Föryngring
Sådd av tall med grönsaks såmaskin
tis 03 mar 2026, 23:16#907185Oavsett om du sår eller planterar så är det klart fördelaktigt att röja överskärmande löv (undantaget mager mark som tallhed eller liknande utan lövinslag) minst en gång (men helst ytterligare någon gång). Arbetet blir mycket enklare, samtidigt som kvaliteten ökar då man får mindre älgbetesskador och mindre piskning av toppar. Det är när man lämnar det så att det blir riktigt tätt som det blir jobbigt att röja.
Re: Sådd av tall med grönsaks såmaskin
ons 04 mar 2026, 07:04#907187
😀 Samt genom mer utspridda sådd kommeŕ större antal plantorna nå till älgbeteshöjden. Man får liksom mer nytta per frö, om avståndet finns.
För många frö på en såddpunkt gör dock ingen skada, utan de mesta kommer att dö i onödig konkurrens.
Som tummregel, antalet såddpunkt ska alltid vara minst dubbelt högre än antalet vid plantering. Annars stor risk att vid ungskogskötselåldern bästa plantorna växer parvis viket är praktiskt sett samma sak än en halvgles ungskog. På videon jag länkade, sådde jag på högläggda mark vilket ledde till alldeles för ojämn resultat. Återkommer med bilder om det kommer ungskogsröjning där någon gång.
Skog10 skrev:Vet ej hur stor skillnad det är, men alla frön kommer inte att gro så med stor sannolikhet kommer han för det mesta att få ett avstånd mellan dem. Kan man få ett avstånd mellan plantorna så är det mycket enklare att senare plantröja.
😀 Samt genom mer utspridda sådd kommeŕ större antal plantorna nå till älgbeteshöjden. Man får liksom mer nytta per frö, om avståndet finns.
För många frö på en såddpunkt gör dock ingen skada, utan de mesta kommer att dö i onödig konkurrens.
Som tummregel, antalet såddpunkt ska alltid vara minst dubbelt högre än antalet vid plantering. Annars stor risk att vid ungskogskötselåldern bästa plantorna växer parvis viket är praktiskt sett samma sak än en halvgles ungskog. På videon jag länkade, sådde jag på högläggda mark vilket ledde till alldeles för ojämn resultat. Återkommer med bilder om det kommer ungskogsröjning där någon gång.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
ons 04 mar 2026, 08:35#907193
Tar det lång tid? Hur djupt sår du? Tar du hjälp av familj eller vänner till att så?
Emanuel90 skrev:Man ska nog vara lite försiktig så inte tallfröna hamnar för djupt, särskilt i vissa sorters mark. Jag sår med en kratta som jag gjort smalare,ihop med en såkanna tror jag den hette från Skogma.
Funkar bra, man kan få upp otroligt mycket tallplantor vid rätt förutsättningar
Tar det lång tid? Hur djupt sår du? Tar du hjälp av familj eller vänner till att så?
TS
ons 04 mar 2026, 14:00#907206
Ja är du nära Knäredstrakten så kan du väl låna mitt. Ska bara dubbelkolla att det står där jag lämnade det för flera år sedan.
Jonathan Kullberg skrev:Oooh! Vart får man tag på en sån där? Någon som vill sälja/hyra ut sitt?
Ja är du nära Knäredstrakten så kan du väl låna mitt. Ska bara dubbelkolla att det står där jag lämnade det för flera år sedan.
ons 04 mar 2026, 14:11#907207
Bor i Falköping dessvärre.
Elmhult skrev:Jonathan Kullberg skrev:Oooh! Vart får man tag på en sån där? Någon som vill sälja/hyra ut sitt?
Bor i Falköping dessvärre.
TS
ons 04 mar 2026, 15:37#907208
Nej sådden går väldigt snabbt, jag har köpt frö till 3 hekto per hektar, men brukar försöka ligga på 1,5 och sen sår jag en gång till efter nån månad. Sist jag sådde var det 4 hektar och det tog nog ungefär 1 dag att göra.
Mina frön myllas väl egentligen bara lite, vissa hamnar djupare och vissa grundare, men är det en tät jord med finmaterial i så klarar sig antagligen inte frön som hamnat djupare men är det mer sand utan finmaterial så kan det vara så att dom som hamnar på ytan inte klarar sig.
Tallens växtsätt när den gror ur fröet klarar nog inte mycket motstånd från jorden eller vad man ska säga.
Nej sådden gör jag själv men vi brukar spruta med trico med på utsatta områden, framförallt mot rådjur. Och där har jag hjälp av familjen
Jonathan Kullberg skrev:Emanuel90 skrev:Man ska nog vara lite försiktig så inte tallfröna hamnar för djupt, särskilt i vissa sorters mark. Jag sår med en kratta som jag gjort smalare,ihop med en såkanna tror jag den hette från Skogma.
Nej sådden går väldigt snabbt, jag har köpt frö till 3 hekto per hektar, men brukar försöka ligga på 1,5 och sen sår jag en gång till efter nån månad. Sist jag sådde var det 4 hektar och det tog nog ungefär 1 dag att göra.
Mina frön myllas väl egentligen bara lite, vissa hamnar djupare och vissa grundare, men är det en tät jord med finmaterial i så klarar sig antagligen inte frön som hamnat djupare men är det mer sand utan finmaterial så kan det vara så att dom som hamnar på ytan inte klarar sig.
Tallens växtsätt när den gror ur fröet klarar nog inte mycket motstånd från jorden eller vad man ska säga.
Nej sådden gör jag själv men vi brukar spruta med trico med på utsatta områden, framförallt mot rådjur. Och där har jag hjälp av familjen
ons 04 mar 2026, 15:53#907210
Okej, så då sår du första gången någon gång i maj då antar jag?
Emanuel90 skrev:Jonathan Kullberg skrev:Emanuel90 skrev:Man ska nog vara lite försiktig så inte tallfröna hamnar för djupt, särskilt i vissa sorters mark. Jag sår med en kratta som jag gjort smalare,ihop med en såkanna tror jag den hette från Skogma.
Okej, så då sår du första gången någon gång i maj då antar jag?
TS
mån 06 apr 2026, 22:02#908799
Jag tror den hette FIX
Elmhult skrev:Fanns ju simpel såmaskin förr med två skivor som satt på ett stålrör där fröna låg. Jag har en sån. Den klarar ju vilken terräng som helst.
Vet tyvärr inte vad den heter och google klarar inte finna den bland alla sponsrade sökresultat.
Jag tror den hette FIX

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).