Föryngring

Gideå plantskola

4 inlägg 3691 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gideå plantskola

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119761 Sitter och planerar för sommarens planteringar. Det finns ju många leverantörer av skogsplant och frö.

Är det någon här som har erfarenhet av material från Gideå plantskola?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Gideå plantskola

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119763 Hej!

Har beställt många miljoner plant från gideå plantskola!

tycker att plantorna är mycket prisvärda, På de senaste åren tycker jag att det mesta blivit bättre så som jämnare plantstorlek, fått i princip inga plantor med toppskott, en del leveranser har man dock fått med väldigt småplantor. Men man blir ju förvarnad isåfall.
leveransen med plantbilen fungerar även det utmärkt.

Finns ju dock nackdelar med kassetter jämfört med kartong så som uttorkning, samt att kassetter tar lite längre tid att sätta. men har man tid och tillgång till bevattning om det skulle behövas så anser jag att dom är väldigt bra!

frö däremot har jag inte lika stor erfarenhet av än. Blir möjligtvis en del sådd för min del under sommarn!

Användarvisningsbild

Re: Gideå plantskola

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119768 Det låter ju lovande, nu ska jag inte köpa miloner plan utan ca 10000 st.

Vet du om plantorna kommer från plantagefrö?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gideå plantskola

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119908 Ringde dit idag. Jo de använder bara plantagefrö, bra då får man anta att det är förädlat och har bättre potential för volymtillväxt. Pris för tallplant är 95 öre om man köper små volymer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).