Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

70 inlägg 26060 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Tackar för tipsen Badger. Jag vill inte att (avsatt område) måste klassa till ädellöv i framtiden. Sen det där med om boniteten duger åt de fina lövträden vet jag inte häller. Men helt klart värt att testa. Jag får ta och bura in några olika plantor och ge dom några år innan jag bestämmer mig. Det finns ingen vänlig själ som sitter på någon ek och lönnplanta som kan skicka till mig mot betalning.🥳

Var i landet håller du till ?

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874005Södra dalarna

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#874144Har du bråttom eller kan du se tiden som en faktor ?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Södra dalarna

Du har PM.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874149Jag har inte bråttom. Pratade med skogstyrelsen igår för rådgivning och dom lät positiva. Har fått nummret till en Kenneth som jobbar där som sitter i Malung. Ska kontakta honom till veckan. Jag såg en tråd eller vad det kallas av Torbjörn som besökt dig älgbetesodlare. Gillar din syn på skogen, blir dålig tillväxt ibörjan när det står trångt och ett jävla jobb med röjningen när det nått betesfritt. Men det blir ju kanonkvalitet på det mesta när man gått igenom bestånden om dom klarar sig från snöbrotten. Det där med naturligt föryngrad tall håller jag varmt om hjärtat.

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
Valmet665. skrev:Jag har inte bråttom. Pratade med skogsvårdstyrelsen igår för rådgivning och dom lät positiva. Har fått nummret till en Kenneth som jobbar där som sitter i Malung. Ska kontakta honom till veckan. Jag såg en tråd eller vad det kallas av Torbjörn som besökt dig älgbetesodlare. Gillar din syn på skogen, blir dålig tillväxt ibörjan när det står trångt och ett jävla jobb med röjningen när det nått betesfritt. Men det blir ju kanonkvalitet på det mesta när man gått igenom bestånden om dom klarar sig från snöbrotten. Det där med naturligt föryngrad tall håller jag varmt om hjärtat.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#874157Om du inte har bråttom så kan du plocka ekollon och så själv. Det lägger bara på 1-3 år jämfört med köpta plantor. Det finns enligt Ekfrämjandet ändå väldigt lite förädlat plantmaterial så i princip får du samma resultat om du plockar under några välväxta ekar.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874170Ja, det låter ju bra. Men jag har inte tillgång till några ekollon heller🙉 lönnnäsor kan jag knycka från trädgården.😅

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#874177Fel tid på året, men till hösten kan nog de flesta av oss skicka upp en påse ekollon till dig i fall du inte löst det på annat sätt då.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874179Det hade varit toppen.🙂

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Det hade varit toppen.🙂

Än bättre är att skicka nedåt ! Har en mängd stora Ekar här uppe i Mora som jag tagit Ekollon ifrån o som tagit sig i Härjedalen. Så inga problem att fixa frö till dig.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#874214Nu blir jag glad när så många vill hjälpa mig.😁 Tar gärna emot ollon från flera olika ställen och kan märka upp vart träden växt osv. För att eventuellt kunna se någon skillnad framöver. Det får nog endå bli burar till en början så att jag kan sprida ut plantorna. Jag tänker nog endå ringa till Kenneth på skogsvårdstyrelesen imorgon måndag och höra om han har nå tips på plantor av "udda" slag var man får tag i dom. Vad tror ni borde jag förkultivera ek och lönnen?

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Valmet665. skrev:Nu blir jag glad när så många vill hjälpa mig.😁 Tar gärna emot ollon från flera olika ställen och kan märka upp vart träden växt osv. För att eventuellt kunna se någon skillnad framöver. Det får nog endå bli burar till en början så att jag kan sprida ut plantorna. Jag tänker nog endå ringa till Kenneth på skogsvårdstyrelesen imorgon måndag och höra om han har nå tips på plantor av "udda" slag var man får tag i dom. Vad tror ni borde jag förkultivera ek och lönnen?

Det jag har gjort efter att ha plockat Ekollonen, är att jag låter dom torka tills de blir mörka o lite "skrynkliga" i skalet. Då lägger jag dom i blöt i ljummet vatten i ett par dagar o har sen planterat dom på plats. Det mesta av jobbet har varit att leta bra planteringsområden o göra markberedning med rutor som har plats för 3-5 ekollon. Med lite längre mellan rutorna så finns det plats för att självföryngring som får dana Ekarna i ungskogen.

Användarvisningsbild

Badger  
#874239Ring du Skokgsvårdsstyrelsen. Lite råd är bra. Du blir bara inlåst om du skriver på deras stöd för att anlägga ädellövskog.

Användarvisningsbild

Badger  
Valmet665. skrev:... testa att sätta ekplantor eller dylikt lite sporadiskt. 🌳 😀

Vad har du landat i nu? Blev det något annorlunda än tidigare?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).