Föryngring

satsa på lövuppslag i tallplantering ?

7 inlägg 4548 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

satsa på lövuppslag i tallplantering ?

risarn  
#396465 ska plantera runt 3000 tallplantor nästa vår..funderar på att sätta dom 2,5 meter isär eller rent av 3 meter,och på så sätt bereda lite plats för björk som ju inte brukar sakna livskraft på nya hyggen,tanken är att bryta entonigheten med ett trädslag i planteringen och att björken får delta som kvistrensare åt tallen de första 10-15 åren innan björken tas bort...


någon som har erfarenhet av denna typ av experiment ??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

loppan  
#396468 Jag har planterat ca 1200 granplantor per ha i tio år nu med frösådd tall och mest björk i mellan.
Jag tycker det funkar utmärkt och granen växer så det knakar mellan björkarna.
Borde funka med tall och björk med,monokulturer är av ondo.

Avatar Fallback

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

isteskog  
#396472 Både tall och björk är pionjärträd och kräver plats. Är du på hugget och inte släpper björken för långt så fungerar det nog. Annars blir följden lätt att björken tar över och piskar tallen.
Som sagt, ha koll på björken ...... :smile:

Avatar Fallback

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396508 Ja, Isteskog får mitt stöd. Björken kommer skjuta upp i förväg och när björken inte har löv piskar den "sönder" tallskotten. Så det kommer bli att hålla tallen "bakom ryggen" med oftrare återkommande röjning och gallring för att få det resultat du är ute efter. Du kommer se att en tall kan ha 3-4 andra tallar 2-3 m irån sej och trivas men en björk piskar 5 tallar fula på 3-5m radie.
Jag har skapliga praktiska erfarenheter av detta och har gjort försök.
Resultatet blir bra i slutänden men försök tänka hellre att övergynna björk där det är lite fuktigare/fetare och gynna talldominans för sig. Man få annars lämna mycket mark till björken.

Jag gjorde försök redan för 20-25 år sen .
Tänkte vid förstaröjning vid 2-4m höjd (på denna T24) att gynna naturlig stamkvistning. Björken har rejält växttryck med stark skottskjutning om man röjer lågt. Älgbetning. Jag röjde mycket av björken så högt det går med röjsågen dvs 1-1,5m upp. På så sätt klarade sej talltopparna bra och om självkvistningen blev bättre av dessa björkbuskar kan man ju inte mäta/veta. Vid senare röjning röjdes dessa björkmissfoster undan. Mellanskog förstagallrade nyss och det är nu ställt med björkdungar där björken växer bäst, med tall inblandat och tall dominerar mest här och där. Ja, en fin kraftig blandskog.
Björken kan nog tas bort om 20-30 år.
Det kommer förstås gran under björken också, som det kan förväntas. Gran och björk är bättre parhästar än tall och björk.

Användarvisningsbild

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

paan14  
#396549 Tall är ett sekundär träslag och trivs inte av att trängas av björk. Allt går, men vill man ha kvalitet i tallen är det mindre lämpligt. Allt beror väl på hur marken ser ut, fuktighet, ståndortsindex, etc. Jag skulle ha satt tätare förband och sen låtit björk komma på de delar där tallen uteblir och där det är fuktigt.

Användarvisningsbild

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

Sunilorblede  
#396557 Tall är tvärtom, och precis som björk, ett pionjärträd och vill just därför inte trängas med björken. Ser ingen anledning varför inte tanken skulle funka. Risken är väl om björkuppslaget uteblir av någon anledning. Då lär ju inte tallen bli så fin.

Användarvisningsbild

Re: satsa på lövuppslag i tallplantering ?

paan14  
#396704 Helt rätt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).