mån 06 maj 2013, 07:27#224487Har tänkt göra en förenklad markberedning med tvåskärig plog i en gammal beteshage som inte har använts på minst 30 år. Ca 1ha finns både stora tallar o björkar kvar som kan släppa frön , har svett gräs och ris efter tidigare avverkningar för att underlätta för plogen. Har klängt en hel del kottar "gran,tall,lärk" tänkte nu att frö så detta med tall i fåran å gran på den vända tiltan vad tror ni om detta?
Föryngring
Frösådd i gammal beteshage
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 08 maj 2013, 12:05#224725Öppnade upp en gammal beteshage förra våren ca 0,8 ha. Grannarna sa att "det går inte". Men fan tänkte jag kunde man för 100 år sen så kan man nu
Röjde en del 10-15 cm asp, Björk o annat som växt till sig under åren. Körde sedan med en gammal tallriksharv kanske 20 vänder. Så jag "skar sönder rötter och vände upp jorden ca 15-20 cm djupt. Harvade ett par vänder. Och sådde en blandning av Fodermargkål, Solrosor, ärter och vall. Min tanke är att det skall vändas ner nu i vår med tallriksharven som "gröngödning".
Växte bra och fick till och med en del solrosor trots att det var lite långt Norr över. Och ärter kunde man äta
. Inga rotskott så tallriksharven har gjort sitt jobb.
I år skall jag så bara vall tror jag. Eller hampa
Så grannarna har nått att prata om
Så de är klart att det går. Kör på med det du tror på.
Röjde en del 10-15 cm asp, Björk o annat som växt till sig under åren. Körde sedan med en gammal tallriksharv kanske 20 vänder. Så jag "skar sönder rötter och vände upp jorden ca 15-20 cm djupt. Harvade ett par vänder. Och sådde en blandning av Fodermargkål, Solrosor, ärter och vall. Min tanke är att det skall vändas ner nu i vår med tallriksharven som "gröngödning".
Växte bra och fick till och med en del solrosor trots att det var lite långt Norr över. Och ärter kunde man äta
I år skall jag så bara vall tror jag. Eller hampa
..
ons 08 maj 2013, 19:37#224753
Finns inget skogsbestånd som slår ett blandat bestånd av många olika trädslag.
vetinte skrev:Öppnade upp en gammal beteshage förra våren ca 0,8 ha. Grannarna sa att "det går inte". Men fan tänkte jag kunde man för 100 år sen så kan man nu![]()
Växte bra och fick till och med en del solrosor trots att det var lite långt Norr över. Och ärter kunde man äta. Inga rotskott så tallriksharven har gjort sitt jobb.
I år skall jag så bara vall tror jag. Eller hampaSå grannarna har nått att prata om
![]()
Finns inget skogsbestånd som slår ett blandat bestånd av många olika trädslag.
TS
ons 08 maj 2013, 19:44#224755
Det blir intressant! Får väl hålla efter gräset kan jag tro. Det är så här mångfald skapas
Jägare skrev:Har tänkt göra en förenklad markberedning med tvåskärig plog i en gammal beteshage som inte har använts på minst 30 år. Ca 1ha finns både stora tallar o björkar kvar som kan släppa frön , har svett gräs och ris efter tidigare avverkningar för att underlätta för plogen. Har klängt en hel del kottar "gran,tall,lärk" tänkte nu att frö så detta med tall i fåran å gran på den vända tiltan vad tror ni om detta?
Det blir intressant! Får väl hålla efter gräset kan jag tro. Det är så här mångfald skapas
tor 09 maj 2013, 20:21#224893
Blir nog en ryggspruta och en kompletering med plantor om 4 år ca
Flax12 skrev:Jägare skrev:Har tänkt göra en förenklad markberedning med tvåskärig plog i en gammal beteshage som inte har använts på minst 30 år. Ca 1ha finns både stora tallar o björkar kvar som kan släppa frön , har svett gräs och ris efter tidigare avverkningar för att underlätta för plogen. Har klängt en hel del kottar "gran,tall,lärk" tänkte nu att frö så detta med tall i fåran å gran på den vända tiltan vad tror ni om detta?
Blir nog en ryggspruta och en kompletering med plantor om 4 år ca
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar