Föryngring

Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

29 inlägg 12707 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

env  
#129397 Hej, har lejt ut plantering av gran och har nu kollat hur det blev,
vissa plantor lutar 45 grader och vissa sitter långt ned i jorden, har det någon betydelse?
De som planterat säger att de rättar upp sig på 2 månader, stämmer det?
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Västergötland.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

rabbit70warhammer  
#129401 man kan i stort säga att ju djupare plantan sitter desto bättre är det. Men det är klart att den inte ska vara jord över plantan men djupt ska den sitta. Kolla noggrant så att det sitter lika mycket plant på hygget som du har betalt för. du kan göra provytor för att kontrollera detta. Att några plantor lutar lite gör inte så mycket men om nästan alla gör det är det inte så bra. gå över hugget nästa år med plantkorg och plantrör och plantera där det inte ser bra ut. Sen röj bort lövuppslag om 5-6 år.

Det är för övrigt enkelt att gå efter granplantering och klaga för att plantorna lutar. På tall klagas det nästan aldrig då dessa är så korta att ingen ser om de lutar.

Men som sagt. Se till att plantan sitter i backen ordentligt djupt och att det är rätt mängd utsatt. Men det är Helt rätt av dig och att vara ute och kika på det dom gjort

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

env  
#129462 Ok, Tack för ett bra svar, Min granne dömde ut det fullständigt men det är väl som vanligt att sanningen ligger någonstans mittimellan, jag ska träffa planteraren imorgon och gå igenom det, det känns som det går att lösa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Mäki  
#129471 På 70-talet ansåg man att det inte gjorde något att man planterade tall plantor sneda genom att hacka en grop med en gräfta och sätta ner plantan i den.
Detta var ett STORT misstag, dom träna i dag har nästan alla en långkrök från roten som resulterar i att du aldrig kommer att få ett felfritt rotblock.
Om det är samma med gran vet jag inte men jag skulle inte godkänna om för stor andel lutar kraftigt.

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129472 om dom lutar 45 grader har dom troligtvis inte fått ned dom tillräckligt djupt eller att man stampat åt plantan för hårt.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129518
env skrev:Hej, har lejt ut plantering av gran och har nu kollat hur det blev,
vissa plantor lutar 45 grader och vissa sitter långt ned i jorden, har det någon betydelse?
De som planterat säger att de rättar upp sig på 2 månader, stämmer det?
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Västergötland.


Är det barrot eller täckrot som är planterat

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Georg  
#133109
env skrev:Hej, har lejt ut plantering av gran och har nu kollat hur det blev,
vissa plantor lutar 45 grader och vissa sitter långt ned i jorden, har det någon betydelse?
De som planterat säger att de rättar upp sig på 2 månader, stämmer det?
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Västergötland.

Har själv varit utsatt för samma sak, upptäckte då jag kollade lutande plantor att rottrådarna var vikta upp, detta har sedan visat sig att plantorna inte fick den rätta starten, därför anser jag att såväl plantval som planteringen är viktiga för ett bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

PETER.ERIKSSON24  
#133114 Jag planterar själv ! då vet jag att det blir riktigt gort... märkt att kvaliten på planten varierar från år till år.. på plantskolan!!
Vad är skillnaden på barrot eller täckrot ?

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Valmet 820  
#149984 Jag har fått mig en funderare när jag satt och körde en första gallring. Det var ett parti som var väldigt krokigt både i roten och en bit upp, och jag mistänker att plantorna antingen är satt snett eller att man låtit stammar, buskar och gammalt ris ligga mot eller på plantan. Där av har plantan växt snett pågrund av dess strävan att komma uppåt. Bara en tanke, men jag själv tror att det kan vara det som orsakat de krokiga stammarna så därför tycker jag nog att man ska vara missnöjd om ett stort antal plantor sitter snett.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Valmet 820  
#149985
PETER.ERIKSSON24 skrev:Jag planterar själv ! då vet jag att det blir riktigt gort... märkt att kvaliten på planten varierar från år till år.. på plantskolan!!
Vad är skillnaden på barrot eller täckrot ?

Barrot är en planta med bara rötter, björk är ett vanligt träslag att plantera som barrot. Medans täckrotsplantans rötter är omslutna i ett paket jord, ser ut precis som när man drar upp en blomma från en kruka. Precis samma form fast betydligt mindre :grin:

Hoppas du fick en uppfattning :smile:

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149991 Plantor ska sättas rakt! Vem skulle komma på tanken att sätta ett äppelträd på sniskan?

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Georg  
#150035 Valmet 820, det är just under stunder då man är igång i skogen man får funderingar och dina misstankar om orsaken till rotkrök tror även jag är beroende av dålig (sned) plantering, detta har jag påpekat för en inom skogsbruk känd (professor) person som svarade att 30 graders sned plantering och rottrådar som delvis var vikta upp inte skulle utgöra några framtida men, därav är min slutsats att lita på sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Valmet6400  
#150044 Största orsaken till att barrotsplanterade skiften har hög förekomst av, (lomakrök, i folkmun i Österbotten) rotkrök är att de blev planterade för grunt och att plantan trycktes ner, dvs. rötterna hamnade på sniskan, då spelar de ingen roll och själva stammen stod rak efter planteringen. Detta var iaf. vad vi fick lära oss i skogsbruksskolan. Har själv beskogat några gamla åkerplättar med gran barrotsplantor för att få lite större plantor och därmed ett försprång mot gräset, lite tidsödande men bra blev det :)

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Emiliaskersund  
#717103 Man får vad man betalar för, svårare än så är det inte. De förväntas sätta 2000-2500 pl/dag och arbeta 6 dagar i veckan under 3-4 månader och tjänar ca 50 öre/planta. Det är en ekonomiskt pressad bransch och man kan inte förvänta sig att plantorna ska sitta helt rakt, trampas till från alla håll, sitta i optimal planteringspunkt etc. Ni köper en plantering på Dollarstore men det verkar ingen i denna tråd inse.

Jag är imponerad av det slit plantörerna lägger ner, bär plantor (gratis) till avlägsna hyggen som snåla skogsägare inte byggt väg till. Åker runt och planterar små plättar på 0,5 ha som lata skogsägare inte klarar av att sätta själv. De som inte fixar det borde sälja eller generationsväxla.

Det enda vettiga är att höja planteringspriset ordentligt så att plantörerna kan sänka tempot och gå ner på mer rimliga 1500-1600 pl/dag. Tror dock inte skogsägarna generellt skulle gilla det. Det svåra i att ge entreprenörerna mer betalt är dock att man inte vet hur mkt den höjningen kommer plantörerna till gagn.

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717108 Eller bara ge de plantering på timme? Då är väl problemet löst om det är som du skriver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).