Föryngring

Övergång från jordbruk till Skog

70 inlägg 9128 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Rättselarn  
#825857 Att lämna till naturen att sköta om beskogningen är inget bekymmer. Det finns inget i lagstiftningen som tvingar dig att aktivt sköta åkermark.
Att däremot skrapa av matjorden och sälja den kräver täkttillstånd, eller åtminstone en anmälan. Här kan man få problem om man gör det utan tillstånd.
Att plantera är egentligen inte tillåtet, men vilken myndighet upptäcker det? Och om det upptäcks har ofta preskriptionstiden löpt ut.

Arevo

r93  
Badger skrev:
Så om det inte är en krånglig ansökansprocess som kostar en massa så kan jag tänka mig att antingen plantera lite löv eller låta björken komma av sig själv.

Så gjorde jag på en hektar, lät "naturen ta över" är riktig fin björkgallring där nu & granen börjar komma under.
Resten planterade jag gran på.
Det blir nog ett par hektar till framöver beroende på vad som händer med eu-stöden.

jannee  
#825859 En ungdomskamrat till mig ärvde en fastighet med runt 6 ha prima jordbruksmark, granne hade tidigare nyttjat jordbruksmarken och hade även stödrätterna.
Eftersom inget arrende utbetalades tyckte "kompisen" att han lika gärna kunde plantera igen åkrarna.
Detta föll absolut inte i god jord hos grannarna. De gjorde allt för att hindra att åkrarna blev planterade.
De fick dock INGET gehör hos länsstyrelsen.
Det enda länsstyrelsen förbjöd var att matjorden hyvlades av eller togs bort.
Åkrarna blev m.a.o. planterade och då med gran.
ALLT SÄGER ALLT har dock gått rent åt HELVETE.
Gräset har kvävt något mellan 50 till 80 % av plantorna + grisarna har gjort en ny markberedning.

r93  
Rättselarn skrev:Att lämna till naturen att sköta om beskogningen är inget bekymmer. Det finns inget i lagstiftningen som tvingar dig att aktivt sköta åkermark.
Att däremot skrapa av matjorden och sälja den kräver täkttillstånd, eller åtminstone en anmälan. Här kan man få problem om man gör det utan tillstånd.
Att plantera är egentligen inte tillåtet, men vilken myndighet upptäcker det? Och om det upptäcks har ofta preskriptionstiden löpt ut.

Att plantera är "egentligen" inte tillåtet? är det tillåtet att så? Frön alltså?

Nä, så länge man inte får bidrag för marken eller om den ligger i något skyddat område så kan du plantera!

Alvarsson  
#825864 Klart att det är tillåtet att plantera igen åkermark. Kravet är en ansökan till Länsstyrelsen har aldrig hört någon blivit nekad.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#825865 Problemet ligger i Miljöbalken och begreppet "förändrad markanvändning". Att aktivt byta från åker till skog bedöms nog som förändrad markanvändning. Det är alltså din aktiva åtgärd som bedöms. Det naturen sköter kan du ju inte lastas för.
Sedan är det en bevisfråga. Om du planterar så kan en elak granne anmäla dig, men om du sår så är det ju omöjligt att bevisa. Om du plöjer några fåror och inte "orkar" mer så är det lättare för fröna att gro och det är nog tämligen svårt att bevisa något.
Om du inte har någon nitisk granne så är det nog inte heller något stort problem. Tillsynsmyndigheterna har nog inte tillräckliga resurser för att själva leta efter objekt. De är dock skyldiga att kolla upp det hela om det kommer in en anmälan.

r93  
Alvarsson skrev:Klart att det är tillåtet att plantera igen åkermark. Kravet är en ansökan till Länsstyrelsen har aldrig hört någon blivit nekad.

Nja, du ansöker inte, du meddelar att du tar jordbruksmarken ur produktion, sedan behöver man inte göra mer.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#825869 Jo, man ansöker. Om samråd. Ett skall-krav i Miljöbalken:

Att ta jordbruksmark ur produktion räknas som en väsentlig ändring av naturmiljön. En sådan åtgärd ska därför alltid prövas enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

Ref: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825871 Vill man ha granskog är det inga problem, julgranar räknas som jordbruksgröda och precis som Rättselarn skriver är det ingen som kan förbjuda en att inte utföra någon åtgärd i jordbruket. Så efter 20 år är det granskog på platsen.

r93  
Fredrik Reuter skrev:Jo, man ansöker. Om samråd. Ett skall-krav i Miljöbalken:

Att ta jordbruksmark ur produktion räknas som en väsentlig ändring av naturmiljön. En sådan åtgärd ska därför alltid prövas enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

Ref: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html

Här är ett urklipp från länstyrelsen Kalmar län.

”Undantag vid små åtgärder
Du behöver inte göra någon anmälan om åtgärden är av ringa betydelse för jordbruket eller för natur- och kulturmiljön. Ju mindre areal som tas i anspråk desto mindre är risken att något natur- eller kulturvärde tar skada. Att ta betesmark ur produktion är generellt sett en större skada på naturvärdena än att ta åkermark ur produktion.

Länsstyrelsen rekommenderar att du gör en anmälan om du är osäker på natur- och kulturvärdena i området.”

Som sagt, meddela att du tar bort stöden, sedan är det bara att plantera eller låta naturen göra sitt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825895 Planterade 2,4 hektar åker år 1990. Jag sökte inget tillstånd men har för mig att jag fick lite stöd som omställningsåtgärd som det hette då. En tredjedel med gran och resten med tall. Granen gick bra. Gräs och vilt gjorde illa åt tallen men fin självsådd björk kom där. Har redan gallrat två gånger.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#825897 Miljöbalken infördes väl 1999 och genomgår i princip typ årliga ändringar och tillägg.
Länsstyrelsen anser att vad "ringa betydelse" är från fall till fall.

När vi planerade för Skogsforums lövskogsprojekt så var det obligatoriskt att ansöka hos Länsstyrelsen.
Det var inga problem alls med ansökan för oss men när jag pratade med handläggaren på LST så nämnde han att de grundar sina beslut på vilken typ av skog som man avser att anlägga. Jag tror fokus ligger på natur- och kulturmiljön. Ett hägn med ädellövskog gynnar nog både dessa skulle jag tro och därav inga problem. En granåker kan vara en annan sak.

Användarvisningsbild

Badger  
#825898 Tack för en praktiskt erfarenhet @Skogsola. Vad fick dig att ta steget och lägga om marken?

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Fredrik Reuter skrev:Miljöbalken infördes väl 1999 och genomgår i princip typ årliga ändringar och tillägg.
Länsstyrelsen anser att vad "ringa betydelse" är från fall till fall.

När vi planerade för Skogsforums lövskogsprojekt så var det obligatoriskt att ansöka hos Länsstyrelsen.
Det var inga problem alls med ansökan för oss men när jag pratade med handläggaren på LST så nämnde han att de grundar sina beslut på vilken typ av skog som man avser att anlägga. Jag tror fokus ligger på natur- och kulturmiljön. Ett hägn med ädellövskog gynnar nog både dessa skulle jag tro och därav inga problem. En granåker kan vara en annan sak.

Låter helt rimligt med dagens tongångar i debatten. Fanns det någon avgift för handläggningen? Hur lång tid tog det?

Det där med "ringa" undrar man om det är i förhållande till fastighetens storlek eller hur det bedöms. I så fall är kanske 5 ha av 500 inget alls, men betydligt mer än ringa på en fastighet på 20 ha.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Tack för en praktiskt erfarenhet @Skogsola. Vad fick dig att ta steget och lägga om marken?

Svårbrukat skifte med skog på tre sidor och brant slänt på den fjärde. Samt den allmänna tidsandan där jordbruk ansågs helt onödigt. Efter EU inträdet blev allt lite roligare. Då lät jag betesdjur gå ner i området i en period. Sökte t.om stöd för skogsbete. Det är därför som det fortfarande är hyfsat rent från underväxt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).