Föryngring

Stängsla in PLANTERING

24 inlägg 19112 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136441 Vem fick du veta det av? Har aldrig hört talas om att man inte får sätta upp viltstängsel??

Arevo
Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

skogsbaronen  
#136452 Skogsvårdsstyrelsen, han hänvisar till renbeteslagen ngt. Här uppe vart jag har skog så får man inte stänga ute renar tydligen.... Måste kunna beta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136503 Ah, ok. Ni har ju såna där uppe.

Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

skogsbaronen  
#136504 Jepp, tyvär =). Man får försöka att hitta på ngt så att plantorna inte blir uppätna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stängsla in PLANTERING

towes  
#136511
skogsbaronen skrev:Jepp, tyvär =). Man får försöka att hitta på ngt så att plantorna inte blir uppätna...

Låter spontant som du glider in på någon form av viltskydd. Jag tycker du ska titta i dessa trådarna till att börja med. Antagligen finns det fler om du söker lite.

Sprutmedel viltskydd: viewtopic.php?f=22&t=6072
Viltskydd: viewtopic.php?f=22&t=346

Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

mejg  
#217442 Lyfter en gammal tråd.

Har tänkt att sätta stängsel likt det som Towes beskriver på första sidan med de kryssade stolparna.
Är det någon annan som testat det och hur har ni i så fall gjort grindarna?
@Towes; De här "hängande grindarna" hur är de konstruerade?

Användarvisningsbild

Re: Stängsla in PLANTERING

towes  
#217523
mejg skrev:@Towes; De här "hängande grindarna" hur är de konstruerade?

Oj, här får man rannsaka minnet, det var ju ett tag sedan...

- En stabil ram runt (rundvirke?). Även själva grindens ram tämligen grov om jag minns rätt.
- "Gångjärn" upptill, men inte högst upp - jag vill minnas att det gick en del ännu högre, antagligen för att ge lite jämvikt så det går lättare att öppna.
- Har för mig att någon av grindarna lutade svagt åt ena hållet med ett tröskelstopp, men här kan jag även minnas fel - har sett lite olika varianter genom åren. Oavsett: Då den öppnas stängs den alltid automatiskt av sin egen vikt, vilket är den stora vinsten då den aldrig kan lämnas öppen så vilt kan smita in.

Jag försöker mig på en skiss, men jag vill poängtera att minnet är lätt grumligt så här långt senare. Svart = grindram, rött=axel/"gångjärn".
Grind.JPG

Jag vet att bröderna berättade att en besökare varit där och tittat några år tidigare och sedan lanserat idén som sin egen i någon skogstidning, jag minns ej vilken. Så konstruktionen är alltså beskriven någonstans tidigare. Kanske någon annan läsare varit där senare, eller läst om den och kan beskriva bättre?

Användarvisningsbild

Re: Stängsla in PLANTERING

towes  
#217524 Kom förresten på att jag även sett grindar med liknande "självstängande" princip men som har gångjärnen i sidan. Här var grinden definitivt i ett "lutande plan" vilket var det som gjorde den självstängande. Lättare att öppna och komma genom. Minns ej var jag såg dem, men det är inte omöjligt att även denna konstruktion skådades hos Erikssons. Hjälp mig gärna ni som varit där... :smile:

[EDIT: Stavfel.]

Avatar Fallback

Re: Stängsla in PLANTERING

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217574 Lite bilder finns här på min ''dörr''
viewtopic.php?f=22&t=14786&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).