ons 06 aug 2025, 17:14#889808Lyfter en befintlig tråd i tiden…
Jag ska spruta tallplant med Trico nu i höst och vad jag kan läsa rekommenderas behandling i september men vad talar mot att göra det nu redan i Augusti?
Vad jag kan se har topparna och barrsträckningen nu avstannat, dagarna är längre och vädret pålitligare ju tidigare man börjar och jag har mycket att spruta.
När börjar ni behandla med Trico??
Föryngring
Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?
ons 06 aug 2025, 17:31#889810
Preparatets effekt avtar med tiden.
Själv har jag börjat behandla i mitten på juli om vädret har varit tjänligt.
Hellre behandla när man har tid och vädret gör att preparatet härdar fast än att vänta till senare på hösten och riskera att det inte sitter kvar på plantan ordentligt!
MVH
Alias
morco skrev:Lyfter en befintlig tråd i tiden…
Jag ska spruta tallplant med Trico nu i höst och vad jag kan läsa rekommenderas behandling i september men vad talar mot att göra det nu redan i Augusti?
Vad jag kan se har topparna och barrsträckningen nu avstannat, dagarna är längre och vädret pålitligare ju tidigare man börjar och jag har mycket att spruta.
När börjar ni behandla med Trico??
Preparatets effekt avtar med tiden.
Själv har jag börjat behandla i mitten på juli om vädret har varit tjänligt.
Hellre behandla när man har tid och vädret gör att preparatet härdar fast än att vänta till senare på hösten och riskera att det inte sitter kvar på plantan ordentligt!
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 06 aug 2025, 17:43#889813Jag har september som mål att spruta allt. Då brukar det med vara gynnsamt väder både för att arbeta och få fast preparat. Men det är som ett trollslag in i oktober är helgerna lätträknade där det går o spruta pga fukten. Så skulle man veta att sep är fullt upp så hade jag med börjat i aug.
ons 06 aug 2025, 18:02#889816
Det har lätt att bli så om man har ett lönejobb som hänvisar en till att plantbehandla under helger fria från andra åtaganden.
En inte oväsentlig faktor är ju också hur många plantor som man ska hinna med att behandla.
Tidsåtgången här beror ju lite på hur mycket tid man behöver lägga på att leta upp plantorna p.g.a. plantstorlek och annan vegetation och om det t.ex. går att lägga upp arbetet så att man att följa markberedningsrader.
MVH
Alias
morco skrev:Ja, så får det bli, tack för svar
Kommer nog dra in en bit i början av september ändå…..
Det har lätt att bli så om man har ett lönejobb som hänvisar en till att plantbehandla under helger fria från andra åtaganden.
En inte oväsentlig faktor är ju också hur många plantor som man ska hinna med att behandla.
Tidsåtgången här beror ju lite på hur mycket tid man behöver lägga på att leta upp plantorna p.g.a. plantstorlek och annan vegetation och om det t.ex. går att lägga upp arbetet så att man att följa markberedningsrader.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
lör 20 sep 2025, 14:30#894158
Hur är det möjligt att det fungerar med att spä ut det så mycket.?och jag har också funderat på motorspruta men blir det inte väldigt tunnt när det blåser ut med sån fart
Svendufva skrev:I helgen såg jag ett exempel av en av lärarna på Linnéuniveritetet som var intressant.
Han använde en motorspruta STIHL SR 200 med goda resultat. Han blandade 1 liter trico i tio liter vatten och sprutade ca 1 ha i timmen.
Han uppgav att han hade gjort detta med gott resultat i flera år. Dock hade han fått några betesskador i vintras.
Det förefaller vara en relativt billig och snabb lösning
Hur är det möjligt att det fungerar med att spä ut det så mycket.?och jag har också funderat på motorspruta men blir det inte väldigt tunnt när det blåser ut med sån fart
sön 24 maj 2026, 06:25#911256Finns det någon nackdel att behandla plantor med t.ex Devita direkt vid plantering, rådet är ju att behandla på hösten?
Rådjuren är hårda mot mina nyplanterade granplantor, en gång nöps eller rycktes första natten åtta nyplanterade plantor i rad.
Rådjuren är hårda mot mina nyplanterade granplantor, en gång nöps eller rycktes första natten åtta nyplanterade plantor i rad.
sön 24 maj 2026, 07:45#911260Det tror jag funkar. Vet många som sprayar redan i lådorna vid plantering. Men det får nog bli en höstbehandling med för skyddet funkar väl bara en viss tid.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).