Föryngring

Vad har små självsådda plantor för hopp?

13 inlägg 10552 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har små självsådda plantor för hopp?

Ingvar  
#245484
pytte.jpg
Gick över hyggena lite nu för att planera för planteringar. På ett hygge finns det mängder med små granplantor frösådda. Vad finns det egentligen för utsikter att det blir nåt av såna här små? Kan man hoppas dom tar fart? Dom finns ganska väl utspridda.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

Skogsforskare  
#245485 Jodå, om inte hygget är alltför frostlänt så finns det stora chanser att en hel del av dessa granplantor överlever.

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

jannee  
#245487 Överleva? Tacka f*n för att de överlever, har väl under årens lopp sågat av tusentals av de små djävlarna. I början hoppade jag över dessa och vid 2:a röjningen var de halvmeterhöga eller mer + stod tätare än tätt.
Kommer inte bara gräset och kväver dem har de större chans att klara sig än de manuellt satta plantorna.

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245493 Är det bara lite fuktigt och skuggigt så blir det täta snår. :-)

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

tallen100  
#245535 Tycker dom poppar upp överallt där man inte vill ha dom, så dom klarar sej allt!

Användarvisningsbild

Re: Vad har självsådda plantor för hopp?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245538
Ingvar skrev:
pytte.jpg
Gick över hyggena lite nu för att planera för planteringar. På ett hygge finns det mängder med små granplantor frösådda.

Ser det ut som på bilden så behöver du inte plantera om du inte vill byta ut det genetiska materialet.
Självsådda plantor har generellt ett bättre rotsystem som tål storm bättre.

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

foton  
#245577 Självsådda plantor ger mycket mindre problem i framtiden. Det är alltid den planterade skogen som råkar mest illa ut vid stormar och snöbrott .

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

Ingvar  
#245858 Ok, känns ju skönt att höra. Då kan man ju spara in några tusen plantor..
Då kanske det kan vara lämpligt att avvakta ett par år med plantering, och sen bara fylla i , i luckorna.

Ja, det här med gräs tycker jag är märkligt. Har en gammal betesvall med tjockt långt gräs där skogen har börjat ta över. Började som små granplantor och är väl nu runt 12 meter höga. Och där, i det tjocka gräset kan minsann granen ta sig, men när man planterar så halvdör dom om det ligger lite gräs över. Visst, man vet inte hur många som dött för varje gran som tar sig, men ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har små självsådda plantor för h

JensSkoog  
#245871 Stod en fin frötall kvar på ett granhygge där jag driver. Tusindtal av småtallor kom upp, men året efter var det tommt! Älgen hade haft nattmat där kunde mann se. Gentog sig, så jag hugg ner frötallen, och nu är det gran där, mestadels självföryngat, och dom mår bra. Inte mycket tall här, så det var vel rent för lockande! Och som andra skrivit. Granen komme upp genom gräs och gammla gräner och lever. Dom jag plantat mår mestadels bra, men det en del som dött.

Avatar Fallback

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

ÅsaNisse  
#278523 Förra årets tråd om stubbskotthttps://skogsforum.se/download ... =12572&t=1

Användarvisningsbild

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

Björn T  
#542813
Ingvar skrev:Ok, känns ju skönt att höra. Då kan man ju spara in några tusen plantor..
Då kanske det kan vara lämpligt att avvakta ett par år med plantering, och sen bara fylla i , i luckorna.

Ja, det här med gräs tycker jag är märkligt. Har en gammal betesvall med tjockt långt gräs där skogen har börjat ta över. Började som små granplantor och är väl nu runt 12 meter höga. Och där, i det tjocka gräset kan minsann granen ta sig, men när man planterar så halvdör dom om det ligger lite gräs över. Visst, man vet inte hur många som dött för varje gran som tar sig, men ändå.


Har provat lite med att spara skälvsådda plantor som sett fina ut och planterat där det varit brist på skälvsådd. Efter några år så har dom förädlade plantorna växt betydligt bättre. Satte vitrysk gran barrot.

Användarvisningsbild

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

Brozzlaren  
#542821 Har nån sett snytbaggeangrepp på självsådd?

Användarvisningsbild

Re: Vad har små självsådda plantor för hopp?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542823
Brozzlaren skrev:Har nån sett snytbaggeangrepp på självsådd?


Sett det många många ggr, men sällan man kollar på de självföryngrade plantorna...

Däremot kollar man oftast på de planterade plantorna så man har sett betydligt fler angrepp av snytbagge på planterade plantor...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).