Föryngring

Ovanligare barrträd

8 inlägg 6743 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ovanligare barrträd

HÖGS  
#219867 Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av barrträd som svartgran, blågran, serbisk gran, douglas och lärk?
Har nämligen tänkt att jag ska plantera lite ovanligare trädslag på gammal försumpad åkermark som nu har blivit dikad och urgallrad. Trädslagen som har växt där nu är al, sälg och björk. Gran har även kommit in på torrare partier under lövskärmen.
Vilka trädslag tror ni passar på ett sådant bördigt men relativt fuktigt ställe med jord rik på blålera.
Hur klarar sig lönn, ask och ek på liknande ställen så här långt norrut? Området hade jag tänkt skulle få ett park liknade utseende efter att man huggit bort skärmträdena.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ovanligare barrträd

Camwood  
#219903 Varför bara barrträd :?: Pröva med löv och blanda.
Den globala uppvärmningen gör det möjligt att plantera sorter som normalt inte förökar sig i norrland :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ovanligare barrträd

vetinte  
#219953
Camwood skrev:Varför bara barrträd :?: Pröva med löv och blanda.
Den globala uppvärmningen gör det möjligt att plantera sorter som normalt inte förökar sig i norrland :grin:


Håller helt med. Löv är inget dum alternativ. Finns en del att välja på idag oxå.
Men va gäller dom du nämnde så kollade jag lite på de för ett tag sen bla svartgran.
Skall kolla om jag har nån info kvar eller kan hitta. Kommer ihåg att där var dån testodling i Norrland.

Användarvisningsbild

Re: Ovanligare barrträd

vetinte  
#219984 Här hittade jag lite info som kanske kan vara till din hjälp.
http://skogstradsforadling.se/projekt-221-240/

O här just om Svartgran men ute till vänster kan du söka på andra trädslag
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... Svartgran/

Hoppas du med hjälp av detta kan komma en bit. :grin:
Själv vet jag att när jag intresserade mig så trodde jag att just Svartgran var tåligare, hade kortare omloppstid och var "finare".
Men alla mina förhoppningar blev inte bekräftade tyvärr :sad:
Så för egen del e jag nog inne på nån form av "ädellöv".
Men de beror ju även på vilken geografisk position man har. O vilka förutsättningar man kan hjälpa till att skapa. O vad man vill uppnå med ett "nytt" trädslag.
Berätta gärna under vägen. (fyll på "kunskapsbanken") :grin:

Avatar Fallback

Re: Ovanligare barrträd

HÖGS  
#220059 Tack för alla era tips. Började fundera på att testa på med att blanda med löv och sen se vilka som klarar sig. Men hur och när ska man plantera barrotsplantor av löv för att få högst överlevnad och inte behöva vattna dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ovanligare barrträd

vetinte  
#220062 Jag är ingen forskare men de borde väll vara när kälen gått ur backen.
I tillräcklig mån så du kommer till "rätt" planteringsdjup.
Men de e bara en gissning.

Avatar Fallback

Re: Ovanligare barrträd

Ferguson system  
#220095 Hei. En måte å gjøre det på er å fylle en haug med jord/kompost oppå bakken, og plante direkte i haugen. Planting bør skje tidlig på våren/sommeren, slik at den får tid til å ettablere seg. Det er viktig at jorda blir pakket til godt rundt klompen/røttene. Hvis tredet er høyere enn 50-60 cm bør det bindes opp. Oppbindingens oppgave er å holde rota i ro. oppbinding fjernes etter 3 år. Dette kalles opphøyd beplantning. Fordelen er at da drukner ikke planten, og det blir lettere for den å etablere røtter i den luftige jorda. Husk også å vanne treet den første uka, og strø lett over med gjødsel en gang etter planting.

Avatar Fallback

Re: Ovanligare barrträd

HÖGS  
#220682 Blir att testa sig fram och se hur det går med olika trädslag och planteringssätt :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).