Föryngring

gräsbesprutning vid plantering av masur

7 inlägg 5331 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gräsbesprutning vid plantering av masur

Konsult  
#175051 Jag planerar att plantera masurbjörk på nedlagd åker. Jag hade tänkt sätta plantan i en tilta skapad av nyodlingsplog. Plöjningen blir utförd på hösten så att snön trycker ned tiltan inför planteringen på våren. Mellan raden av masur sätter jag julgran av någon sort. Frågan är nu om jag måste bespruta hela åkern innan plöjning eller bespruta den uppvända tiltan efter plöjning.

Besprutningen utföres i syfte att bekämpa gräset.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

Blivande snickare  
#175052 Masur plantan kräver mycket ljus så jag skulle inte lägga granar mellan raderna, om det inte är mycket långt emellan. Plantera isället masur plantorna tätare och få en bra avkastning i gallringarna.

Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

Konsult  
#175074 Jag hade tänkt sätta 900 masur/ha. Masur plantan är 40 cm då jag sätter den vilket torde ge den ett försprång på granen. Granen tar jag ut vid ca 10 års ålder.

Tänkte satsa på klonade plantor vilket ska ge 100% masur. Är det någon som förespråkar masur från frö. I så fall varför?

Fortfarande fundersam på besprutningsmetoder. Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

Botvig  
#175111 Skall du spruta för gräset med typ rundup skall du göra detta innan du plöjer då gräset tar upp sprutmedlet och rötterna dör. Sprutar du efter plöjning måste du vänta tills gräset kommit upp i tiltan och du riskerar att få mycket sämre effekt av sprutningen.

Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

Konsult  
#175115 Ok, precis vad jag undrade. Tack Botvid.

Har haft en tanke på att spruta gräset runt 3 åriga granplantor också. I högsäsong är gräset meterhögt. Just nu ligger dock gräset runt plantan pga att det inte har hunnit resa sig ännu. Frågan är nu om besprutningen ger bättre effekt när gräset har rest sig upp eller om jag ska passa på nu medans gräset är vilande och ligger ned.

Problemet är att jag måste använda en ryggspruta som kanske är för klen för att spruta meterhögt gräs med. Någon som har erferenheter av ngt liknande.

Vet ej om detta är lagligt. Ska så klart kolla.med skogsstyrelsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

boksson  
#175118
Konsult skrev: Har haft en tanke på att spruta gräset runt 3 åriga granplantor också. I högsäsong är gräset meterhögt. Just nu ligger dock gräset runt plantan pga att det inte har hunnit resa sig ännu. Frågan är nu om besprutningen ger bättre effekt när gräset har rest sig upp eller om jag ska passa på nu medans gräset är vilande och ligger ned.

Problemet är att jag måste använda en ryggspruta som kanske är för klen för att spruta meterhögt gräs med. Någon som har erferenheter av ngt liknande.

Vet ej om detta är lagligt. Ska så klart kolla.med skogsstyrelsen.


Du ska se upp med att spruta glyfosfat/ round up kring/på växande granplantor. Om du "träffar" dvs även enstaka stänk på toppknoppen sidoknoppar kan du sätta tillbaka tillväxten med 1-2 år. Normalt rekomenderas att man sprutar ca 2 veckor innan knoppsprickning eller i augusti/september vid invintring av knopparna på granarana.
Sen att spruta kring växande björkplantor är inte så lysande, du kan lätt ta död på plantan om sprutar runt den. Spruta går utmärkt när plantan är invintrad eller innan knoppsprickning

Du bör tänka på att även vid lite blåst så driver bekämpningsmedlet både 1-2 meter om du tänker spruta på en meter högt gräs.

Ryggspruta går utmärkt om du inte har för stora fält, gräs/vegetation bör vara minst ca 5 cm högt när du sprutar. Dött gräs skyddar underliggande vegetation och minskar därmed effekten av round up.

Tänk även på att de områden som du har julgran/masur på måste vara äng/åker för att du ska få använda round up. Dvs round up är förbjudet på skogsmark.

Att använda glyfosfat kräver utbildning och godkänd spruta, kommer de på dig blir det dryga böter, och då snackar vi inte småbelopp.

Avatar Fallback

Re: gräsbesprutning vid plantering av masur

boksson  
#175119 Såg nu att det är gammal åker du ska ha din granodling på och i så fall är det länsstyrelsen du ska prata med och inte skogsstyrelsen.

Kom och tänka på att om det är så att du ska ha din masurodling i mer än 20 år ska du ha tillstånd från länstyrelsen för omläggning av din åker till skogsmark, vilket oftast inte är något problem.
Det brukar inte heller vara något problem att få använda glyfosfat vid beskogning av gammla åkrar.
Mvh B

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).