Föryngring

Plantering av gammal mossodling

80 inlägg 36397 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

torpöbo  
#759856
Robur Clivus skrev:Har någon erfarenhet av att plantera klibbal på liknande marker? Läste att rekommendationen från svenska skogsplantor var att hägna, min tidigare egna erfarenhet av självföryngrad al är att de inte betas, lite villrådig här så tar tacksamt emot erfarenheter? Önskar få en blandning mellan skogsproduktion och betesmark. Hägna in är ej aktuellt. bra ideer tas emot tacksamt!


Al tenderar till att växa som ogräs där den trivs.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#759858 Jag planterade 1000 plantor av klibbal året efter avverkningen på ett område med blötmark förra året. Såvitt jag kan bedöma är inte en planta betad, däremot lärk och tall intill. Alla skjuter fina skott i år och verkar trivas i blötan. Hitintills mycket nöjd med experimentet.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760388
Robur Clivus skrev:Har någon erfarenhet av att plantera klibbal på liknande marker? Läste att rekommendationen från svenska skogsplantor var att hägna, min tidigare egna erfarenhet av självföryngrad al är att de inte betas, lite villrådig här så tar tacksamt emot erfarenheter? Önskar få en blandning mellan skogsproduktion och betesmark. Hägna in är ej aktuellt. bra ideer tas emot tacksamt!


Al behöver bättre marker. Jag har en del al på marken men naturligt har de bara kommit där det är hyggligt nära till mineral eller brunjord. På mossmarker har de inte trivts hos mig. Men viktigt är att mossmarkerna här är i stort ren mosstorv, har man vasstorv med ett ursprung i mer näringsrika miljöer så förutsätter jag att det blir helt annorlunda. Har man dikade marker med högförmultnad torv så kan det också förändra läget.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

stackenas  
#760393 Har satt en del klibbal i fuktigare partier och för att få till bättre kantzoner mot vatten genom åren. Min erfarenhet är att de inte är så betesbegärliga, men däremot blir hårt fejade. Många har dock skjutit nya skott från roten.
Har kört med 30-60 barrot.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#760410 Mitt al-experiment gränsar till en torvtäkt som var i drift under första världskriget, mao ren torv under humusen. Dock har jag kunnat dika ur så det inte står vatten. Ska därför bli intressant att se hur det utvecklas. Hitintills över förväntan.

Al behöver bättre marker. Jag har en del al på marken men naturligt har de bara kommit där det är hyggligt nära till mineral eller brunjord. På mossmarker har de inte trivts hos mig. Men viktigt är att mossmarkerna här är i stort ren mosstorv, har man vasstorv med ett ursprung i mer näringsrika miljöer så förutsätter jag att det blir helt annorlunda. Har man dikade marker med högförmultnad torv så kan det också förändra läget.[/quote]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).