Föryngring

Låta grisar sköta markberedning?

5 inlägg 4412 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låta grisar sköta markberedning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343544 Jag har ett rötskadat G30-bestånd som förhoppningsvis ska ner i vinter. Detta bestånd gränsar till en grannes tomt och denna granne har nu börjat med svin som bökar på två sidor av dennes tomt. Vad tror ni om att låta dessa svin låta markbereda det kommande hugget?
/Niklas



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Låta grisar sköta markberedning?

machonisti  
#343548 Kan var värt ett försök. Brukar inte finnas mycket grönt i hagen när nasse trynat klart.

Användarvisningsbild

Re: Låta grisar sköta markberedning?

JensSkoog  
#343557 Har en granne som skickade svinen på et hygge/betesland. Var nog hundre eller så som gick där på ung. 7 - 8 ha. Efter två somrar var det så genomnosat att jag inte kunne tro det hade varit annat än ren, sort jord där. Men det som inte va så bra, var ju att det var rent för bra gödslat. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Låta grisar sköta markberedning?

Hema  
#343617
JensSkoog skrev:Har en granne som skickade svinen på et hygge/betesland. Var nog hundre eller så som gick där på ung. 7 - 8 ha. Efter två somrar var det så genomnosat att jag inte kunne tro det hade varit annat än ren, sort jord där. Men det som inte va så bra, var ju att det var rent för bra gödslat. :mrgreen:

Så en sommar hade räckt och man skulle kunna räkna med ca 12-15grisar/ha?

Användarvisningsbild

Re: Låta grisar sköta markberedning?

JensSkoog  
#343627 Du skulle åtminstone se stor förändring efter en lång sommar med 12-15 grisar/ha. Men det beror ju på faktorar som hur mycket röte där finns - det gillar dom hemskt, och hur stenigt det är. Grannen körde många lass sten bort efter "grisarbetet", eftersom dom lyfter upp stenen på jakt efter det som finns under.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).