Föryngring

Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

42 inlägg 29192 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Erik Där Sör  
#328695 Tänkte berätta lite om mitt senaste trädslagsförsök, avverkade en mindre (ca 0,1ha) del av ett ca 35årigt gråalsbestånd i en sluttning mot Klarälven under den gångna vintern (sparade naturligtvis kantzon med gråal och hägg mot vattnet) för att göra plats för detta försök. Det är brant men ack så bördigt G30-G32 när jag boniterar med hjälp av ståndortsegenskaper.
I helgen som gick var det så dags att plantera 200st behandlade barrots plantor av Abies Grandis (Kustgran). Med plantborr gick det fint att plantera blev "grönrisplantering" trots att inget ris var grönt, liljekonvalj och brännässlor fullkommligt sprutar upp ur backen. Tidigare fanns endast någon enstaka harsyra eller hultbräcken synlig på marken.

Nu återstår bara att se hur denna ädelgran trivs i Värmlänsk jord, i Skåne växer den tydligen bra
http://stud.epsilon.slu.se/1133/1/Hausswolff_Juhlin_K_100504.pdf. Är det någon av er andra som känner till fler försök på nordligare bredgrader än?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

anersimyra  
#328723
Erik Där Sör skrev:Tänkte berätta lite om mitt senaste trädslagsförsök, avverkade en mindre (ca 0,1ha) del av ett ca 35årigt gråalsbestånd i en sluttning mot Klarälven under den gångna vintern (sparade naturligtvis kantzon med gråal och hägg mot vattnet) för att göra plats för detta försök. Det är brant men ack så bördigt G30-G32 när jag boniterar med hjälp av ståndortsegenskaper.
I helgen som gick var det så dags att plantera 200st behandlade barrots plantor av Abies Grandis (Kustgran). Med plantborr gick det fint att plantera blev "grönrisplantering" trots att inget ris var grönt, liljekonvalj och brännässlor fullkommligt sprutar upp ur backen. Tidigare fanns endast någon enstaka harsyra eller hultbräcken synlig på marken.

Nu återstår bara att se hur denna ädelgran trivs i Värmlänsk jord, i Skåne växer den tydligen bra
http://stud.epsilon.slu.se/1133/1/Hausswolff_Juhlin_K_100504.pdf. Är det någon av er andra som känner till fler försök på nordligare bredgrader än?
Här i stockholm växer de så de knakar, problemet blir kanske att du inte vill avverka träden då de är riktigt ståtliga där de står.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Erik Där Sör  
#328776 Haha, ja det är en risk jag är villig att ta :smile:

Har ett par bilder men jag lyckas inte räkna ut hur F-n man skall ladda upp dem här, borde finnas många som vet hur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328825 När du trycker på" Snabbsvara"-knappen får du upp en knapp som heter "Ladda upp bild".

Då kommer en ny flik upp som heter "Ladda upp en bilaga" och en knapp "Välj fil". Tryck på den och det kommer upp ett fönster "Bilder" (i alla fall om man har Windows7).

Välj fil och tryck sedan på "Bifoga filen". Placera däreftern cursorn där du vill ha filen och tryck på "Placera inom inlägget" då kommer det upp en text som heter:
(attachment=0]Filnamn[/attachment) men med hakparenteser i början och slutet.

Tryck på knappen "Förhandsgranska" om du vill se resultatet innan du skickar inlägget.

Avatar Fallback

Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Erik Där Sör  
#328872
Abies grandis 2.JPG
Abies grandis 3.JPG


Perfekt tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

jannee  
#328893 Dessa plantor lär du få behandla med omsorg - viltskydda dem de närmaste 10 åren annars äter rådjuren upp dem eller fejar hornen på dem.
Planterade själv 800 Douglas, när viltet gjort sitt var det knappt ett tjog kvar - som lever. :oops:
I vilket fall som helst LYCKA TILL :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#436337 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436402 Mätte in ett bestånd i Skåne i våras med en totalålder på 75-80 år övre höjd på 44 m grundyta på 60 och högsta träden på 46,6 m! Så 1250 m3sk/ha är inga problem. :-BD även i sverige. Får beståndet finnas kvar 8-10 år har vi åter träd i sverige som är över 50 m! Finns bilder på annan tråd på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Trocadero  
#436425 Någon som har testat detta trädslag i södra Norrland?

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Chainsaw Charlie  
#436435 Vi har ett bestånd på 0,4 ha med ca 50-årig grandis i östra Blekinge. SI för gran G28 och inte tillräckligt med nederbörd för att det ska vara optimalt men den producerar ändå betydligt bättre än vanlig gran.

Beståndet sistagallrades för tre år sedan och det blev ca 25 m³fub timmer som vi sågade upp till panelbrädor. Vi högg 49:or i första hand och det som var uppseendeväckande var att avsmalningen var extremt liten, ca 5 mm/m eller 15 mm på en 49:a. Brädorna blev fina och det var väldigt få som slog sig eller blev skeva. Jag återkommer med en utvärdering om 20-30 år huruvida de håller som panel.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#436451 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

mikael_s  
#436456 Har helt för mig att jag sett Kustgran på SLU försöksyta på Tönnersjöheden. De har rutor med "alternativa" trädslag som Sitka, Lärk, Douglas, Silvergran att jämföra med löv och vanlig gran. Kanske 20-25 år nu? De har nog bra data på bestånden med.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#463201 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463226 Det är höst frosten och frostbränning på våren som kan ställa till det! Men funkar sitkan gör även kustgran det med. Nästa alla mina Douglas rök våren 12 här hemma.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Älgfoderodlare  
#463231 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 19 dec 2023, 08:32, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).