Föryngring

Plantering av gammal mossodling

94 inlägg 47887 visningar 25 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Re: Plantering av gammal mossodling

torpöbo  
Avslutat-06 skrev:Har någon erfarenhet av att plantera klibbal på liknande marker? Läste att rekommendationen från svenska skogsplantor var att hägna, min tidigare egna erfarenhet av självföryngrad al är att de inte betas, lite villrådig här så tar tacksamt emot erfarenheter? Önskar få en blandning mellan skogsproduktion och betesmark. Hägna in är ej aktuellt. bra ideer tas emot tacksamt!

Al tenderar till att växa som ogräs där den trivs.

Interagro Skog Agroblen

uffejohan  
#759858Jag planterade 1000 plantor av klibbal året efter avverkningen på ett område med blötmark förra året. Såvitt jag kan bedöma är inte en planta betad, däremot lärk och tall intill. Alla skjuter fina skott i år och verkar trivas i blötan. Hitintills mycket nöjd med experimentet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avslutat-06 skrev:Har någon erfarenhet av att plantera klibbal på liknande marker? Läste att rekommendationen från svenska skogsplantor var att hägna, min tidigare egna erfarenhet av självföryngrad al är att de inte betas, lite villrådig här så tar tacksamt emot erfarenheter? Önskar få en blandning mellan skogsproduktion och betesmark. Hägna in är ej aktuellt. bra ideer tas emot tacksamt!

Al behöver bättre marker. Jag har en del al på marken men naturligt har de bara kommit där det är hyggligt nära till mineral eller brunjord. På mossmarker har de inte trivts hos mig. Men viktigt är att mossmarkerna här är i stort ren mosstorv, har man vasstorv med ett ursprung i mer näringsrika miljöer så förutsätter jag att det blir helt annorlunda. Har man dikade marker med högförmultnad torv så kan det också förändra läget.

Användarvisningsbild

stackenas  
#760393Har satt en del klibbal i fuktigare partier och för att få till bättre kantzoner mot vatten genom åren. Min erfarenhet är att de inte är så betesbegärliga, men däremot blir hårt fejade. Många har dock skjutit nya skott från roten.
Har kört med 30-60 barrot.

uffejohan  
#760410Mitt al-experiment gränsar till en torvtäkt som var i drift under första världskriget, mao ren torv under humusen. Dock har jag kunnat dika ur så det inte står vatten. Ska därför bli intressant att se hur det utvecklas. Hitintills över förväntan.

Al behöver bättre marker. Jag har en del al på marken men naturligt har de bara kommit där det är hyggligt nära till mineral eller brunjord. På mossmarker har de inte trivts hos mig. Men viktigt är att mossmarkerna här är i stort ren mosstorv, har man vasstorv med ett ursprung i mer näringsrika miljöer så förutsätter jag att det blir helt annorlunda. Har man dikade marker med högförmultnad torv så kan det också förändra läget.[/quote]

Användarvisningsbild

Traktordave  
#890383Hej!
Några tips när det gäller gallring av gran på mossodling!?
Har 1,5 ha med ca 20-åring gran på gammal odlingsmosse. Ca 2500 träd/ha nu.
Funderar på att:
1) Inte gallra, tidig slutavverkning.
2) Gallra med Hypro och köra ut med traktor/skogsvagn
3) Malwagrupp.
Några tankar/inspel för att inte riskera få in rotröta?

jannee  
#890384Jag själv har några ha mossodlingar som jag planterade igen för ca 40 till 45 år sedan.
Lät gallra dessa bestånd för ca 20 år sedan.
Allt har gått bra och förväntar mig en avverkning när tillväxten börjat avta.
Om det blir vid 70 eller 100 års ålder får min efterträdare avgöra. 😀
Man bör nog ha ett relativt högt stamantal/ha eftersom träden står på s. k. lösan "mark".

#890415Du bör gallra så rötterna får plats att utveckla sig. Malwa eller Hypro kan båda ge bra resultat men viktigast är att beståndet hålls väl slutet. Största fördelen med Hypro mot Malwa är att man kan få en bredare kantzon utan stickvägar som stabiliserar beståndet. Största nackdelen är att bestånd på mossmark har ytliga rötter som inte mår så bra av vinschning vilket talar för Malwa.
Alternativet är att slutavverka om 15-20 år och tolerera viss självgallring innan dess.
Vad håller beståndet för ståndortsindex?

Användarvisningsbild

Traktordave  
busholle skrev:Du bör gallra så rötterna får plats att utveckla sig. Malwa eller Hypro kan båda ge bra resultat men viktigast är att beståndet hålls väl slutet. Största fördelen med Hypro mot Malwa är att man kan få en bredare kantzon utan stickvägar som stabiliserar beståndet. Största nackdelen är att bestånd på mossmark har ytliga rötter som inte mår så bra av vinschning vilket talar för Malwa.
Alternativet är att slutavverka om 15-20 år och tolerera viss självgallring innan dess.

Tack för bra inspel. Slutet bestånd för att stå emot storm!?
Ja ett alternativ är att låta det stå och sedan slutavverka tidigt.
Beståndet hör till en ny mindre skogsfastighet jag köpte till. Ingen skogsbruksplan följde med. Skulle gissa på G30-32.

väghultarn  
#890449Själv har jag låtit en H8 gallra mina mossodlingar, för att sen själv kört ut det med traktorn. Det är aldrig fel att ha stickvägar om man skulle råka ut för vindfällor el snöbrott , sen kan man lägga vägarna för att även kunna komma åt och underhålla dikena. Ligger fastigheten i Kyrkhult?

Användarvisningsbild

Traktordave  
väghultarn skrev:Själv har jag låtit en H8 gallra mina mossodlingar, för att sen själv kört ut det med traktorn. Det är aldrig fel att ha stickvägar om man skulle råka ut för vindfällor el snöbrott , sen kan man lägga vägarna för att även kunna komma åt och underhålla dikena. Ligger fastigheten i Kyrkhult?

Sant, vägar underlättar vid skötsel! Intressant med H8 plus traktor!
Ja fastigheten ligger utanför Kyrkhult. Käringebygden. Min andra fastighet ligger i Tulseboda. Föräldrarna har gård i Farabol.
Låter som du hänger där med tanke på ditt ”namn”!?

Traktordave skrev:
busholle skrev:Du bör gallra så rötterna får plats att utveckla sig. Malwa eller Hypro kan båda ge bra resultat men viktigast är att beståndet hålls väl slutet. Största fördelen med Hypro mot Malwa är att man kan få en bredare kantzon utan stickvägar som stabiliserar beståndet. Största nackdelen är att bestånd på mossmark har ytliga rötter som inte mår så bra av vinschning vilket talar för Malwa.

Tack för bra inspel. Slutet bestånd för att stå emot storm!?
Ja ett alternativ är att låta det stå och sedan slutavverka tidigt.
Beståndet hör till en ny mindre skogsfastighet jag köpte till. Ingen skogsbruksplan följde med. Skulle gissa på G30-32.

Ja slutna bestånd för att så emot blåst i alla former. Det största problemet med känsliga bestånd är inte stamantal eller slutenhet utan snabba omställningar, har det stått tätt så måste det glesas ut succesivt med försiktighet.
Har du 2500 stam och 20 års ålder på mossodling av gran vid SI G30-32 så bör den hålla 14-20m övre höjd och även om tabellerna säger att det kanske ska stå 1100stam där så går det inte ta ned antalet så mycket på en eller ens två åtgärder.

År beståndet förröjt?

Användarvisningsbild

Traktordave  
#890463Bra info!
Ja det är förröjt. Ren granåker. Typ inga luckor. Ser ut som varenda planta tagit sig. Ngt enstaka toppbrott. Löv vid diken.

Ja, funderar på antingen bara en gallring till ca 1700-1800 stammar per ha, eller låta det stå som det är. Tillräckligt försiktigt!?

väghultarn  
#890468Okej det var du som köpte det stället. Kolla med Thomas Håkansson på sydved. han har kontakt med Henrik på Lönnemåla skogavverning. Han kan också fixa skotning med en Vimek 870. Dom maskinerna var och gallrade ett bestånd i Mörbohult om du vill se hur det ser ut efter dom.

Användarvisningsbild

Traktordave  
#890472Ja det var jag som köpte det stället.
Tack för bra tips!
Henrik har kört slutavverkning åt mig! Duktig!
Ska fundera på om det blir med ”maskin”, Hypro eller inte alls.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).