Föryngring

Plantering av gammal mossodling

94 inlägg 47966 visningar 25 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#890480Svårt att säga med stamantal utan att ha sett skogen och hur hårt det är förröjt.

Om förröjningen var hård så låt det gå åtminstone 2-3år innan gallring. Ska du plocka 30% av stammarna så gissar jag att det bli runt 20% av volymen vilket var en rätt normal gallring på 70-80tal när det gjordes manuellt.
Tror det blir svårt för Malwa eller Vimek att plocka så lite med tanke på att det ska tas upp vägar i beståndet. En Hypro med 40-50m mellan vägarna lär klara det bättre.
Jag är inget proffs när det gäller maskingallring, jag har lejt bort en del och vanligen varit missnöjd, provat Malwa en gång och varit nöjd och kör numera med traktorprocessor och bestämmer själv. Före traktorprocessorn så manuellgallrade jag vad jag hann med.

Interagro Skog Agroblen

alias  
Traktordave skrev:Hej!
Några tips när det gäller gallring av gran på mossodling!?
Har 1,5 ha med ca 20-åring gran på gammal odlingsmosse. Ca 2500 träd/ha nu.
Funderar på att:
1) Inte gallra, tidig slutavverkning.
2) Gallra med Hypro och köra ut med traktor/skogsvagn
3) Malwagrupp.
Några tankar/inspel för att inte riskera få in rotröta?

Angående rötan så är väl gallring vid låg temperatur alt. stubbehandling.

Hade inte övervägt alternativ 1, men samtliga övriga kan nog funka. Vi har testat H8-gallring av gran på f.d. mossodling, både med och utan manuell mellanzonsfällning, följt av skotning med mindre gallringsskotare och tycker att båda koncepten funkade bra.

Angående placering av stickvägar i förhållande till diken så kan man tänka på två sätt, beroende på om det finns något behov av dikesrensning i närtid. Antingen så lägger man stickvägarna intill dikena (helst på norra eller östra sidan för bäst beskuggning) eller så lägger man vägarna så långt ifrån dikena som möjligt för att inte riskera att kompaktera marken invid dikena.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Traktordave  
busholle skrev:Svårt att säga med stamantal utan att ha sett skogen och hur hårt det är förröjt.

Om förröjningen var hård så låt det gå åtminstone 2-3år innan gallring. Ska du plocka 30% av stammarna så gissar jag att det bli runt 20% av volymen vilket var en rätt normal gallring på 70-80tal när det gjordes manuellt.
Tror det blir svårt för Malwa eller Vimek att plocka så lite med tanke på att det ska tas upp vägar i beståndet. En Hypro med 40-50m mellan vägarna lär klara det bättre.
Jag är inget proffs när det gäller maskingallring, jag har lejt bort en del och vanligen varit missnöjd, provat Malwa en gång och varit nöjd och kör numera med traktorprocessor och bestämmer själv. Före traktorprocessorn så manuellgallrade jag vad jag hann med.

Det var en försiktig förröjning, bara enstaka mindre stammar bortstädade. Jag har inget annat liknande bestånd. Marken är slät som ett salsgolv. Knappt ngn mossa för granarna står tätt, raka rader och symmetriskt. Allt löv bortröjt.

Vi har lejt bort en del till maskingallring på mina föräldrars fastighet. En del har vi varit missnöjda med (mycket väger, hårda gallringar, glesa bestånd). En lokal entreprenör körde med H8 och tog väldigt lite, efter vår instruktion. Blev bra och som vi ville, men samtidigt nästan bara vägarna som uttaget gjordes i.

Lutar åt en försiktig gallring med Hypro efter er input. Tack för input!

Användarvisningsbild

Traktordave  
alias skrev:
Traktordave skrev:Hej!
Några tips när det gäller gallring av gran på mossodling!?
Har 1,5 ha med ca 20-åring gran på gammal odlingsmosse. Ca 2500 träd/ha nu.
Funderar på att:
1) Inte gallra, tidig slutavverkning.
2) Gallra med Hypro och köra ut med traktor/skogsvagn
3) Malwagrupp.
Några tankar/inspel för att inte riskera få in rotröta?

Angående rötan så är väl gallring vid låg temperatur alt. stubbehandling.

Hade inte övervägt alternativ 1, men samtliga övriga kan nog funka. Vi har testat H8-gallring av gran på f.d. mossodling, både med och utan manuell mellanzonsfällning, följt av skotning med mindre gallringsskotare och tycker att båda koncepten funkade bra.

Angående placering av stickvägar i förhållande till diken så kan man tänka på två sätt, beroende på om det finns något behov av dikesrensning i närtid. Antingen så lägger man stickvägarna intill dikena (helst på norra eller östra sidan för bäst beskuggning) eller så lägger man vägarna så långt ifrån dikena som möjligt för att inte riskera att kompaktera marken invid dikena.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Bra input om vägar! Ska fundera på om man ska lägga dom vid diken eller inne i beståndet. Lutar kanske åt att köra en bit från diket.... Efter lite input här och funderingar lutar det åt gallring med Hypro. Ska tänka på temperatur och/eller stubbbehandling! 👍

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).