SKOGSFORUM ARTIKEL 

Föryngring

Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

39 inlägg 17470 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Hemmaved  
#773804Hej Torbjörn,
bifogar bilder från en tallplantering i södöstra Småland.
Min kunskap inom skog är begränsad men jag gissar att 90% av plantorna har någon tillväxtstörning.

Tallplanteringen på är från hösten 2019.

Det intressant att du påbörjat denna tråden som jag hoppas kan sprida lite mer info kring detta tråkiga. 👍
Även rotsystemet verkar vara onormalt på våra plantor.
mvh

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773850Detta är just en tillväxt störning och inte prolepcis. Vad detta kommer av är inte fastställt ännu trots flera år av forskning. Det drabbar alla typer av tallplantor men det är vanligare på planterade plantor även om det finns stora områden med självföryngrade plantor med. Rötterna beror på hur plantorna odlats och varierar mellan olika odlingssystem.

alias  
#892797Jag viltbehandlar årligen en hel del tallar, både planterade, sådda och självföryngrade dito.

Jag tycker mig genom åren ha observerat att prolepcisförekomsten/frekvensen inte är jämt fördelad över föryngringsytorna - såsom man skulle kunna tro att det borde vara om det t.ex. bara berodde på genetiken hos förädlade planterade plantor.

Mina intryck är istället att förekomsten verkar vara i kluster, ofta i tätare jordar eller i svackor. Således rimligtvis ett samspel av arv och miljö.

Jag upplever även att prolepcisfrekvensen stiger med högre bonitet eller om plantan satts i eller direkt invid omvänd torva jmf med en bit ut i mineraljorden i markberedningen.

Självsådda tallar på ej dikad torvmark tycker jag dock verkar ha haft rätt låg prolepcisfrekvens, trots att det är både fuktigt och kväverikt på växtplatsen. Kanske finns det ett samband med hur hårt kvävet är bundet till kolet (C/N-kvoten)?

Bara mina fem ören...

Ni som är ute och rör er i skogarna får gärna hålla ögonen öppna och kommentera här i tråden om ni tycker att jag är helt ute och cyklar, eller om det kan finnas ett uns av relevans i observationerna. Gäller väl främst de södra delarna av landet p.g.a. annorlunda skottskjutning hos tallarna norröver.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892814Verkar som de drabbade självföryngrade är i klungor. Samt att det står nån normal mitt uppe i.

Användarvisningsbild

Knagge  
#892854Prolepsis eller slarvigt försommarbete kan vara svårt att bestämma. Har man klövvilt på markerna tycker jag att täta grupper av tall är bästa metoden att få tallen rak och finkvistig.

Användarvisningsbild

#893193Hur blir det om man knipsar sidoskotten som börjat växa?

alias  
bengt.a skrev:Hur blir det om man knipsar sidoskotten som börjat växa?

Då har mina tallar vuxit som normalt (centrumskottet har blivit dominant) den kommande växtsäsongen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#893200Anade att det kunde vara så. Har ju inte mer än att man går och pysslar. Tejpar toppskott i år, Trico på de längsta. Samt sekatör och knipsar sidoskott, dubbla toppskott och dylikt.

alias  
alias skrev:Jag viltbehandlar årligen en hel del tallar, både planterade, sådda och självföryngrade dito.

Jag tycker mig genom åren ha observerat att prolepcisförekomsten/frekvensen inte är jämt fördelad över föryngringsytorna - såsom man skulle kunna tro att det borde vara om det t.ex. bara berodde på genetiken hos förädlade planterade plantor.

Mina intryck är istället att förekomsten verkar vara i kluster, ofta i tätare jordar eller i svackor. Således rimligtvis ett samspel av arv och miljö.

Jag upplever även att prolepcisfrekvensen stiger med högre bonitet eller om plantan satts i eller direkt invid omvänd torva jmf med en bit ut i mineraljorden i markberedningen.

Självsådda tallar på ej dikad torvmark tycker jag dock verkar ha haft rätt låg prolepcisfrekvens, trots att det är både fuktigt och kväverikt på växtplatsen. Kanske finns det ett samband med hur hårt kvävet är bundet till kolet (C/N-kvoten)?

Bara mina fem ören...

Ni som är ute och rör er i skogarna får gärna hålla ögonen öppna och kommentera här i tråden om ni tycker att jag är helt ute och cyklar, eller om det kan finnas ett uns av relevans i observationerna. Gäller väl främst de södra delarna av landet p.g.a. annorlunda skottskjutning hos tallarna norröver.

MVH
Alias

Kan ju passa på att länka till en artikel i Södras medlemstidning från tidigare i år:

https://www.sodra.com/sv/se/skogsagare/ ... llplantor/

MVH
Alias

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).