Föryngring

Planteringsrör för täckrot

11 inlägg 10547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringsrör för täckrot

Lindianerna  
#291785 Hej!
Hur viktigt är det med rätt dimension på planteringsröret vid plantering av täckrot??
Har själv 60mm-rör som jag planerar allt med!
Det viktiga är väl att men trampar till, efter planteringen??!!!!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: planteringsrör

isteskog  
#291786 Det beror på vilken storlek planten har. Onödigt att släpa på ett för stort rör om man har små täckrotsplantor. Det är ju en inte oväsentlig viktskillnad om man ska sätta några tusen plant!

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

jannee  
#291788 Bara bra med ett grovt rör, plantan glider lättare ned (förhoppningsvis högre fart) och hamnar i botten av planthålet. Viktigast är ändå att man trampar till ordentligt. Plantan ska sitta så hårt att drar man i toppen ska den gå av - plantan ska INTE gå att ryckas upp.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

isteskog  
#291790 Man ska inte trampa till plantan för hårt! det fick jag lära mig när jag jobbade med att plantera åt Korsnäs-Marma som det då hette på 80-talet. Det räcker om man trampar till lite lätt. Valet av plantrör avgörs av hur täckrotsplanten ser ut, är täckroten små och inte så yviga räcker det i regel med 45mm rör. Har själv både 45,50 och 60mm rör. Det sistnämda använder jag till stora täckrotsplantor.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

jannee  
#291791 Sitter plantan för löst drar rådjuren lätt upp dem, sitter de fast är det bara toppen som ryker och plantan växer förhoppningsvis om.
Får INTE finnas några luftfickor - hur löser man detta med en lös stampning. Själv trycker jag till ordentligt, klacken på en 45as stövel med 100 kilos tryck.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

isteskog  
#291802 Nu har vi inte samma problem här uppe med rådjur som betar toppskottet på plantorna. Har man plantrör som motsvarar storleken på plantan så behövs inte mer än en mjuk tilltrampning med foten, ej klacken! Är planten i bra kondition och torvklumpen blöt så behöver man inte bruka våld med att stampa fast plantorna.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

jannee  
#291805 Däri har vi säkert en av orsakerna till att ni i norra delen av Sverige hinner sätta så många plantor på en dag, dessutom sätter ni väl mest tall och dessa är det inte alls så noga med, de tar sig om man bara släpper dem lösa på backen, behövs knappt ens ett rör.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

isteskog  
#291808 Haha! :grin:
Faktum är att i mitt område så sätts mest gran fast det är blandmarker. Men här uppe har vi problem med större plantätare än rådjur.... :wink:

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

jannee  
#291811 Vill helst inte säga det men då är det så illa att ni är duktigare än vi reservdanskar.
För övrigt har vi också älg men inte minst älglusen, på små enstaka hyggen är det stört omöjligt att planta med tall.

Avatar Fallback

Re: planteringsrör

forest.  
#515767
isteskog skrev:Nu har vi inte samma problem här uppe med rådjur som betar toppskottet på plantorna. Har man plantrör som motsvarar storleken på plantan så behövs inte mer än en mjuk tilltrampning med foten, ej klacken! Är planten i bra kondition och torvklumpen blöt så behöver man inte bruka våld med att stampa fast plantorna.


Apropå plantrör varför har man inte gjort käftarna så att de gör hålet exakt samma storlek som plantans torvklump?
Borde bli lättare att få plantan att sitta bättre + mindre risk för luft som torkar ut,
eller kan det påverk röttern därav större än planttorven?

Avatar Fallback

Re: Planteringsrör för täckrot

jannee  
#515813 Plantans jordklump är fyrkantig (i alla fall Sveaskogs granplantor), hur ska då röret utformas.
Fastnar inte sällan lite jord på insidan av rörets käftar vilket då kommer att ställa till med ett elände.
Hållbarheten på käftarna kommer att minska = risken för deformation är inte försumbar - i alla fall inte här ner i stenrika Småland.
"Tror" rören är ganska optimala, i alla fall de med TVÅ handtag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).