Föryngring

Julgransodling, angrepp av sork?

15 inlägg 9843 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Julgransodling, angrepp av sork?

Wasebacken  
#127901 Tjena.

Håller på att smacka ner barrotsplantor (4-åringar) som är tilltänkta julgranar framöver. De sätts på drygt 1 hektar f.d åkermark där det finns en del sork som jag förstått. Frågor till detta:

1) Hur stor skada kan sorkarna åsamka om det vill sig illa? 10% av planteringen, 20% eller mer? Förstår att svaret helt beror på hur många sorkar där finns etc, men det borde ändå gå att få en ungefärligt siffra...?

2) Gräset kommer växa upp till knähöjd om inte längre. Vilket är ert bästa tips för att hålla tillbaka detta? Behövs det?


Tackar!

/B.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Julgranar

axwell  
#127903 Trots en extrem sorkvinter är det förvånansvärt få granar som är angripna. Där det finns lövsly och gräs, inte något angrepp.

Spara lite sälg och rönn tills granarna blivit över metern höga.

"Brunnstrampa" ned gräset runt granarna de första åren.

Avatar Fallback

Re: Julgranar

Wasebacken  
#127910 Tack för detta svar. Låter fint ju då ju, och kanske inte något större hot. Planterade en del i lördags, då kom det en sork stor som en hamster farandes å försvann ner i en "tunnel" ett tiotal meter bort. Kan man bli av med sorken på något vis?

Dum fråga, "brunnstrampa", menas då att man helt enkelt bara stampa ner gräset runt om eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgranar

Kse  
#127922 Planterade ca 500 granar för två år sedan, drog några fåror med harven och planterade direkt i åkern.
Körde med röjare första sommaren men insåg snart det omöjliga att se dom små granplantorna i det meterhöga gräset. Bestämde mig för att inte göra någonting alls och alla plantor verkar ha klarat sig fint trots ett riktigt sorkår.
Hämmar kanske tillväxten det första åren men har funderat på om inte just det är ett problem om man planterar i åkermark, att granen växer för fort och blir gles.
Kanske inte så stor effekt här uppe men längre söder ut kanske det är ett problem eller?
Denna planta har just tinat fram i vårsolen, återstår att se om det blir nå julgransvirke av det hela.
Granplanta.jpg

Avatar Fallback

Re: Julgranar

axwell  
#127946
Wasebacken skrev:
Dum fråga, "brunnstrampa", menas då att man helt enkelt bara stampa ner gräset runt om eller?


Ja exakt, tycker att det är för riskabelt att röja, fort gjort att även granplantan följer med.

Användarvisningsbild

Re: Julgranar

towes  
#128002
Wasebacken skrev: Gräset kommer växa upp till knähöjd om inte längre. Vilket är ert bästa tips för att hålla tillbaka detta? Behövs det?


Talade med en gammal rutinerad julgransodlare för en tid sedan. Han gav mig tipset att plantera med sådant förband att det går komma fram med åkgräsklippare. Nu hade han sina granar på bördigaste skånemark och på jämnt underlag nära gråden, sådant spelar ju också in. Men han poängterade noga att just gräsbekämpningen var A och O om man ska ha fina granar. Det och jobbet med sekatören... :smile:

Avatar Fallback

Re: Julgranar

foton  
#128038 Det är enkelt att skjuta sorkar man öppnar ingånshålet till sorkgången, ställer sej på vackt med bössan osäkrad efter en liten stund kommer sorken och skall täta hålet ett skott och sorken är i himelen.

Avatar Fallback

Re: Julgranar

axwell  
#128041
foton skrev:r enkelt att skjuta sorkar man öppnar ingånshålet till sorkgången, ställer sej på vackt med bössan osäkrad efter en liten stund kommer sorken och skall täta hålet ett skott och sorken är i himelen.


Du skjuter nedåt och sorken far till himmelen, jag förstår (?), är helvetet åt samma håll, en bra idé oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Julgranar

towes  
#128059
Wasebacken skrev:Hur stor skada kan sorkarna åsamka om det vill sig illa? 10% av planteringen, 20% eller mer? Förstår att svaret helt beror på hur många sorkar där finns etc, men det borde ändå gå att få en ungefärligt siffra...?

Är det mullrik jord så finns alltid sorkproblemet. Vi har en hel del gran på gammal åkermark men har tack o lov klarat oss bra, så för vår del är det 0 %. Tror det är betydligtvärre vid lövplantering.
Sorken har ju en del naturliga fiender: katt, rovfågel, orm och mannen med bössan ovan. :smile:
Har själv satt upp störar med sittpinne vid en tilltänkt hybridaspodling så vråken får något att sitta på när den spanar. Men det är ett riktigt långskott...
Ett annat sätt att få sorken att söka ny mark kan ju kanske vara att roundupa hela åkern höst-vår innan plantering...?

På denna sidan nämns en del tips om allt från kalciumkarbid till kaffesump... http://www.alltombostad.se/sa-blir-du-a ... nyhet.html Läs själv.

Avatar Fallback

Re: Julgranar

Wasebacken  
#128243 Tack för tipsen. Märker att det vill till något stort och radikalt ganska omgående. Nu är planteringen färdig och man har trampat bort och fram över hela åkern, och det har ta mig fasen känts som om hela skiten är underminerat av sorktunnlar. Man trampar igenom nästan överallt! Nu börjar kriget...!

   TS
Avatar Fallback

Re: Julgranar

axwell  
#128256 De som testat batteridrivna sorkskrämmor är i allmänhet mycket besvikna, nedgrävda flaskor får bättre omdöme men det kan ju bero på skillnaden i kostnad.

En dålig jordfräs (dvs med B&S motor) och ansluten avgasslang ned i något hål med bevakning av reservutgångarna.
En annan fördel med dessa motorer är att de vibrerar så bra, låt den stå och gå en stund mellan varje förflyttning.

Användarvisningsbild

Re: Julgranar

towes  
#128257
Wasebacken skrev:Nu börjar kriget...!

Hör gärna av dig med hur du löser det hela och vad resultatet blev.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Julgranar

Wasebacken  
#128858 Tjena. Tack! Har inte börjat fullskaligt krig ännu, fick fuktproblem i huset som fick prioritet. Jag lutar dock åt en kombo åt några olika förslag. Först och främst har man insett att vibrationer irriterar dem, vilket betytt att man kört så mycket som möjligt över åkern till att börja med. Sedan tänkte jag ta till vitlökspulver & karbid+vatten=acetylengas. Därefter blir det nog atill att ta fram "artilleriet" med bil+avgaser i slang och "röka" ut gångarna. Något måste till, där är våldsamt mycket tunnlar & högar efter vintern.

Har sett att där lyckligtvis också cirkulerar rovfågel med jämna mellanrum, så även flygvapnet kommer sättas in. Bygger en ställning som de får ha som huvudkvarter, men det är väl naturligtvis ingen garanti att de kommer att sitta på denna, men det ökar väl chanserna förhoppningsvis.

Det vore väl själve f-n om sorkarna omgrupperar och går till motanfall efter detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Julgranar

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203660
Wasebacken skrev:Tjena. Tack! Har inte börjat fullskaligt krig ännu, fick fuktproblem i huset som fick prioritet. Jag lutar dock åt en kombo åt några olika förslag. Först och främst har man insett att vibrationer irriterar dem, vilket betytt att man kört så mycket som möjligt över åkern till att börja med. Sedan tänkte jag ta till vitlökspulver & karbid+vatten=acetylengas. Därefter blir det nog atill att ta fram "artilleriet" med bil+avgaser i slang och "röka" ut gångarna. Något måste till, där är våldsamt mycket tunnlar & högar efter vintern.

Har sett att där lyckligtvis också cirkulerar rovfågel med jämna mellanrum, så även flygvapnet kommer sättas in. Bygger en ställning som de får ha som huvudkvarter, men det är väl naturligtvis ingen garanti att de kommer att sitta på denna, men det ökar väl chanserna förhoppningsvis.

Det vore väl själve f-n om sorkarna omgrupperar och går till motanfall efter detta!


Är inte kemisk stridsföring förbjudet enligt Geneve konventionen :roll:

Avatar Fallback

Re: Julgranar

Blivande snickare  
#203666 :lol: :lol:
Hur gick slaget?
Eller vann du hela kriget?? :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).