Föryngring

Plantera hybridasp?

8 inlägg 10120 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera hybridasp?

Ljusholms småbruk  
#124325 Hej!

Skulle gärna testa att plantera hybridasp. Mottar alla tips tacksamt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Skogshuggaren83  
#124328 Vi startar med det gamla vanliga, bördig mark stängsel & bra plantmaterial.
Är det åkermark så skall det markberedas djupare än plogdjup smidigast med grävmaskin, rötterna har svårt att tränga igenom det hårda lagret och du kan få problem med ytliga rötter.
Blöta områden passar inte.
Plantera inte för tätt, det ser glest ut de första åren men sedan sätter de en sjuhelsikes fart och du blir tvungen att röja bort dyra plantor (då känns det riktigt tråkigt).
Har även testat med balsampoppel utan stängsel, det sägs att djuren inte går på dem så hårt, men mitt bestånd är bara 2 år & 1 ha så lite tidigt att dra några slutsatser ännu. Dock ser det rätt bra ut men planerna är att ha det som energi skog.

Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124346 Hej jag har oxå funderat på att plantera balsampoppel eller hybridasp på några gammla åkrar
vad kostar plantorna styck??

Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Skogshuggaren83  
#124354 Fick dem till specialpris :P
Det var några år sedan men ca 10kr beroende på storlek mm.
Skall du hägna så sätt vanlig poppel inte balsam det är bättre tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridasp?

towes  
#124372 Mycket intressant ämne. Sök lite på forumet så kommer ni säkert hitta mer info. Själva har vi ett eget projekt på gång med både hybridasp o poppel som jag kanske återkommer om mer om senare. Viltbesprutade båda och hybriden hägnad, utom en exprimentyta för att bedöma besprutningens effekt på viltet. Spännande...

Kort om ett exempel på etablering av hybridasp på gammal (sorkfri) åkermark: höst besprutning, markberedning. Vår när grönskan tar fart ny besprutning ca 3 v före plantering. Plantering i 3 m förband. Hägn i stort sett obligatoriskt. Därefter sträng grästukt tills trädet är väl etablerat.

Plantpris enl en prislista för 2011 jag har är (ungefär) 8,20 kr/st vid 1000 st för poppel o 12-13 kr/st för hybridasp. Notera att det troligen finns ännu dyrare kloner(?). 

Finns mycket mer att skriva i ämnet, men inte ikväll. :-) Ni kan även läsa på skogsstyrelsens hemsida, skogsskötselserien där asp m.fl har ett eget avsnitt. Googla gärna på en finsk författare/forskare vid namn Satu Holm så hittar ni ett mycket bra översatt sammandrag från en bok om hybridasp, bra lästips. 

Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Boo  
#502470 Jag planterade ca 10 ha balsampoppel 89-90 och avverkade dem 2014. På småländska höglandet och på åkermark med 4 m förband. Gav i snitt 220 kubik/Ha. Såldes som aspmassa. Det har skrivits tre olika arbeten om mina planteringar, skador tillväxt och kvalité, kan nog sökas på nätet. Nu sprutar det upp stubbskott nästan på varje stubbe så det blir att röja och röja några år. Nu har jag inget stängsel och älg och rådjur äter en del. Det finns oxå en poppelförening som leds av SLU. Bara att googla så hittar du det mesta. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Amatörhuggare 62  
#586505
1568300527_20190912_133228.jpg
Här förbereds för Hybridasp.
På en gammal åker.

Dom vill väl ha rörlighet i vattnet.
??
Så bra m diken ?

Avatar Fallback

Re: Plantera hybridasp?

Tralsmo  
#586511 Har planterat å hägnet ca 3ha hybridasp på gammal betesmark. Ca G32 34.
Fick ju bidrag å hägnade själv. Planterade 2009, 1200 plant per hektar.

Kan inte påstå att ja ä särskilt nöjd me de. Ca 5 meter nu men det ä klart allt annat får ju va ifred därinne. Har röjt en gång å de ä nog dags igen. Björken växer lika bra.

Det ja tycker ä tråkigast ä hägnet som ska bort snart. Inte fan vill ja ha ett hägn där.
Kanske skulle köpt Uffes hägn å bara rivit ner det sen.
Tycker hägnet bara ä tråkigt. I början gick älgarna igenom hela tiden me nu har det vart långt länge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).