Föryngring
Ektråden
mån 19 aug 2024, 07:10#852938Jag ser midsommar som den bästa tiden att stamkvista de flesta träd, även ek.
Men då eken är Sveriges mest rötbeständiga träd så är det inte så noga. Risken är under savning då barken kan fläkas så att övervallningen tar längre tid
Men då eken är Sveriges mest rötbeständiga träd så är det inte så noga. Risken är under savning då barken kan fläkas så att övervallningen tar längre tid
mån 19 aug 2024, 07:14#852939
Enda "lag" jag fick lära som ung var att man skulle undvika göra
det från mitten av juli och utöver till det blev tjäla.
Annars får man lätt röta som drar in i stammen.
Så januari tills juni är bäst, enligt vad jag har lärt.
Axl skrev:Vilken tid på året ska man kvista eken?
Enda "lag" jag fick lära som ung var att man skulle undvika göra
det från mitten av juli och utöver till det blev tjäla.
Annars får man lätt röta som drar in i stammen.
Så januari tills juni är bäst, enligt vad jag har lärt.
Jack of all trades, master of none!
mån 19 aug 2024, 19:51#852989
Finns några ekar i skogen där jag håller kroppen i gång. Den här
har vuxit upp mellan granarna och gått bra uppåt.
Dom som har stått fritt är oftast hårdt betat så i
bästa fall är de "sparbanksekar".
Stamkvistar och tar vattskott varje år.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Dom som har stått fritt är oftast hårdt betat så i
bästa fall är de "sparbanksekar".
Stamkvistar och tar vattskott varje år.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jack of all trades, master of none!
tis 20 aug 2024, 06:18#853008
Ja, de ekar som växer upp bland granarna verkar ofta bli raka och ståtliga. Jag har ett par på min fastighet. Tyvärr väldigt få eftersom mina förfäder varit nitiska med att sköta skogen enligt inköpare Grans råd och röjt bort all ek som de sett. Nu släpper jag fram lite ek igen och det ser ut att gå bra hittills.
JensSkoog skrev:
Ja, de ekar som växer upp bland granarna verkar ofta bli raka och ståtliga. Jag har ett par på min fastighet. Tyvärr väldigt få eftersom mina förfäder varit nitiska med att sköta skogen enligt inköpare Grans råd och röjt bort all ek som de sett. Nu släpper jag fram lite ek igen och det ser ut att gå bra hittills.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
tis 20 aug 2024, 08:00#853035Vi har en del exempel i vårt lövskogshägn där man kan se att eken växer rakt och snabbt i trängsel men får en sämre utveckling om den har gott om plats. Vi ska göra en ordentlig genomgång av utfallet så här långt (efter 5 växtsäsonger) lite längre fram i höst och kan då förhoppningsvis få fram lite bilder och exempel på hur ekarna växer.
ons 21 aug 2024, 11:11#853112På tal om experiment så undrade jag om groddbarhet och överlevnad påverkas av ekollonens storlek. Så jag planterade två rader i våras. En med väldigt stora ekollon typ 3cm långa och en med små typ 1,5 cm långa. Resultatet syns på bilden.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
ons 21 aug 2024, 17:37#853189
De första som ramlar ner nu är kanske inte riktigt mogna, men när de börjar rasa ner i drivor så - ja, då är det bara att sätta dem. Man får gallra bort de som har maskhål eller nåt fel så klart.
bengt.a skrev:Är det bara att ta ekollon som ligger på marken och plantera?
De första som ramlar ner nu är kanske inte riktigt mogna, men när de börjar rasa ner i drivor så - ja, då är det bara att sätta dem. Man får gallra bort de som har maskhål eller nåt fel så klart.
tor 16 okt 2025, 10:55#896225
Hur har det gått
Torbjörn Johnsen skrev:Vi har en del exempel i vårt lövskogshägn där man kan se att eken växer rakt och snabbt i trängsel men får en sämre utveckling om den har gott om plats. Vi ska göra en ordentlig genomgång av utfallet så här långt (efter 5 växtsäsonger) lite längre fram i höst och kan då förhoppningsvis få fram lite bilder och exempel på hur ekarna växer.
Hur har det gått
T18 en som tror på framtiden.
tor 16 okt 2025, 17:35#896261Kan dela med mig mina erfarenheter av sådd av ek.
Jag har provat att bra kasta ut ekollon på hyggen. Det har kommit upp lite ek. Inga mängder precis. Om det är grobarheten eller djuren som äter upp vet jag inte. Men det känns som att det går åt 100 ekollon för att få 2-3 plantor med den metoden.
Sen har jag provat en med ambitiös metod med att peta ner dem i jorden med en liten spade. Det gav uselt resultat. Där grävde vildsvinen upp varenda ett.
Året därefter provade jag en metod som de använder på valnöt i Usa. Att stoppa ner dem i jorden i en konservburk med hål i. Lika värdelöst som att bara gräva ner dem. Varenda burk rotades upp av svinen.
Några ekar blir det kanske om inte rådjuren äter upp de som grott.
Men min slutsats är att om man verkligen ska ha ekskog så är det nog tyvärr plantor och stängsel som gäller.
Jag har provat att bra kasta ut ekollon på hyggen. Det har kommit upp lite ek. Inga mängder precis. Om det är grobarheten eller djuren som äter upp vet jag inte. Men det känns som att det går åt 100 ekollon för att få 2-3 plantor med den metoden.
Sen har jag provat en med ambitiös metod med att peta ner dem i jorden med en liten spade. Det gav uselt resultat. Där grävde vildsvinen upp varenda ett.
Året därefter provade jag en metod som de använder på valnöt i Usa. Att stoppa ner dem i jorden i en konservburk med hål i. Lika värdelöst som att bara gräva ner dem. Varenda burk rotades upp av svinen.
Några ekar blir det kanske om inte rådjuren äter upp de som grott.
Men min slutsats är att om man verkligen ska ha ekskog så är det nog tyvärr plantor och stängsel som gäller.
tor 16 okt 2025, 18:42#896268Bra vi har inga vildsvin här. 😀 Med en planteringsrör gick det alldeles utmärkt att sätta ekollon vad jag provade här hemma i åkern och i gräsmatta.
Kanske i 0,5m förband 9 st ollon, i en ruta ca 1,5m × 1,5m. 500-750 grupper /ha ?
Alltså om tanken är det ska bli naturlig föryngring av björk som huvudträdslag, och vilket senare kunde etableras som ek-gran eller ren ek.
För gles ekbestånd är väl inget att ha, när björk ska avverkas om 50 år. 🤔
Kanske i 0,5m förband 9 st ollon, i en ruta ca 1,5m × 1,5m. 500-750 grupper /ha ?
Alltså om tanken är det ska bli naturlig föryngring av björk som huvudträdslag, och vilket senare kunde etableras som ek-gran eller ren ek.
För gles ekbestånd är väl inget att ha, när björk ska avverkas om 50 år. 🤔
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
fre 17 okt 2025, 04:43#896289Av det jag har läst och hört så kommer slutbeståndet av ek att bli glest jämfört med gran eller björk eftersom kronorna på eken är mycket bredare, men inledningsvis ska de stå tätt om de ska växa rakt. Vid slutavverkning i rena bestånd ska det vara 50-70 stammar för ek jämfört med 200-300 för björk får jag det till. Så ja, det ska vara glest mellan ekarna.
Mitt mål är att få in 10-20 ekar per hektar i min skog och att resten ska vara björk, gran, tall, lönn i huvudsak, samt några försöksytor med olika exoter för framtidssäkring.
Mitt mål är att få in 10-20 ekar per hektar i min skog och att resten ska vara björk, gran, tall, lönn i huvudsak, samt några försöksytor med olika exoter för framtidssäkring.
fre 17 okt 2025, 06:52#896293Jag sår Ek i kluster på olika platser med tanken om att få dom att växa överhuvudtaget här uppe. Det verkar som att de betande djur som går här, inte har anammat / ser Ek som en foderväxt o låter den därför vara ifred, vilket gör att de flesta växer på bra. Kan ju ha att göra med att jag har klart fler endemiska arter som Rådjur o Älg föredrar. Utökade antalet sådd i år för att hoppas på en skoglig utveckling. Har info. om att Ek även kommit till Västernorrland via Ekollon från Mora.
Den "klimatförbättring" vi just nu har, ger dessa möjligheter ! Thuja Plicata har blivit ytterligare en art att satsa på. Grön Douglas lika så. Hoppas att jag snart även kan få andra arter från NV USA att växa här.
Den "klimatförbättring" vi just nu har, ger dessa möjligheter ! Thuja Plicata har blivit ytterligare en art att satsa på. Grön Douglas lika så. Hoppas att jag snart även kan få andra arter från NV USA att växa här.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).