Föryngring

Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

7 inlägg 13132 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

jannee  
#405137 Hjorthornsolja fungerar ypperligt. Använde mig av det så länge det fanns att köpa i Sverige. Tyvärr är det nu förbjudet att försäljas, tillverkas dock, har funnits att köpa i Polen men idag vet jag ej.
Långvarig skyddseffekt, i alla fall mot rådjur= minst 1 år.
Höstplanterade granplantor som besprutades i kartongen blev ALDRIG betade = evighetsskydd.

Användarvisningsbild

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

Huggar Herman  
#405199 Jag har kvar två flaskor efter mina farföräldrar och precis som skrivs ovan fungerar det ypperligt mot älg och rådjur.
Problemet är jag måste hushålla med de få deciliter som finns kvar och bara använda det när det verkligen behövs. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

paan14  
#405221 Tror de säljer på https://www.p-lindberg.se/detaljer/hjorthornsolja

Användarvisningsbild

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405222 Frågan är ju hur många plantor som kan skyddas på en sådan flaska.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 31 aug 2016, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

jannee  
#405501 En sådan flaska bör räcka till 1000 - 1500 plantor efter vad jag kan minnas - kan dock minnas "något" fel :oops:
En del tycker doften av tobak luktar illa - själv tyckte jag dock tvärtom - inbiten rökare som man är. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjorthornsolja fungerar som viltskydd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405600 Sprang på något som var baserat på fårtalg på skogselmia för några år sedan, någon som vet om det funkade, var till att blanda ut med vatten och spraya på plantorna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).