Föryngring

Tall, torvmark, T18

36 inlägg 24623 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

1klas  
#460495 Tackar, du har fått många Funderingar ur min hjärna!
Sådd låter intressant att prova på, hur många såddpunkter anser du man borde ha på en så svag mark med tanke på viltbetning? Du gör mig också väldigt nyfiken på vad man bör göra på en t22!

Arevo
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460515 T22,an tar vi i en annan tråd för det är helt andra premisser för tall i södra sverige på trovmark.

Så ska vi prata T18 på torvmosse så kör jag inte generella svep pga var den finns. Så nu är det västlig mosse i södra sverige så som gäller. 1 Kolla vad som finns under träden. Är det hög ris typ odon/pors är det svårare och troligtvis bättre än T20.
Är det lingon mot träden och sumpmossor mellan är ni nog på rätt mark. Då gäller att få nya talfrö att gro på nyblottad torv. Har man maskiner att köra på denna mar är det bara köra på och lämna skärm mellan de träden som finns kvar.
I annat fall är det bättre att köra rent men lämna allt som inte är värdefullt så det blir skydd. Se till att mycket ny torv kommer upp så möjlighet finns för nya frö antingen genom fröträd eller sådd och då gäller så ofta man kan hitta en plats.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460534 Vi som vinschar, river det up tillräckligt med torv tro? Lite grann blir det ju i alla fall...

TS
Användarvisningsbild

#460539 Jepp ! Men vi som vinchar lämnar ofta för mycket så insådd sker men efter två- tre år dör den då andra växter tar över. Så lämna väldigt lite vid föryngring på mosse!

Värmlänning  
Tåndemåla skrev:T22,an tar vi i en annan tråd för det är helt andra premisser för tall i södra sverige på trovmark.

Så ska vi prata T18 på torvmosse så kör jag inte generella svep pga var den finns. Så nu är det västlig mosse i södra sverige så som gäller. 1 Kolla vad som finns under träden. Är det hög ris typ odon/pors är det svårare och troligtvis bättre än T20.
Är det lingon mot träden och sumpmossor mellan är ni nog på rätt mark. Då gäller att få nya talfrö att gro på nyblottad torv. Har man maskiner att köra på denna mar är det bara köra på och lämna skärm mellan de träden som finns kvar.
I annat fall är det bättre att köra rent men lämna allt som inte är värdefullt så det blir skydd. Se till att mycket ny torv kommer upp så möjlighet finns för nya frö antingen genom fröträd eller sådd och då gäller så ofta man kan hitta en plats.

Tips på återväxtföryngrig på tall bevuxen torvmark med mycket skvattram?

Användarvisningsbild

#460547 Vi tar det i en ny tråd för det skiljer så mycket! Jag startar den inte men självklart ger jag med mig av vad jag kan i en sådan tråd!

Annons:
Skogsnolia 2023
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).