Föryngring

Plantering

5 inlägg 4534 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering

viktor57  
#185866 Har en stilla frågan angående plantering och då framförallt plantering på hösten.

Vad säger Ni?

Hur pass långt in på hösten kan man plantera tall?

Bor i Södra delen av landet närmare bestämt i Norra Skåne.


Tacksam för lite funderingar



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering

machonisti  
#189913 Hos oss kan man plantera hur sent som helst, bara man får ned rötterna i jorden.

Det är på våren plantorna rotar sig. Har planterat några ha genom nån cm frosttäcke för ca 10 år sedan.
Tycker mig inte se skillnad jämfört med planteringar gjorda tidigare på hösten eller på våren.

Avatar Fallback

Re: Plantering

foton  
#189960 Det ser inte så trevligt ut på våren när plantorna har fruset upp. Troligen sent planterade, eller för tidigt på våren.

Användarvisningsbild

Re: Plantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189964 Tycker att man ska undvika att plantera efter att växtsäsongen är slut.
Finns ju andra skogsarbeten att göra.
Senast redigerad av OAS-forests lör 13 okt 2012, 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Plantering

machonisti  
#189967
foton skrev:Det ser inte så trevligt ut på våren när plantorna har fruset upp. Troligen sent planterade, eller för tidigt på våren.


Det är ett problem. Kräver noggrannt tidsödande arbete, då kan det lyckas. Räkna sen plantering som undantag, men det går.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).