någon som vet varför det blev så otroligt mycket älg under åttiotalet?
Jag har frågat mängder med folk men inte fått något vettigt svar.


Va det inte en storm 1969...vet inte vilka delar av landet den berörde...antar att det va Västsverige... Farsan bodde i Trollhättan och hade tång på fönsterblecken...
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/orkanernas-host-1969-1.5748

Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

sundelius  
#407438
Seb macahan skrev:Jag är inte blyg för det. Vill ni ha en tråd om denna planterings liv och leverne delar jag gärna med mig. Det är lite i studie syfte som den är uppkommen. Och för att "alla" säger att det inte går.

:-BD för det Seb

Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Torbjörn Johnsen  
#407439 Den tråden blir superintressant Seb macahan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Seb macahan  
#407441 Kul, då blir det så. Återkommer med ingressen i veckan.

Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407683
r93 skrev:Är det någon som vet varför det blev så otroligt mycket älg under åttiotalet?
Jag har frågat mängder med folk men inte fått något vettigt svar.


En kombination av flera orsaker: Stormen 1969 med mycket foder som inte bara gynnade älgen utan även rådjuren blev väldigt produktiva. Mitt i allt detta kom rävskabben som gjorde att rådjursstammen fullkomligt exploderade med resultat att allt matnyttigt som kom upp rensades jäms efter backen och växte aldrig upp till älgbeteshöjd.

Någonstans runt 1970 upphörde den gamla tredagars fria älgjakten och man gick ihop till licensområden där länsstyrelsens tjänstemän skulle hantera tilldelningen. Där ligger nog det största problemet; man låg minst ett år efter hela tiden och älg- och rådjursstammarna bara växte.

Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407685
Granstorp skrev:
Älgen har det inte lätt då den både ska finnas i riklig mängd då den ska jagas men den får inte äta något under resten av året....

Den skall finnas i tolererbar mängd!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Går det att rädda tallen med medveten viltfoderstrategi?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407686
Ernst skrev:
r93 skrev:Är det någon som vet varför det blev så otroligt mycket älg under åttiotalet?
Jag har frågat mängder med folk men inte fått något vettigt svar.


En kombination av flera orsaker: Stormen 1969 med mycket foder som inte bara gynnade älgen utan även rådjuren blev väldigt produktiva. Mitt i allt detta kom rävskabben som gjorde att rådjursstammen fullkomligt exploderade med resultat att allt matnyttigt som kom upp rensades jäms efter backen och växte aldrig upp till älgbeteshöjd.

Någonstans runt 1970 upphörde den gamla tredagars fria älgjakten och man gick ihop till licensområden där länsstyrelsens tjänstemän skulle hantera tilldelningen. Där ligger nog det största problemet; man låg minst ett år efter hela tiden och älg- och rådjursstammarna bara växte.

Funderade härom dagen på hur den kemiska lövbekämpningen påverkade tallföryngringarna? Förbättrade det föryngringarna så mycket att det påverkade viltstammen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).