Föryngring

Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

42 inlägg 29186 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Värmlänning  
#463321
Erik Där Sör skrev:Tänkte berätta lite om mitt senaste trädslagsförsök, avverkade en mindre (ca 0,1ha) del av ett ca 35årigt gråalsbestånd i en sluttning mot Klarälven under den gångna vintern (sparade naturligtvis kantzon med gråal och hägg mot vattnet) för att göra plats för detta försök. Det är brant men ack så bördigt G30-G32 när jag boniterar med hjälp av ståndortsegenskaper.
I helgen som gick var det så dags att plantera 200st behandlade barrots plantor av Abies Grandis (Kustgran). Med plantborr gick det fint att plantera blev "grönrisplantering" trots att inget ris var grönt, liljekonvalj och brännässlor fullkommligt sprutar upp ur backen. Tidigare fanns endast någon enstaka harsyra eller hultbräcken synlig på marken.

Nu återstår bara att se hur denna ädelgran trivs i Värmlänsk jord, i Skåne växer den tydligen bra
http://stud.epsilon.slu.se/1133/1/Hausswolff_Juhlin_K_100504.pdf. Är det någon av er andra som känner till fler försök på nordligare bredgrader än?

Hur går det dina Grandis?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#464878 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#471223 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

DenimDude  
#471231
Älgfoderodlare skrev:
Trocadero skrev:Någon som har testat detta trädslag i södra Norrland?


Har just varit ute o frösått A. Grandis i SÖ Härjedalen. Det har regnat rätt bra senaste veckorna så man får hoppas på det bästa. Grobarheten angavs till ca. 40 %, så det blev 5-8 frön i varje ruta. Hade bara 500 frön så det är ett litet test för att se om de tar sig.


Var fick du tag i fröna? Och vad fick du betala för dom?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#471324 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Höglandserik  
#472210 Intressant. Vad var det för proviniens på dina frön?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#472294 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

rammasenmägg  
#530186 Jag har kommit över kottar från Weymouthtall. Hur ska jag göra för att få dom att gro,när ska dom planteras, hur ska dom behandlas för att gro?

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Nolarn  
#530548 Jag sådde några frön i våras. Då hade jag dom i kylen ca 8 veckor innan sådd.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

rammasenmägg  
#530554 Hade du dom fuktade i kylen eller torra? Jag funderade på att blöta dom och sen plantera dom och ställa in dom i jordkällaren. Planterar du ut dom på våren eller övervintrar du dom på något sätt?

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Nolarn  
#530568 Jag fuktade dom innan ett dygn. Sen låg dom torra i en påse.
Det ska även gå att så dom kallt, t ex på hösten eller senast i februari så att dom gror till våren när värmen kommer.
Plantorna jag sådde i våras får stå ute i vinter. Antingen planterar jag ut dom till våren eller så får dom växa till sig ett år till.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#530947 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

rammasenmägg  
#531028 Tack för instruktionen. Då gör jag så...

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Erik Där Sör  
#532204
1541507098_4abiesgrandis181104.jpg

Kanske dags att visa hur det gått 3 år sedan plantering(tiden går fort när man har roligt).

Har inte gjort någon ordentlig inventering men vad jag kan se så ligger överlevnaden på över 90%. Plantan på bilden är den högsta (140cm) de flesta är omkring 100cm höga nu. Inga betesskador, finns relativt gott om rådjur men plantorna växer som ni ser i en ganska stark sluttning med hallon och brännässlor så det kanske skyddar lite.

Har även en handfull Picea mariana (svartgran) planterade i ett tall/contorta bestånd.
1541507463_svartgran20181104.jpg

Svartgranen är 130cm höga planterade 2014, tall/contorta är planterat 2012 och är nu över 2,5m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Traktorodds  
#690566 Hej! skulle vara kul med lite uppdatering hur det går med era kustgranar!? Sitter på Sveriges (troligen) torraste ö och drömmer om snabbväxande(läs törstiga) trädslag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).