Föryngring

Naturlig föryngring av björk/blandskog?

23 inlägg 20750 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

JensSkoog  
#358314 @Martin_G
Hur har det gått med föryngringen? Mycket intressant läsning, och spännande hur det blir i tiden som kommer med vilka trädslag som kommer till att ge ekonomi. Har du några bilder av hur det så ut i somras?
En sak jag undras på, är om du har stamkvistat ekarna som du lämnade. Ek tar ju mycket rum, och kräver jobb om dom ska bli bra någon gång långt där i framtiden :wink:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#358385 Hej JensSkoog,

Tack det tuffar på! I somras glömde jag tyvärr ta bilder, men har gått över området ganska noga.
Avdelningen ligger lite avsides, och det var därför vi lät bli att markbereda, det blir lite för dyrt.
Men det får man igen nu, det har blivit lite "luckigt". På sina ställen är ju gräset rätt aggressivt, och det är problematiskt. Å andra sidan har vi inte fått några örnbräken alls... Det är intressant att den håller sig borta, för i normalfallet har vi örnbräken överallt och i massor. Kan det ha att göra med att vi inte markberett?

Om man bortser från luckigheten så kan jag väl säga att man underskattade naturens kraft. jag hade räknat med ett år eller två innan något vidare mycket händer. Nu är vi inne på år två, och föryngringen är redan i full gång. Asparna är uppe på 1 meter, rotskott av al likaså. Enstaka rönnar går mycket långsammare. Björken blir viktig här på sikt skulle jag tro. Det är mattor med vårtbjörk. Dessa bör röjas sfsm för att få lite höjdutveckling på det. Jag trodde 1a röjning skulle komma 2019-2020, men det kommer inte hålla. blir nog röjning 2017 istället. Lite tvärtom mot vad jag tänkte på förhand: tidigare första röjning jämfört med traditionell granföryngring. Viktigt att ta bort träd av låg kvalitet tidigt i såna här fall, tror jag. Detta är outforskad metod för oss, så det kräver ju mer tillsyn och funderingar under gång. Av hur det utvecklats än så länge drar jag slutsatsen att den här "metoden" är röjningsintensiv :smile: Om jag skulle försöka igen skulle jag nog markberett också, beroende på tillgänglighet.

Ekarna ja. Det kanske är de som ger ekonomin i slutänden? Får man upp lövet tillräckligt fort kanske man slipper vattenskott. Det är ekar som stått inne i gamla beståndet, rätt tätt med gran och annat, så ngn stamkvistning har aldrig gjorts. Jag har inte tänkt så mycket på dem, men det borde man kanske göra. Kunde man få faner på det så....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

JensSkoog  
#358560 Intressant att läsa, Martin :wink: Bjuder nog på arbete vart annat/tredje år i några omgångar om du ska få fram bra björk, skulle jag tro, men det går snabbt som tusan att fara över med röjsågen om du bara kommer i gång tidigt.
Eftersom eken är fri nu, skulle jag kollat efter vattenris och tagit bort om det dyker upp.
Enligt vad jag har erfart finner inte örnbräken fotfäste om det inte finns öppen jord.

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#395546 Var ute en sväng i helgen och tog lite bilder på föryngringen. Senaste bilder är från 2014 (sommar), här kommer nu bilder från förra helgen (2016), tagna ståendes på samma stubbe som förra gången. Björken dominerar idag, och röjningen kommer sättas in nästa sommar.

bild riktning söder;
1465557946_img_7330.jpg


bild riktning väster:
1465557942_img_7335.jpg


Denna björk är representativ för föryngringen:
1465557944_img_7344.jpg


Skall sikta på 2500 stam/ha vid röjning, och släpper upp asp i första hand där björken inte tagit sig. Det går fort nu! Kliar i händerna....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

JensSkoog  
#395636 Ja, här blir det snabbt djungel @Martin_G :wink:
Själv skulle jag gått en sväng med min KM130R med kratkniv redan i år och lämnat
smådyngor med björk där jag kunne plockat fram bra träd nästa år, men det tar
ju självklart tid :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#395645 Mmm... JensSkoog, det går fort det gör det. Björkarna är på öh 2 m redan nu.
Tror inte jag hinner röja det i år, vi får se. Jag har 10 ha blandad röjning som är mer akut att ta hand om först...

Jag minns när jag startade den här tråden att jag tänkte att det kanske var lite lönlöst - skulle inte hinna hända något med föryngringen innan man slutade med skogsforum... men nu är det röjningsdags 3 år efter avverkning. Kul!

Vad jag tror mig hinna med i år däremot är att putsa lite vattskott på de gamla ekarna. ska försöka göra det i sommar.

Nästa uppdatering blir om ett år, då på ett genomröjt björkbestånd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#622954 Efter något års paus så loggade jag in igen... minns denna tråden :smile:

Jag röjde det förra vintern till 3-4 00 stam ungefär pga rädsla för snö och blåst.
Så tanken var att första röjningen fick bli en försiktig röjning där jagi första hand ville stabilisera stammarna och styra trädslagsblandningen (jag satsade 98% på björken). Om ett år eller två kan man röja igen ner till 2000 stam ca. - vi får se hur det utvecklas.

Kommer ek sedan under björken kommer jag satsa på den, annars får det bli en satsning på björk hela vägen.

Bild nedan är från ungefär samma punkt som de tidigare, riktning söder.
1580850284_img_20200203_141138.jpg


Och en till bild, riktning väster.
1580850284_img_20200203_141159.jpg


Jag står på en stubbe på bilderna, uppskattningsvis är de högsta björkarna knappa 5 meter. Hittills har det gått över förväntan! I sommar är det dags att putsa vattskott igen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

JensSkoog  
#622960 Bra du är tillbaka, @Martin_G :-bd
Ser bra ut det du gjort. Hoppas du delar med dig ochså senare.
Undrar om det finns chans för ek där du är. Här äter rådjuren
upp allt som självföryngrar sig av det trädslaget :((

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).