Föryngring

Betesskydd för plant

7 inlägg 5559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betesskydd för plant

vehuggarn  
#338594 Har någon erfarenhet av Trico betesskydd, jag har fått en tråkig erfarenhet: sprutade upp 3/4 av en dunk en eftermiddag kväll och upptäcker när jag kommer ut några dagar senare att det ser ut som att det har tvättats bort!!! hade kollat och vet att det varken regnat eller varit dimma inom dygnet men väl dygn två. Hur lång tid behöver det att torka??? Det har dåligt med uppgifter om mer exakt torktid på dunkarna! Blir sur när jag har lagt ner arbete och det inte funkar.
Har för två år sedan också använt detta och det sitter fortfarande kvar på plantorna fast någon våning ned och de tallarna har klarat sig; så fungerar gör det! Då var jag ute sent på hösten och tänkte de här går åt pipsvängen för att det var kallt och blåsigt och dessutom kom det lätt regn, några stänk på slutet av jobbet. Alltså jag fattar inte vad som hänt; Kan det vara så att det varit för hög luft fuktighet?
Jag vet att dagg kommer sedan på kvällen men dit var det säkert väl en timma innan den hittade upp i plantornas toppar. och jag trodde ju att det som står på dunkarna gäller dvs "dimma eller regn" så efter detta undrar jag om man ska ha en mätare av relativ fuktighet för att försäkra sig om att det fungerar??? :mrgreen:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Betesskydd för plant

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338637 Konstigt
Har sprutat sena kvällar i oktober då det varit fuktigt och nära till frost och har hittills inte haft något som trillat av.

Avatar Fallback

Re: Betesskydd för plant

vehuggarn  
#338645 Jo men så var det när jag gjorde det för två år sedan!
Nä jag fattar inte heller??
Kan det vara luftfuktigheten? Alltså ju högre temp dess fuktigare luft + att det sedan blev dagg på natten???

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesskydd för plant

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338648 Har du känt på plantorna? Drar mig till minnes att min plantsäljare pratade om att de hade strul med tillverkningen förra året och att medlet sakande pigment eller att pigmentet försvann. Han bad mig nämligen kolla så plantorna höll sig vita.

Användarvisningsbild

Re: Betesskydd för plant

Emil Gustafsson  
#353211 Hej!
Vi har använt produkten under flertal år och varit väldigt nöjda med den. Vi behandlar ca 15-20 ha varje år.

Produkten är vattenbaserad, vilket gör det enkelt att rengöra sprutan, och medlet milt emot plantan. Det innebär också att den måste torka på plantan, sen är den vattenresistent.

Vi väljer att behandla huvuddelen av plantorna i september när vädret normalt sett är bra, och prognosen i väderleksappen stabil. Sen undviker vi att behandla på morgonen när det är dagg, och sent på eftermiddagen. Detta för att luftfuktigheten stiger under kvällen, och risken ökar att medlet inte torkar in innan natten. Under natten torkar inget, och oförutsedda skurar riskerar att spoliera behandlingen.

Använder man produkten på rätt sätt, dvs rätt dos och att den får torka fast, är det effektivt och en trevlig produkt.

Avatar Fallback

Re: Betesskydd för plant

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353219 Som sagt i den andra tråden pratar man för ett företag så kan man gott skriva under med företagsnamn :wink:
Köp av en annonsplats känns mer rättvist, det kan nog @Fredrik Reuter hjälpa till med.

Det är inget fel på produkten, jag rekommenderar den gärna, och jag har inget otalt med dig men köp en annonsplats istället.

Avatar Fallback

Re: Betesskydd för plant

vehuggarn  
#353301 Hej
vill bara rapportera att jag kontaktade tillverkaren av medlet och de skickade utan kostnad en extra dunk och jag sprutade under så bra förhållande som man kan uppbringa och nu ser det ut som att det sitter.
Skönt men rätt mycket arbete med att göra om jobbet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar