Föryngring

Vildsvin som markberedare?

15 inlägg 8940 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vildsvin som markberedare?

Tosca  
#240786 Är det någon som provat att sprida lite gammal säd på ett hygge och fått vildsvinen att markbereda det?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Amatörhuggare 62  
#240791 Hej Tosca

Jag tog Atv n och konstgödselspridaren ,en sån där liten på pakethållaren. och körde runt på hygget. Tog ej många dar förrän det var upp och nervändt. Kruxet var bara att ett år efter planteringen. Trodde grisarna att det fanns mer, och plantorna åkte upp.

Inte så bra.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Tosca  
#240797 Ja, då blev det kanske lite för bra.
På bolagsskogen härikring har de hyggesvila första året, markbereder andra och planterar tredje, hinner de lära sig att det är slut på maten om man sprider lite redan första året på det upplägget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vildsvin som markberedare?

vetinte  
#240839 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Hema  
#241027 Orkar man bara med att stängsla så :)

Användarvisningsbild

Re: Vildsvin som markberedare?

JensSkoog  
#241051 En granne här hade ett stort antal tamgris på ett område på ungefär 3ha noen år tilbaks. Aldri sett en mark så väl beredt! Hägnade med el. Gristrynet måste vara gjord av stål!

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Hema  
#241054 Snacka om miljövänligt :)

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

norrskog  
#241085 Även gödslad mark blir det:) mer svin på kalhyggen i kontrollerade former

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

jannee  
#241089 Bäst resultat blir det dock med en VÄL genomförd markberedning. Grisarna gör sig bäst i frysen.
Är rädd för att grisarnas rotande bland rötterna på sikt kommer att ställe till med ett elände, blir inte förvånad om man kommer att få röta i var och vartannat barrträd.
Ser idag resultatet av användningen av vajerkranen, detta kasande med stockarna och friläggande av ytliga barrträdsrötter, där har man nog en orsak till rötan.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Amatörhuggare 62  
#241093 Hej En del experter säger att vildsvin är bra för skogen ! Jag håller ej med, jag har en del igenplanterade åkrar med gran och där ligger nu rötterna bara efter vildsvinens framfart.
Det kommer at bli röta garanterat.

Igår när jag kom in i en tallplantering med tallar 1 - 2 m höga Då hade dom varit där och grävt.
Flera tallar lutade mer eller mindre åt alla håll.

D blir ju skit av alltihop.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Hema  
#241094 Självklart får man begränsa tiden för svinen på resp. hygge. För det är väl vid kalhygge som vi snackar om att använda svinen, inte före inte efter..

Användarvisningsbild

Re: Vildsvin som markberedare?

JensSkoog  
#241095
jannee skrev:Bäst resultat blir det dock med en VÄL genomförd markberedning. Grisarna gör sig bäst i frysen.
Är rädd för att grisarnas rotande bland rötterna på sikt kommer att ställe till med ett elände, blir inte förvånad om man kommer att få röta i var och vartannat barrträd.
Ser idag resultatet av användningen av vajerkranen, detta kasande med stockarna och friläggande av ytliga barrträdsrötter, där har man nog en orsak till rötan.

Om man släpper gris i växande skog, skulle resultatet vara katatrofalt. Dom går djupt och vänder varje cm, och röter från träd skulle må illa. Men som "åkerplöjare" var dom extremt effektiva!

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Elmhult  
#643877 För många år sedan hade vi gris på en inhägnad ute i skogen. På det området växte det sen mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Ekman  
#643920
Tosca skrev:Ja, då blev det kanske lite för bra.
På bolagsskogen härikring har de hyggesvila första året, markbereder andra och planterar tredje, hinner de lära sig att det är slut på maten om man sprider lite redan första året på det upplägget?


Jag tror det finns risk att de fortsätter böka med jämna mellanrum. Det verkar som att själva bökandet driver mer bökande tycker jag, långt efter att maten är borta. Ser det på gamla åtlar-med jämna mellanrum är marken vänd på fast det var åratal sedan det spreds någon säd. Samma på gamla vallar, de går på mer eller mindre samma fläckar år efter år och bökar lite förstrött.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin som markberedare?

Amatörhuggare 62  
#643972 Så lite ris som,möjligt kvar.
Så d inte blir, grisgodis under.
För då häver dom igen plantorna.

Å det är rätt,att dom kommer tillbaka.
För dom är smarta, för d dom bökat.
Åt ena hållet, vänder dom tillbaka.
För där ligger nya godsaker.
Man kan säga att,dom odlar sitt
Egna snacks.

Haft svin länge, så man har koll.
Hur dom gör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).