lör 19 dec 2015, 12:17#358385
Hej JensSkoog,
Tack det tuffar på! I somras glömde jag tyvärr ta bilder, men har gått över området ganska noga.
Avdelningen ligger lite avsides, och det var därför vi lät bli att markbereda, det blir lite för dyrt.
Men det får man igen nu, det har blivit lite "luckigt". På sina ställen är ju gräset rätt aggressivt, och det är problematiskt. Å andra sidan har vi inte fått några örnbräken alls... Det är intressant att den håller sig borta, för i normalfallet har vi örnbräken överallt och i massor. Kan det ha att göra med att vi inte markberett?
Om man bortser från luckigheten så kan jag väl säga att man underskattade naturens kraft. jag hade räknat med ett år eller två innan något vidare mycket händer. Nu är vi inne på år två, och föryngringen är redan i full gång. Asparna är uppe på 1 meter, rotskott av al likaså. Enstaka rönnar går mycket långsammare. Björken blir viktig här på sikt skulle jag tro. Det är mattor med vårtbjörk. Dessa bör röjas sfsm för att få lite höjdutveckling på det. Jag trodde 1a röjning skulle komma 2019-2020, men det kommer inte hålla. blir nog röjning 2017 istället. Lite tvärtom mot vad jag tänkte på förhand: tidigare första röjning jämfört med traditionell granföryngring. Viktigt att ta bort träd av låg kvalitet tidigt i såna här fall, tror jag. Detta är outforskad metod för oss, så det kräver ju mer tillsyn och funderingar under gång. Av hur det utvecklats än så länge drar jag slutsatsen att den här "metoden" är röjningsintensiv

Om jag skulle försöka igen skulle jag nog markberett också, beroende på tillgänglighet.
Ekarna ja. Det kanske är de som ger ekonomin i slutänden? Får man upp lövet tillräckligt fort kanske man slipper vattenskott. Det är ekar som stått inne i gamla beståndet, rätt tätt med gran och annat, så ngn stamkvistning har aldrig gjorts. Jag har inte tänkt så mycket på dem, men det borde man kanske göra. Kunde man få faner på det så....
Mvh Martin