Föryngring

skogsgödsling 60årig tall

42 inlägg 35902 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212489
Zalman skrev:En fråga, får man hälla i lite koskit i en bäck som försörjer en avdelning med vatten?
Att naturgödsel fungerar vet jag eftersom jag har precis skaffat en skogsbruksplan
på ett ställe där farsan hade får för 60år sedan. Där finns nu 380m3/ha självföryngrad gran.
Det är 2-3 gånger bättre än på icke gödslade avdelningar.
Detta på en fastighet i AC där snittet är 3,6m3/ha i bonitet.

Bonitet kan man förändra genom aktiva åtgärder. Det känns som att du har högre bonitet än 3,6 på den avdelningen. Om du känner till ålder på beståndet samt vad som är gallrat ut sedan det nya beståndet etablerades så kan du räkna fram boniteten.

Arevo
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

stektlök  
#212543 Ja det är större klunkar som kan komma då alltså..... då förstår jag det kan skada. De små vanliga kulorna i tex kalksalpeter är nog inte så farliga då. Jag ska sprida ut lite på en avd i skogen å sedan mäta träden å jämföra några år senare :grin:

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212547 Det är aldrig fel o prova och se hur det går. :)

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#230439 Nu har jag spridit gödningen i min tallskog :grin:
Och det gick mycket bättre än jag trodde,jag har en transportlåda bak på traktorn ja köpt hos kellfri och den höll!!!!!!.Fyllde den med ca 200 kg sedan körde jag stickvägsnätet ,köpte en 1liters foderskopa för 31:- ,körde fram 10-15 m och spredd full bredd åt båda håll .Det står 500 stam/ha och givan var 500 kg/ha så det blev enkel matematik 1 skopa /träd!!Har försökt sprida jämnt i bestånden.
Jag spredd ca 190 kg/timmen och då åkte jag hem (2 km)och fyllde lådan,så det gick mkt fortare än ja trodde .Hade en hink med mig som ja använde i några blockigare områden så slapp ja åka med traktorn där.
Jag skickade en samrådsanmälan till Skogstyrelsen.Och dom kom ut och tittade på områdena ja skulle gödsla,och det var ett mycket positivt besök,Han var hjälpsam med information han boniterade bestånden och det stämde!Han pratade mycket gott om gödsling (jag har en haft annan bild av Skogsstyrelsen förut,DU FÅR INTE;DU KAN INTE)
Men han fick inte skriva i utlåtandet att dom rekomenderade gödsling av tall skog i Götaland,så det står att ja bör inte gödsla men ja FÅR gödsla.
Vid frågan om varför inte gödsla tall men gran är ok?Hade han inget svar ,dom håller på att titta över sina gödslings rekomendationer .
Med facit i hand fungerade det bra ,ja spredd 3000Kg på 2 dar(hade ont i kast-armen i 3 dar!!)
Trevlig sommar

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230465 Bra jobbat. Nu ser vi fram emot tillväxtuppföljningen. :)

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#230472 Ja ,om 10 år ska jag hugga en tall och kolla årsringarna och se resultatet så återkommer ja med resultatet!!
Tack för alla tips ja fick när ja startade denna tråd

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

loppan  
#230479 Troligtvis så hade du mycket bra timpeng på detta arbete men framtiden får utvisa resulatet.
Jag spred ut en 750 kg säck npk 24-4-5 första veckan i april då det fortfarande var tjäle i skogen.
Jag körde i ett 65 årigt granbestånd med en vanlig Amazone dubbelspridare.
Jag tror att givan blev 90 kg N per Ha.
Bara vänta o se :-w

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

stektlök  
#230487 Nu undrar jag om det finns någon skogstomte som gödsla för ca 5 år sedan? Och om denna person kanske kunde vara villig å hugga ner ett träd å ge oss lite resultat !! Det skulle liksom förkorta lidandet :)

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Bammen  
#580990 6 år sedan senaste inlägget här nu, någon som har något resultat att delge? 👍 eller 👎

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#581033 Oj har det gått 6 år!!!Jag får nog hugga en tall och titta om det var värt jobbet. :grin:Återkommer längre fram i höst med resultatet

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

Avslutat-02  
#581037 I höst? Ska vi behöva vänta ännu längre?...
:-ss :-ss

Ut och såga med dig.... 🙏 🙏 :ymparty: :lol:

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634248
ryssen skrev:Oj har det gått 6 år!!!Jag får nog hugga en tall och titta om det var värt jobbet. :grin:Återkommer längre fram i höst med resultatet

Hur har det gått?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).