tis 22 apr 2014, 20:55#277747
Visst kan de vara något äldre än 100 år - någon dag kanske jag tar dit sågen och kollar - men frågan är egentligen densamma. Hur kom de dit, vad fanns innan och varför står de där idag. Verkar osannolikt att någon planterade dem? Och jag har svårt att tänka mig att det varit flera generationer tallar efter varandra. Vad var det som gjorde att tallarna hittade dit "helt plötsligt"?
Har ju både T16 coh T20-tallmossar, enligt planen i alla fall. Är det olika anledningar som tallen kunde etablera sig, de senare har ju några gamla igenväxta diken av okänd ålder. Och begynnande granunderväxt,så någon tallföryngring utan mänsklig hjälp verkar osannolik.
Har de legat kala sedan istiden, och någon unikt gynsam period gjorde att det självföryngrades för 100+ år sedan? Verkar inte heller sannolikt. Det har iofs varit både varmare och kallare sedan istiden. Var det kanske en sjö för 500 år sedan, som sedan växte igen och till sist blev en mosse torr nog för tall? Vad jag ahr förstått växer sjöar igen mest hela tiden, fast det kasnke beror på dagens kväveutsläpp.
Ja, jag spånar lite hejvilt. Skulle så gärna vilja veta hur det såg ut på mina marker för 100 år sedan...
Självvald väg i egen skog