Föryngring

Försöksodling av gran i köket.

59 inlägg 42980 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#404695 Mina har tagit sig ganska bra men många har dött.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

niotre  
#405190 Mitt försök föll inte ut väl. Jag känner mig lite som ingenjör Andree som tog ballongen till Nordpolen och hoppades det skulle gå bra. Det har det inte gjort.
Jag hade för bråttom ut i fält med mina telningar så alla frös nog ihjäl.
De enda som lever står inne i en syrenbuske, i sina små pappmuggar fyllda med kaffesump. Det var fler här som använde sump såg jag.
Dessa två ska jag plantera ut om någon vecka tänkte jag. Alltså i sin lilla mugg, som fortfarande håller ihop någorlunda.

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

Umea  
#407728 Hej på er Skogsforum vänner !

Dessa granplantor är kvar från sådden i våras men har inte planterats ut ännu.

Vad tror ni ?

Ska jag sätta ut dessa granplantor i höst eller ska jag förvara dom inomhus under vintern

och plantera ut dom till våren ?

Ha det så bra och hoppas ni alla får en Trevlig helg !

Bästa Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Försöksodling av gran i köket.

axwell  
#407734
Umea skrev:Ska jag sätta ut dessa granplantor i höst eller ska jag förvara dom inomhus under vintern

och plantera ut dom till våren ?


Plantera ut dom så fort som möjligt, senare blir för sent.
Bästa chansen till överlevnad i väldränerad sand, gödsla med gräsklipp till våren.

Skaffa en snökanon, Europas största plantskola(Bogrundet) har ett stort antal för att så tidigt som möjligt kunna få till ett skyddande snötäcke. :mrgreen: 🧠

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#431648 Nu står dom i vinterförvaring i ca tio plusgrader.Alla är sådda i midsommar .
1484817700409.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#431650
loppan skrev:Nu står dom i vinterförvaring i ca tio plusgrader.Alla är sådda i midsommar .
1484817700409.jpg

1484817820360.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Älgfoderodlare  
#450430 Håller som bäst på att plantera skott av picea glauca(vit gran). De har sitt ursprung i Canadas inland, från New Foundland o upp till Alaska. Så de är nog mycket härdiga. Tanken är att jag ska sätta 2-4 plantor i samma hål i planteringsboxen. Jag tänkte se att om man tar härdiga träd som sätts i bördigare jord o i mildare klimat. Om flera kan växa på samma yta som ett av våra inhemska granar. Och inte förlora så mycket i tillväxt. Förbandet kommer att vara lite vidare o på åkermark. Tanken är också att skapa tätare bestånd för flera träd o buskhäckande fågelarter. Då dessa granar inte kommer att stamkvistas o vara i produktionsskog, kan de få vara boträd istället samt en del av Arboretumet.
Och de har en mycket hög grobarhet. Köpte 500 frön o jag tror alla har grott. Får se vad det blir till slut.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#450455 Mina är snart dags att plantera
20170414_105828.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Älgfoderodlare  
#450461
loppan skrev:Mina är snart dags att plantera
20170414_105828.jpg


Hur hög var grobarheten ? Har du provat att stratifiera fröna innan sådd ? Det viktigaste som jag tycker att jag sett, är att blötlägga fröna i ca. 2 dygn innan stratifiering. Då verkar grobarheten öka rejält. De flesta börjar då gro under kylperioden. När man sen plockar fram dem o planterar ner dom i pluggboxen, så tar det fart på tillväxten. Jag har vanlig planteringsjord med 1/3 inblandning med sand för att hålla fukten bättre.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Älgfoderodlare  
#453281 Har drivit upp Douglas plant i år, för att komplettera i den 3 år gamla planteringen jag har. Döm om min förvåning när det är endast ca. 2% bortfall efter 3 år i växtzon 7, 450 m ö.h. Vet inte proveniens. Får väl utöka planteringen som alternativ, då fröna tagit sig bra också.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#453305 Grobarheten på mina är säkert över 75%.
Jag bara skakade ur fröna i krukor i fjol våras och myllade ner dom,vattnade sedan ordentligt.
Jag har börjat fundera på om dom skulle få stå ytterligare ett år innan plantering.
Nu är dom ca 5 cm långa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Älgfoderodlare  
#453341 Jag har haft plantor i en jordkällare under en vinter utan problem. Tag fram Sembra tallplantor nu som stått över vintern i krukor. Bara en planta hade dött. Har haft Hybridasp i 2 vintrar som ser fina ut. De har stått jordslagna i en liggande säck som jag vattnat då o då. Väntar nu bara på att tjälen ska gå ur marken så man får börja plantera.

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

Älgfoderodlare  
#454156 I år blir det dags att plantera mina Sequoia gig. efter att ha varit 2 år i kruka. De blir grannar med Douglas gran, Thuja Plicata och Sugar Pine. Höjd o volymmässigt de största träden i världen i sin art. Seq. Sempervirens får stå ytterligare något år i kruka. Hoppas kunna få A. Grandis i år som plantor, som utökar familjen. Men har även A. Magnifica som har börjat gro i kylskåpet. Alla dessa från NV USA, gör att det finns möjligheter att de ska växa skapligt. Synd att man inte kommer att få vara med när dessa träd blir fullvuxna. Man kan undra vad byborna kommer att säga när byn läggs i skugga en månad tidigare än normalt, då dessa "jättar" står i vägen ?

Användarvisningsbild

Re: Försöksodling av gran i köket.

loppan  
#456591 En björk har smugit sig in i granodlingen .
Den började växa i år och är alltså ett år yngre än granarna som är inne på andra sommaren.
20170525_170510.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).