Föryngring

Låt marken vila något år efter skogsbrand

3 inlägg 2343 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låt marken vila något år efter skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Arevo
Avatar Fallback

Re: Låt marken vila något år efter skogsbrand

bgl  
#342460 Jag har ingen utbildning om skogsmarkens geologi men när man tittar på de delar av skogsbrandsområdet som är avbränt ända ner till moränjorden är det lätt att tänka på tiden - de många åren. Det organiska översta skiktet av alla skogsmark har byggts upp under många 1000år sedan senaste istiden. Att återskapa tidigare förhållanden på platsen är om inte annat av tidsskäl omöjligt. De som kan detta bäst måste anvisa metoder att göra 'det näst bästa' i stället, inte bara säga:"vänta ett par år"!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Låt marken vila något år efter skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342486 Det har nog brunnit där ett antal gånger sedan den senaste istiden, så att bygga upp det organiska lagret på nytt lär inte ta så lång tid.

Dessutom frigjorde branden en hel del näringsämnen, vilket lär sätta fart på växtptoduktionen. pH-värdet lär dessutom höjas en del p.g.a. branden, vilket bl.a gynnar kvävefixeringen.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).