Föryngring

Markbereda för hand?

33 inlägg 10084 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Markbereda för hand?

HannuRöj  
#911854Jag har rivit torvmarker med Stihl kompostklinga och det går ganska smidigt faktiskt.
Skillnaden till treudd är skärvinkeln som huggar inte fast utan lyfter klingan uppåt vid hindern och för hård belastning.

Här i fuktiga och bördiga torvmark har naturlig föryngring av tall skett, men i torrare och fattigare typ av torvmarker blev inga plantor alls. Även sådd misslyckades helt.

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

JensSkoog  
HannuRöj skrev:Jag har rivit torvmarker med Stihl kompostklinga och det går ganska smidigt faktiskt.
Skillnaden till treudd är skärvinkeln som huggar inte fast utan lyfter klingan uppåt vid hindern och för hård belastning.

Här i fuktiga och bördiga torvmark har naturlig föryngring av tall skett, men i torrare och fattigare typ av torvmarker blev inga plantor alls. Även sådd misslyckades helt.

Använder den klingan mycket när jag brunnsröjer og "river" sönder hallon, småsälg och druvfläder, men
när grunden är tll mestadels sten och grus kan jag inte gå så djupt ner som jag skulle villa gå i markberedning.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#911872Sånt användning är kompostklingan helt oslagbar. 😀
I högläggda ungskogar bland leriga avverkningsrester, trädrötter och stenar funkar en slö kompostklinga riktigt bra. Som bonus blir markytan lite jämnat, vilket underlättar nästa röjning. Samt gynnas gräset som kan konkurrera ut hallonen, vIlket skulle inte ske om hallon röjas i hög stubb med treudd eller skogsröjningsklinga.

Roterande klinga kastar jordmaterialet överallt, så de blir låga fläckar som är lämpliga för naturfrön eller sådd. Om det är liten plantering i körbar terräng skulle jag kanske ta med en skopa grov sand och sätta plantorna så djupt i jorden som planteringsröret går, genom småa sandhögor.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).