Föryngring

Markbereda med röjsåg?

7 inlägg 6481 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markbereda med röjsåg?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131621 Behöver hjälpplantera lite och funderar på att markbereda lite med röjsåg innan.
Någon som provat detta?
Vad skall man ha för redskap? Teracut? KH-fräsen?
Hur mycket sliter det på röjsågen? Tar vinkelväxlen mycket stryk??

Några andra tankar och funderingar i ämnet??



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markbereda med röjsåg?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131626 Har KH fräsen, funkar bra tycker jag,

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med röjsåg?

Kenya Cane  
#510936 Skulle gärna höra fler synpunkter om kh-fräsen, om någon har denna?

Farsan har lite, på 80-talet, utdikade myrar/slåttermyrar där det "vägrar" att komma upp några träd på naturlig väg så att säga. Funderade på att fräsa upp öppna ytor i ca 2-meters förband och se om man kan få till lite självsådd av björk? Eller kanske ännu tätare förband?

Tankar/åsikter emottages tacksamt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med röjsåg?

JensSkoog  
#510978 Har användt ordinarie treuddig slyklinga i markberedning i många år nu, och finner
att det funkar bra. Får använda skyddsutrustning och tjocka kängor, eftersom jag
inte har på skyddet på röjsågen, så det blir en och annan
sten som kommer flygande :lol:

Man lär sig att "tilta" kniven lite så den tar bra och kommer ner i mineraljord. :wink:

Blir väl det samma vad du använder, bara lär dig tekniken så du får fräst upp
ytor. Skulle väl satsat på en och en halv till två meters förband om du vil ha
björk. Om det finns björk inom några kilometer, så kommer den, det
kan du vara säker på :P

Avatar Fallback

Re: Markbereda med röjsåg?

Elfving  
#511011
Zixten skrev:Behöver hjälpplantera lite och funderar på att markbereda lite med röjsåg innan.
Någon som provat detta?
Vad skall man ha för redskap? Teracut? KH-fräsen?
Hur mycket sliter det på röjsågen? Tar vinkelväxlen mycket stryk??

Några andra tankar och funderingar i ämnet??

Det är troligen det sämsta man kan hålla på med för vinkelväxelns hälsa. Röjsågar är inventarier som skrivs av emellanåt, så det kanske inte är så stor fara trots allt.

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med röjsåg?

JensSkoog  
#511015
Elfving skrev:Det är troligen det sämsta man kan hålla på med för vinkelväxelns hälsa. Röjsågar är inventarier som skrivs av emellanåt, så det kanske inte är så stor fara trots allt.

Har väl haft min FS460 i fyra eller fem år nu, och den har gått med treudden i sly och i "markberedning" varje år, och vinkelväxeln är lika bra. Jonsereden som jag solde när jag köpte 460'n går fortfarande hos en kompis i samma hårda jobb, så jag är förvånad över hur mycket pryl en vinkelväxel toler :surp:

PS: och vi saknar inte sten i marken här i Vestfold :lol:

Avatar Fallback

Re: Markbereda med röjsåg?

80-90  
#511069 Har markberet flera ggr vid hjälp plantering å då med teracut å det funkar helt ok . Bara man inte klämmer ner den för kraftigt i backen så tror jag inte det e så farligt för växeln . Har även brukat det när jag har sått tall .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).