Föryngring

Plantera En (Juniperus communis)

15 inlägg 18308 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera En (Juniperus communis)

Valmet830.3  
#171018 Som sagt plantera trädslaget En, (Juniperus communis).

Någon som sett plantor? Inte små friserade "trädgårds enar" utan "riktig" en??



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

4WD  
#171024 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Valmet830.3  
#171027
4WD skrev:Aldrig hört talas om utanför trädgårdssammanhanget. Har bara köpt trädgårdsen.
Vad ska det användas till?


Var ett önskemål om att sätta på en "naturtomt" där det finns en del en naturligt. Men några är nästan helt torra och då ville tomtägaren ta ner dom, men ersätta dom med nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171029 Jag vill bara säga att dom små söta enarna som man har i julgrupperna. När dom planteras ut. T.ex. på en grav på kyrkogården. När dom väl rotat sig o sätter fart så blir dom stora också. Och brer ut sig mer där till.

Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171037 Jag har beställt en del växt material av Stångby plantskola i Lund till jobbet. Bl.a. enar som är stora. Storlekeken handlar väl om vad man kan tänkas ge för plantan.

Deras hemsida är www.stangby.nu

Har dom inte det man behöver så fixar dom det.

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Valmet830.3  
#171038
Vedmaskin skrev:Jag har beställt en del växt material av Stångby plantskola i Lund till jobbet. Bl.a. enar som är stora. Storlekeken handlar väl om vad man kan tänkas ge för plantan.

Deras hemsida är http://www.stangby.nu

Har dom inte det man behöver så fixar dom det.


Tack för tipset, ska kolla där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Kjell S  
#171042 Bäst resultat har jag nog fått med att gräva upp vanlig en på nyligen röjda ställen där de skulle gå under i vlket fall som helst, ca 30 -50 cm plantor med rejäl jordklump..
Hemma har vi större grustag, så där är det ännu lättare att ta bra plantor,
se bara till sedan att inte rötterna torkar ut.
Kan vattna ibland - dock hellre ge dom en torrvecka då o då än att överbevattna.

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Altai  
#231772 Vet någon om det går att plantera en en från en gren-stickling om man inte hittar någon liten en? Kan den utveckla rötter utan att den får något rotningshormon?

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Hugin  
#231775 Vet av erfarenhet att det går att gräva upp en en (!) - ca 1 meter hög - och förflytta till villatomt. Gjorde så för ca. 35 år sedan och planterade ~ 10 mil norrut från hämtningsstället (rejäl jordklump).

Minns att jag fått rådet att kolla väderstrecken före uppgrävningen, så tog med kompass och knöt en snitsel på enens norrsida på växtplatsen. Således planterades med samma snitsel mot norr.

Bor sedan länge inte kvar, men då man har vägarna förbi så passerar jag och kollar: tomten har genomgått stor förvandling, men enen (i söderläge från husgaveln) frodas och är riktigt ståtlig!

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

halvproffs  
#231805 Morsan gjorde exakt som Hugin förutom att den är planterad i norrläge för 35-40 år sedan. Har varit enormt jämn och fin tills snövintern 1998 då vi fick 1,5m på 3dygn efter det blev den spretig.

Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

machonisti  
#231806
halvproffs skrev:Morsan gjorde exakt som Hugin förutom att den är planterad i norrläge för 35-40 år sedan. Har varit enormt jämn och fin tills snövintern 1998 då vi fick 1,5m på 3dygn efter det blev den spretig.

Hjälpte inte silvertejpen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

halvproffs  
#231808 Borde naturligtvis tänkt på det och lindat ett par rullar runt enen så hade den inte blivit så spretig!
Finns inga begränsningar för silvertejp! :grin:

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

torpöbo  
#231855 En växer ju som ogräs!

Användarvisningsbild

Re: Plantera En (Juniperus communis)

JensSkoog  
#231858
Altai skrev:Vet någon om det går att plantera en en från en gren-stickling om man inte hittar någon liten en? Kan den utveckla rötter utan att den får något rotningshormon?

Vet att om en gren sitter lågt på stammen och blir dekt med jord och organisk materiale, så kan den gøra egna røtter, men jag er mer tveksam om det skulle gå å kutte av en gren och odla fram en ny plante från den. Om du vil ha nya planter av en speciell busk, så kan du tynga ner nogra grener och grava øver dom - senn når dom har etablert god egenrot, kan du ta dom med. Da har du nye planter med eksakt samma egenskapen som mor/far-planten. (godt å vite siden det er så oerhørt många varianter av vekst)

Avatar Fallback

Re: Plantera En (Juniperus communis)

Altai  
#240098
JensSkoog skrev:
Altai skrev:Vet någon om det går att plantera en en från en gren-stickling om man inte hittar någon liten en? Kan den utveckla rötter utan att den får något rotningshormon?

Vet att om en gren sitter lågt på stammen och blir dekt med jord och organisk materiale, så kan den gøra egna røtter, men jag er mer tveksam om det skulle gå å kutte av en gren och odla fram en ny plante från den. Om du vil ha nya planter av en speciell busk, så kan du tynga ner nogra grener och grava øver dom - senn når dom har etablert god egenrot, kan du ta dom med. Da har du nye planter med eksakt samma egenskapen som mor/far-planten. (godt å vite siden det er så oerhørt många varianter av vekst)


Jag tror man bör skala av barken och kambiumet som sitter under barken också, för att det ska bli några rötter. Det är väl vad som kallas för "ground layering" på engelska. Vet inte vad det kallas för på svenska dock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).