MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
Mellberg skrev:HannuRöj skrev:😀 Jag skulle nog säga att högläggning är inte en torrkänsligt metod. Vi har planterat även på samma dag.
Väldigt snabbt utvecklar plantan rötterna så en bra bevattnat planta klarar av torkan tills rötterna når tillräcktligt djup. Min råd är att alltid sätta plantan så djup som möjligt. Gör man det, på köpet får man en slags försäkring, en ny stam dyker upp om sork eller insekterna råkar äta stammen.
Däremot inversmarkbereddning är en blötkänslig metod, speciellt i finkorniga marker.
Oftast tror man det har varit torka som dödat plantorna, för att de har dött när torkan har varit som värsta, men i verkligheten har rötterna utvecklats svagt vid blöta perioder så plantan inte klarar av torkan.
Vid högläggning, är orörda jord under plantan så kapillariskt lyft blir inte förstörd, som är viktigt 1-3 år efter planteringsåret.
👍 Nu har kvistarna och rötterna ruttnat och försvunnit så högläggning går väldigt bra med traktorgrävare.
Ingen fara med torka.
Alldeles rätt, granplantor så djupt som möjligt men inte i surpottorna .. sen vill ju granen helst ha kontakt med humusen också ..... inte så svårt egentligen ..
jannee skrev:Trot på ovan om du vill, MEN..................
En (o)bekant till mig markberedde ca 5 ha åkermark genom s.k. omvänd tova.
Grimslövs skogstjänst planterade sedan dessa åkrar - de hade även stått för markberedningen = hela projektet.
Ca 30 % överlevde = m.a.o. rena vansinnesprojektet.
M.a.o. vill man beskåda något som man INTE ska göra får man åka dit för att bese dessa" åkerplanterngar".
Nää ordentlig harvning ända ned till mineraljorden för att i nästa skede plantera i slänten eller i mineraljorden.
Exakt så har jag gjort under de senaste 50 åren och jag är nöjd - för att inte säga helnöjd.