Föryngring

viltskydd eller inte?

21 inlägg 17366 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

viltskydd eller inte?

Seb macahan  
#287525 Hej. Har satt ett för mig ganska stort hygge i våras. Intill ligger en plantering med 7åriga plantor. Jag bedömer rådjurstammen som för god för att nyligen investerat i plantor för 60tsk. Hade ni behandlat med viltskydd och i så fall vilket. Jag har funderat på Trico. Hur har ni resonerat. Plantorna är mellan 25-50cm.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287532 Vad är det för trädslag?

Användarvisningsbild

Re: viltskydd eller inte?

Seb macahan  
#287555 Gran.

   TS
Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

jannee  
#287559 Viltskydd = bortkastade pengar, tid och inte minst möda - så är det bara - punkt slut.
Varför jag har den uppfattningen, jo jag behandlade 14000 granplantor med PV viltskydd (tror jag det hette), trots detta betades väldigt många plantor, påtalade detta för plantskolan vilket jag köpt viltskyddet av, fick då svaret att jag skulle köpt den andra sorten så kanske det inte skett - kanske inte skett?, skitsnack.
En blandning med kalk + avstrykning på varje topp hjälper dock, men vilket jobb.
Numera behandlar jag inga plantor, tillräckligt många överlever oskadda ändå, och jag har ändå en god rådjursstam = skjuts minst ett tiotal djur varje höst.

Användarvisningsbild

Re: viltskydd eller inte?

Seb macahan  
#287575 Dina ord klingar gott i mina öron. Definitivt i dag när jag gått igenom 10ha gallring o försökt bedöma tidsåtgången för förröjning. Tiden räcker nog inte till viltskydd denna höst och vinter. Men man kan ju leja bort det.

   TS
Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287583 Jag använder Trico och har extremt få skador på mina tallplanteringar trots stor rådjursstam. Med ryggspruta så behandlar man ca 5-8000 plant om dagen.

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

Midgård  
#287584 Jag har också hört att TRICO ska vara bra. Hos oss är det näst intill omöjligt att få upp tallplantor utan någon form av behandling mot betning. Jag ska behandla tallplantorna med TRICO i höst. En liten dusch med spruta på varje toppskott.

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

alias  
#287591 Har testat att behandla med både Trico, HaTe2, PW Viltskydd, Cervacuol.

Samtliga har bra effekt.

Trico har fördelen att den ej kräver invintrade toppskott på plantorna för att man skall kunna behandla dem. Detta medel kräver dock torra plantor och att det ej är minusgrader vid behandlingen (kan vara problem att ha tid att behandla när vädret är tjänligt).

HaTe2 funkar att behandla med vid minusgrader och fuktiga plantor. Man måste dock invänta att plantornas toppskott har invintrat innan man behandlar. Lätt att se var man har behandlat då plantorna blir svarta.

Cervacuol är kletigt att hantera, men skyddar bra (har bara testat lite, var för omständigt).

PW Viltskydd funkar bra, men är svårt att få tag i numera.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287594 Att skydda gram mot rådjur tycker jag verkar överflödigt. De blir kanske några granar runt en lega som blir betade, har inte sett att det förstört särskilt mycket. Och då har jag ändå rejäla viltskador på allt annat, inklusive sikta.

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

alias  
#287599
Mangan skrev:Att skydda gram mot rådjur tycker jag verkar överflödigt. De blir kanske några granar runt en lega som blir betade, har inte sett att det förstört särskilt mycket. Och då har jag ändå rejäla viltskador på allt annat, inklusive sikta.


Jag och farsgubben har skog på tre skiften med några kilometers inbördes avstånd. Jag vill hävda att det är starkt individberoende huruvida rådjur käkar toppskott på gran (tror att det började med födobrist vid rådjursexplosionen och att vissa getterna för vidare beteendet till kiden generation efter generation). På ena skiftet är det ovanligt med mer än några enstaka betade granplantor, medan på de övriga är mer tur än skicklighet om mindre än hälften av granplantorna betas de närmsta vintrarna efter planteringen. Vintrar med ogynnsamma snöförhållanden har vi haft upp till 80-90 % toppskottsbetning på granplantor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287601 Okej, då har jag kanske inte så mycket rådjur eller så har jag haft tur. Eller så märker jag inte enstaka toppskott.
Blir en del dubbeltoppar förstås, men inte betydande. Har iofs en del röjskog där dubbelstammar är vanligt, kanske varit ett rådjur på en gång i tiden?

Men aldrig så illa att det inte kommer upp granbestånd av hyfsad.kvalitet.

Vad blir resultatet av så mycket toppbetning?

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

alias  
#287609
Mangan skrev:Okej, då har jag kanske inte så mycket rådjur eller så har jag haft tur. Eller så märker jag inte enstaka toppskott.
Blir en del dubbeltoppar förstås, men inte betydande. Har iofs en del röjskog där dubbelstammar är vanligt, kanske varit ett rådjur på en gång i tiden?

Men aldrig så illa att det inte kommer upp granbestånd av hyfsad.kvalitet.

Vad blir resultatet av så mycket toppbetning?


Resultat blir att man behandlar plantorna för att slippa ifrån problemet :-)

Nä, skämt åsido. Med lite tur blir det ingen större skada (vad jag kan se med blotta ögat - svårt att veta om rotröterisken ökar något), annars brukar det bli en dubbeltopp/sprötkvist. Nu har ju granen tämligen stark apikal dominans, så oftast tar en av de sidogrenar som börjar slåss om att gå upp som genomgående huvudstam över ganska omgående.

Största problemet ser jag på marker med kraftig vegetationskonkurrens (bördiga marker eller mark med begynnande markförvildning) och/eller stor frostrisk. Har några avdelningar som passar in på denna beskrivning och där bestånden blivit lite luckiga/glesa bitvis - troligen på grund av en samverkan av dessa faktorer. Vid föryngring av intilliggande områden hoppas jag, genom viltskyddsbehandling, att kunna minska risken för att så sker även här.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287677 Intressant, tack alias. Har du funderat på andra metoder såsom tejp?

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

jannee  
#287687 Kalk, vatten och putssand. Blanda detta till en tjockflytande smet, sedan drar du bara lite lätt över varje grantopp med smetkletig hand.
Ska fungera till 100%, t.o.m. effektivare än tejp.

Avatar Fallback

Re: viltskydd eller inte?

alias  
#287793
Mangan skrev:Intressant, tack alias. Har du funderat på andra metoder såsom tejp?


Har funderat på tejp, men det har stannat vid tanken - mest på grund av att jag behandlar vid väderlek som inte alltid är optimal för aktiviteter som kräver god fingerfärdighet och som inte är så bra för tejpens vidhäftningsförmåga (läs kallt eller fuktigt). Jag tror inte att jag skulle ligga på 1/4 av kapaciteten om jag skulle tejpa istället för att spruta toppskotten.

Visst kostar preparaten en del och det är en del slabbande med påfyllning m.m., men om man behandlar över 5 ha om året (både tall, gran och hybridlärk) på lediga stunder under höst/vinter (som dessutom skall räcka till röjning, gallring, vindfällehuggning & skotning utöver jakt och sociala plikter) så måste det gå undan för att man skall hinna med.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).