Föryngring

Misslyckad föryngring

55 inlägg 18079 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Re: Misslyckad föryngring

alias  
#877767Hur har det gått med dessa områden @Mangan?

MVH
Alias

Interagro Skog Agroblen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877784Traktorgrävaren gick sönder, så planen ändrades till "avvakta". I höstas var Södra där och markberedde och planterade som villkor för avverkning. Så tredje gången det planteras där.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#877787Vad planterades nu då? Granplant eller tall eller rentav lärk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877801Gran 👍 G26 tror jag det är.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mellberg skrev:
HannuRöj skrev:😀 Jag skulle nog säga att högläggning är inte en torrkänsligt metod. Vi har planterat även på samma dag.
Väldigt snabbt utvecklar plantan rötterna så en bra bevattnat planta klarar av torkan tills rötterna når tillräcktligt djup. Min råd är att alltid sätta plantan så djup som möjligt. Gör man det, på köpet får man en slags försäkring, en ny stam dyker upp om sork eller insekterna råkar äta stammen.

Däremot inversmarkbereddning är en blötkänslig metod, speciellt i finkorniga marker.
Oftast tror man det har varit torka som dödat plantorna, för att de har dött när torkan har varit som värsta, men i verkligheten har rötterna utvecklats svagt vid blöta perioder så plantan inte klarar av torkan.
Vid högläggning, är orörda jord under plantan så kapillariskt lyft blir inte förstörd, som är viktigt 1-3 år efter planteringsåret.

👍 Nu har kvistarna och rötterna ruttnat och försvunnit så högläggning går väldigt bra med traktorgrävare.
Ingen fara med torka.

Alldeles rätt, granplantor så djupt som möjligt men inte i surpottorna .. sen vill ju granen helst ha kontakt med humusen också ..... inte så svårt egentligen .. :mrgreen:

En bekant sa, planta högt planta djupt. Inte i hålor alltså. Och gröna sidan upp......

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#877815Det smarta med plantering i omvänd torva är att nedbrytningen av humus ger koldioxid och vatten, alltså omvänd fotosyntes. Så hamnar plantans rötter i ”komposten” så är vatten och näringsförsörjningen fixad.
En aha-upplevelse var när jag vände på några torvor i en ganska nygjord markberedning där man kört över en gammal stig som jag ville behålla.

jannee  
#877825Trot på ovan om du vill, MEN..................
En (o)bekant till mig markberedde ca 5 ha åkermark genom s.k. omvänd tova.
Grimslövs skogstjänst planterade sedan dessa åkrar - de hade även stått för markberedningen = hela projektet.
Ca 30 % överlevde = m.a.o. rena vansinnesprojektet.
M.a.o. vill man beskåda något som man INTE ska göra får man åka dit för att bese dessa" åkerplanterngar".
Nää ordentlig harvning ända ned till mineraljorden för att i nästa skede plantera i slänten eller i mineraljorden.
Exakt så har jag gjort under de senaste 50 åren och jag är nöjd - för att inte säga helnöjd.

alias  
jannee skrev:Trot på ovan om du vill, MEN..................
En (o)bekant till mig markberedde ca 5 ha åkermark genom s.k. omvänd tova.
Grimslövs skogstjänst planterade sedan dessa åkrar - de hade även stått för markberedningen = hela projektet.
Ca 30 % överlevde = m.a.o. rena vansinnesprojektet.
M.a.o. vill man beskåda något som man INTE ska göra får man åka dit för att bese dessa" åkerplanterngar".
Nää ordentlig harvning ända ned till mineraljorden för att i nästa skede plantera i slänten eller i mineraljorden.
Exakt så har jag gjort under de senaste 50 åren och jag är nöjd - för att inte säga helnöjd.

Det där exemplet berättar ju inte varför överlevnaden blev dålig, bara att den blev det. Utöver val sv markberedning så finns det ju en hel rad möjliga felfaktorer, t.ex dåliga plantor eller dålig plantvård före mellan plantskolan och planteringen.

Var och röjde idag på ett hygge som dikesrensades och höglades med grävare och planterades med stora barrotsgranar våren 2013:
1745087569_20250419_175227.jpg

Det är frisk-fuktig mark ca G30 och överlevnad och höjdutveckling ser helt OK ut efter 12 växtsäsonger.

Där plantering i omvänd torva är till störst nytta hittar man ingen mineraljord på rimligt djup (läs dikade organiska jordar).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Knagge  
#879213Min erfarenhet är att det går att rädda nästan alla föryngringar om man gör en modifierad lövröjning 4-8 år efter avverkning tidpunkt avgörs av utvecklingen på föryngringen. Där röjer man fram allt självföryngrat tall och gran.
Där det inte finns barr gör man ingenting.
Undantag finnes bräknemarker med höga ormbunkar kräver mer omvårdnad. 🌲 🌳

Användarvisningsbild

Knagge  
#879215Jag glömde skriva att denna röjning måste göras på våren mellan snösmältning och lövsprickning annars är det stor att tallen blir sönderbetad om den görs på höst eller vinter.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).