Föryngring

Övergång från jordbruk till Skog

70 inlägg 13182 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Fredrik Reuter  
#825906Nej, ingen avgift (vad jag kommer ihåg).

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Badger  
#825907Ok, låter lite som de åkrar som jag har som ligger inbäddade i skogen och som bara kan nås via gropiga skogsvägar som ogillas av arrendatorn.

TS

r93  
Badger skrev:Ok, låter lite som de åkrar som jag har som ligger inbäddade i skogen och som bara kan nås via gropiga skogsvägar som ogillas av arrendatorn.

Precis som hemma hos mig.

Tips är att inte blanda in länstyrelsen, se bara till att du inte har kvar stödrätterna, sedan planterar du eller låter skogen ta över.

Skickar du in massa papper på vad du ska göra så får du ögonen på dig & om du exempelvis skriver att du har för avsikt att göra lövskog, vilket kanske misslyckas av ngn orsak och granen tar över så kan det ju bli problem framöver.

Användarvisningsbild

Badger  
#825927Tack för tipset. Risken att det inte blir löv är nog dock helt obefintlig om man inkluderar björk och asp för de står upp flera tusen per hektar. Men om det inte behövs så skippar jag myndigheterna.

TS

r93  
Badger skrev:Tack för tipset. Risken att det inte blir löv är nog dock helt obefintlig om man inkluderar björk och asp för de står upp flera tusen per hektar. Men om det inte behövs så skippar jag myndigheterna.

Jo, men jag har ett område där jag släppte upp Björk på gammal åker & en del tog snön när björken var c:a 3-4 meter, allt låg ner, så granen tog över.

Det är ovanligt, men det kan hända.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825953Man bör nog plöja om man ska få fart på sofflocksföryngringen. Har andra platser där det bara kommer enstaka buskar. Däremot är betande djur effektiv markberedning. Försvinner djuren så kommer skogen fort. Så gick det naturligtvis till när våra fäder tröttnade på småbruket och tog jobb i industrin.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826015Synd og la åker eng og beite Gro til med skog. Forfedrane våras har jo èin gong rydja jorda for og driva jordbruk. Eit voldsomt slit, garantert. Gjengroing er eit stort problem i Norge og, der jorda kan drivast med maskiner bør ho nettopp det, drivast. Der det er så bratt at èin må bruka stuttorv er èin meir unnskyldt. Det får heller bli beite.

Användarvisningsbild

Badger  
#826054Och nu har den här generationen börjat tröttna på kontorsslavandet och vill tillbaka till rötterna 😂

TS
Användarvisningsbild

Hodal  
can skrev:Synd og la åker eng og beite Gro til med skog. Forfedrane våras har jo èin gong rydja jorda for og driva jordbruk. Eit voldsomt slit, garantert. Gjengroing er eit stort problem i Norge og, der jorda kan drivast med maskiner bør ho nettopp det, drivast. Der det er så bratt at èin må bruka stuttorv er èin meir unnskyldt. Det får heller bli beite.

Någon skrev tidigare här ungefär att ”Jag behåller de små åkrarna. Tänk om jag i livet efter detta hamnar bredvid gubben som med träspade odlade upp dem.” Jag håller med om att det känns bättre att ha dem kvar. Vi människor kommer också alltid att behöva mat, så mark som på något vis producerar just mat är ganska rimlig att behålla, även om den inte är särskilt lönsam just nu. Människorna blir fler, så det borde inte bli lägre efterfrågan på odlad jord i framtiden.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#826065Det som normalt hindrar skogsträd under decennier från att ta över nedlagd betesmark är gräset. En liten åker som plöjs och harvas men sen lämnas åt sitt öde kommer besås av skogsträden om den är omgiven av skog.

Tall- och grankottar släpper normalt sina frön under februari-mars, medan lövträden släpper sina under sensommar-tidig höst. Så vad som kommer först påverkas av när man senast bearbetade åkern. Sen kommer naturligtvis även andra växter ta sig in på en harvad åker, även olika gräsarter

Jag har sett exempel på illa belägen åkermark som höstplöjdes men där vårbruket sen inte hanns med, och det kan gå väldigt fort att den tas över av allehanda buskar och träd.

Användarvisningsbild

Badger  
Hodal skrev:
can skrev:Synd og la åker eng og beite Gro til med skog. Forfedrane våras har jo èin gong rydja jorda for og driva jordbruk. Eit voldsomt slit, garantert. Gjengroing er eit stort problem i Norge og, der jorda kan drivast med maskiner bør ho nettopp det, drivast. Der det er så bratt at èin må bruka stuttorv er èin meir unnskyldt. Det får heller bli beite.

Någon skrev tidigare här ungefär att ”Jag behåller de små åkrarna. Tänk om jag i livet efter detta hamnar bredvid gubben som med träspade odlade upp dem.” Jag håller med om att det känns bättre att ha dem kvar. Vi människor kommer också alltid att behöva mat, så mark som på något vis producerar just mat är ganska rimlig att behålla, även om den inte är särskilt lönsam just nu. Människorna blir fler, så det borde inte bli lägre efterfrågan på odlad jord i framtiden.

Just i det här fallet är faktiskt gubben som varit med att odla upp ett par av bitarna kvar och det var han som för 20 år sen ungefär konstaterade att det var omöjligt att ha lönsamhet i ett litet jordbruk och sålde alla maskinerna så han är positivt till att göra något annat framför allt om det innebär att gården stannar kvar i släkten.

TS

r93  
#826098Jag höglade, sedan planterade gran på ”torvan” hade tur med gräset, största problemet har varit grisar och rådjur, men nu så har granarna tagit fart så det ser riktigt bra ut, trodde det var misslyckat ett tag faktiskt.

Ska jag göra detta igen så kommer jag ploga strängar och plantera på tiltan, var helt meningslöst att betala för en markberedare.

Angående förfäders slit med att bryta nya åkrar i skogen så är det ju givetvis tråkigt att detvöxer igen, men då får dom ju dubbla stödet om man ska bränna diesel på att slå av det ett par gånger om året.

Användarvisningsbild

Skogz  
#826101Vad är vitet av att plantera igen en åker med t.ex. gran utan att anmäla och det sedan upptäcks?
Detta kan man läsa ang. preskription
När rätten att åtala har gått förlorad därför att en viss tid har förflutit är brottet preskriberat. Preskriptionstiderna är för närvarande 2, 5, 10, 15 eller 25 år, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid.
Då kanske ni frågar er, men hur lång preskriptionstid gäller för återplanteringsbrott?
Då är praxis såhär:
Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år.

Brottet händer ju när man sätter plantorna i backen, och om det sedan upptäcks kanske 2.5 år senare så borde ju rätten att åtala försvunnit?

r93  
Skogz skrev:Vad är vitet av att plantera igen en åker med t.ex. gran utan att anmäla och det sedan upptäcks?
Detta kan man läsa ang. preskription
När rätten att åtala har gått förlorad därför att en viss tid har förflutit är brottet preskriberat. Preskriptionstiderna är för närvarande 2, 5, 10, 15 eller 25 år, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid.
Då kanske ni frågar er, men hur lång preskriptionstid gäller för återplanteringsbrott?
Då är praxis såhär:
Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år.

Brottet händer ju när man sätter plantorna i backen, och om det sedan upptäcks kanske 2.5 år senare så borde ju rätten att åtala försvunnit?

För det första är det inget brott att plantera gran, julgransodling går som jordbruksgröda, för det andra så är det inte 200 ha av den bördigaste marken i skåne som försvinner, utan det handlar om svårskötta mindre åkrar.

Måste lägga till, det finns inget lagkrav på att du måste hålla en åker öppen och i brukbart skick! så länge du inte får ersättning (stöd) för den!
Detta måste alla förstå!

Vi börjar hamna där någon blir ledsen för deras kantarellställe är borta och skriver arga debattartiklar om skogsskövling!

r93  
Fredrik Reuter skrev:Miljöbalken infördes väl 1999 och genomgår i princip typ årliga ändringar och tillägg.
Länsstyrelsen anser att vad "ringa betydelse" är från fall till fall.

När vi planerade för Skogsforums lövskogsprojekt så var det obligatoriskt att ansöka hos Länsstyrelsen.
Det var inga problem alls med ansökan för oss men när jag pratade med handläggaren på LST så nämnde han att de grundar sina beslut på vilken typ av skog som man avser att anlägga. Jag tror fokus ligger på natur- och kulturmiljön. Ett hägn med ädellövskog gynnar nog både dessa skulle jag tro och därav inga problem. En granåker kan vara en annan sak.

Ni fick väl stöd för detta?
Är ju svårt att få stöd för något man inte anmäler.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).