lör 05 maj 2012, 16:05#173988
Jag brukar köra ut plantorna på hyggena som ska planteras. Då behöver inte planterarna bära plantlådorna så långt. Jag placerar ut lådorna på några ställen/hygge. Men tänk på att placera dom i skogskanten i skuggan. Tinar man upp dem i solen så hinner dom börja växa innan rotklumpen är upptinad och då kan ju inte plantan suga upp vatten och det leder till att dom torkar och dör!! Så lägg dom i skuggan och om dom är väldigt mycket frusna så kan man öppna locket lite och slå in handtagen. I stängda lådor som förvaras på pall så hålls plantorna frusna i flera veckor.
Jag brukar transportera ut plantor varje år åt min uppdragsgivare med skotaren. Plantleverantören levererar plantorna till skogsbilvägen och jag kör sedan ut dem till hyggena. Detta görs ofta på vårvintern före skogsbilvägarna stängs under menföret. Då får dom tina upp på stället, mycket smidigt då man kan lyfta på hela pallar, åka ut på hygget och bara kasta av några lådor här och några lådor där... Och som jag sa tidigare så är det ytterst viktigt att inte utsätta dom för sol förrän dom är nere i backen!!!
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det