Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

70 inlägg 25971 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Älgfoderodlare  
#893052Jag tänkte bara höra med dig igen "Valmet665", om du fortfarande är intresserad av eller har löst dina önskemål ang. att prova Ek på dina marker ? Om inte, så har jag det jag lovade. Du kan väl skicka ett PM om hur mycket du kan vilja ha.
Enl. "hörsägen" ska plantor med Ekollon från Mora, växa skapligt i Västernorrland !
I dessa "klimatförändringens" tider, har vi genat genom tiden mot ny utveckling !

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#893095Till "Valmet665". Du har PM.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#899968Jag har inte varit in på forumet på länge. Ner om ursäkt, när det är jag som vill ja hjälp och inte hör av mig tillbaka 🫣 Men jag är fortfarande i samma tankar om att få till en ädellövskog. Och skulle vara enormt tacksam om det fortfarande går att köpa dina Ollon älgfoderodlare.🙏mvh Emil / 073-0544454

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Jag har inte varit in på forumet på länge. Ner om ursäkt, när det är jag som vill ja hjälp och inte hör av mig tillbaka 🫣 Men jag är fortfarande i samma tankar om att få till en ädellövskog. Och skulle vara enormt tacksam om det fortfarande går att köpa dina Ollon älgfoderodlare.🙏mvh Emil / 073-0544454

Nu vart det lite sent på säsongen o de Ekollon jag plockade hamnade hos en plantodlare. Men det kommer fler år ! Jag har även hittat en mycket stor Ek i centrala Hälsingland som kommer att förhoppningsvis bli en ny "plockningsplats" ! Så det kommer nog att finnas Ekollon i större mängd nästa år !
Sen säljer jag inga Ekollon ! Dom ger jag bort ! Att gynna skogsutveckling är mer värt än pengar !

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#900065Proviniensen är nog a och o för att få veta att plantorna kommer klara sig bäst möjligt. Jagär inte skitsugen å prova plantor från Holland känner jag.

TS

jannee  
#900066Ekollon fanns i överflöd denna höst, men tänker du odla ek är det enklare än enkelt.
Har själv en ek som står intill komposten och i denna kompost blir det nästan årligen en faslig massa ekskott.
Men ska du odla på friland måste du hägna in dessa "träd", viltbegärliga är bara förnamnet.
En ek som en gång blivit betad blir inget annat än en ful buske.
Man bör plantera en ek MELLAN TRE granplantor (triangel) + hägna in allt - därpå sköter träden ALLT själva.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Proviniensen är nog a och o för att få veta att plantorna kommer klara sig bäst möjligt. Jagär inte skitsugen å prova plantor från Holland känner jag.

Av det jag sett, så att flytta frö / plantor från nordligare områden o söderut är klart bättre än tvärtom !
Sen har jag nog haft turen med vissa arter att klara dom via amträd o skärmar. Jag har ju trots allt såna som INTE skulle kunna växa här uppe med det klimat / den nederbördsmängd vi har o ändå gör dom det.
Förmodligen är plantor från Holland väldigt dyra, överlevnaden säkerligen låg.
Jag har nog mer än en 90 % -ig överlevnad av de Ekollon jag plockat i Mora o planterat i Sveg. Men vägen dit är vård o arbete.
Vi löser det nästa höst !

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#900068Jag plockade några ekollon i mitten av Oktober och satte i kruka. Bra grobarhet och dom här två är dom som kommit längst.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
jannee skrev:Ekollon fanns i överflöd denna höst, men tänker du odla ek är det enklare än enkelt.
Har själv en ek som står intill komposten och i denna kompost blir det nästan årligen en faslig massa ekskott.
Men ska du odla på friland måste du hägna in dessa "träd", viltbegärliga är bara förnamnet.
En ek som en gång blivit betad blir inget annat än en ful buske.
Man bör plantera en ek MELLAN TRE granplantor (triangel) + hägna in allt - därpå sköter träden ALLT själva.

Det är det som är lite lustigt uppe i Härjedalen. Av alla Ekar jag har, är ingen betad ! För även om jag haft mina fejningsskydd på dom,
så nu när dom nått en höjd över dessa skydd, betas dom inte. Samma gäller även Grön Douglas o andra arter.
Det är mest fejning av Råbockar som är det största problemet, på alla "udda" arter" ! Därav mina skydd.
En Lärk vart betad av Älg för några år sedan men det syns inte idag.
Kan bero på olika saker. Ny art, inte smakat än ? ! Övrigt bete av inhemska arter i överflöd, alla årstider ? ! Utfodring under vintern ? !
Vi får ju den skog vi jobbar för o med, o det börjar ju alltid med ungskogen !
En 40 årig stamkvistad Tall, Gran eller Björk, kräver / behöver inget mer jobb ! Den ska bara få vara.
Det är under tiden INNAN dess, vi skapar bestånden som blir värt vårt arbete.
O i min värld blir överflöd, artskillnad o täthet, vägen till en ungskog värd att utveckla !

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#900149Jag planerar ju hänga in till en början 1,5ha för ädellöv I bra bonitet. Gammal inäga med rörligt markvatten. Men det är ju kul att prova olika provinieser. Ser fram emot en väldigt varierad och häftig ädellövskog om 20 år. Jag får se till att hugga ur och markbereda och stängsla in området nu den här säsongen. Sen blir det plantering när allt är klart.Alla tips är välkommna 👍

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).