fre 28 nov 2025, 21:36#900069jannee skrev:Ekollon fanns i överflöd denna höst, men tänker du odla ek är det enklare än enkelt.
Har själv en ek som står intill komposten och i denna kompost blir det nästan årligen en faslig massa ekskott.
Men ska du odla på friland måste du hägna in dessa "träd", viltbegärliga är bara förnamnet.
En ek som en gång blivit betad blir inget annat än en ful buske.
Man bör plantera en ek MELLAN TRE granplantor (triangel) + hägna in allt - därpå sköter träden ALLT själva.
Det är det som är lite lustigt uppe i Härjedalen. Av alla Ekar jag har, är ingen betad ! För även om jag haft mina fejningsskydd på dom,
så nu när dom nått en höjd över dessa skydd, betas dom inte. Samma gäller även Grön Douglas o andra arter.
Det är mest fejning av Råbockar som är det största problemet, på alla "udda" arter" ! Därav mina skydd.
En Lärk vart betad av Älg för några år sedan men det syns inte idag.
Kan bero på olika saker. Ny art, inte smakat än ? ! Övrigt bete av inhemska arter i överflöd, alla årstider ? ! Utfodring under vintern ? !
Vi får ju den skog vi jobbar för o med, o det börjar ju alltid med ungskogen !
En 40 årig stamkvistad Tall, Gran eller Björk, kräver / behöver inget mer jobb ! Den ska bara få vara.
Det är under tiden INNAN dess, vi skapar bestånden som blir värt vårt arbete.
O i min värld blir överflöd, artskillnad o täthet, vägen till en ungskog värd att utveckla !