Föryngring

Vem levererar bästa granplantorna?

6 inlägg 6722 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem levererar bästa granplantorna?

loppan  
#320208 Jag förvånas ibland över hur lite information det går att få om det plantmaterial som finns på marknaden.
Det finns inga bra försök som visar skillnaden i mellan olika granplantor i tillväxt etc.
De flesta skogsägare verkar mest beställa där de alltid har beställt.
Det vore otänkbart att tex i jordbruket köpa utsäde utan mycket noggranna försök och dokumentation om sorten man skall så.

Efter att ha haft en del dålig erfarenhet av en del leverantörer av barrotsplantor med många döda och missväxta så köper jag numer alltid plantor från södras planskola i Falkenberg.

De är alltid frodiga och fina och har väldigt liten del som dör.
Min favorit just nu är södraplantan merit mellan täckrot,jag har faktiskt inte sett en gran växa så fort.
I fjol provade jag även täcktot gran stickling som är en kvist som slagit rot på något vis.
De växte mycket bra första året och ca 30 cm långa,var 7-8 cm när de kom.
Mycket kan tyckas om södra men de har bra plantor.

Fyll gärna på med bra erfarenheter av plantor och från vilken leverantör samt om södras plantor
skulle vara kass.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vem levererar bästa granplantorna?

jannee  
#320212 Södras plantor hör utan tvekan till de bästa, sedan blir materialet bättre år från år. Har själv provat sticklingar (från Svenska skogsplantor) de växer grymt bra. Var dock lite jobbiga att sätta - enormt med rötter.
Å andra sidan är det betydelselöst för mig hur snabbt plantorna växer - jag lär inte få någon glädje av dem ändå :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Vem levererar bästa granplantorna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320222 Sticklingar, är det sk elit-plantor ni pratar om då? Södras säg växa 25% bättre än lokala provenienser.

Användarvisningsbild

Re: Vem levererar bästa granplantorna?

loppan  
#320226 Japp,stickling Ekebo elit heter dom.
Kostar över fem spänn styck och ser ut som en missbildad gren som man sätter i jorden.
Men växer gör dom utav bara hel**te.

Södras prislista plantor
Senast redigerad av loppan fre 06 mar 2015, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem levererar bästa granplantorna?

r93  
#320237 Har ett hygge där jag satt hälften med södra och andra hälften med svenska skogsplantor, efter fyra år leder södra, ska bli kul att följa..

Användarvisningsbild

Re: Vem levererar bästa granplantorna?

loppan  
#320320 Frågan är ju om det betalar sig att lägga nära dubbla kostnaden på en elitplanta mot en vanlig barrotsplanta?
Dryga två kronor i prisskillnad motsvarar ca 10 liter massaved per träd?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).